تاثیر توقف صدور هولوگرام بر بازار مسکن

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۸۲۴
تاثیر توقف صدور هولوگرام بر بازار مسکن

شهردار تهران برای رفع ابهامات و اشکالاتی که در ارتباط با صدور و کارسازی هولوگرام‌های مربوط به عوارض ساختمانی در مناطق مختلف شهرداری ایجاد شده با صدور بخشنامه‌یی صدور هرگونه هولوگرام جدید را تا اطلاع بعدی در تمامی مناطق ممنوع اعلام کرد.

این بخشنامه با هدف پیشگیری از بروز تضاد در فعالیت‌ها و موقعیت بهینه درآمد و منافع نقدی شهرداری تهران صادر شده است. هولوگرام عوارض ساختمانی به زبان ساده حواله‌یی با برچسب غیر قابل سوءاستفاده است که قابلیت تبدیل به منافع نقد و غیر نقد در

شهر را دارد. هر کسی با ارائه این هولوگرام‌ها به شهرداری‌های مناطق می‌توانسته پروانه دریافت کند در این بین خرید و فروش و واگذاری این هولوگرام با ابهامات فراوانی روبرو شده است که با صدور بخشنامه شهرداری تهران مبتنی بر ممنوعیت صدور هرگونه هولوگرام مربوط به عوارض ساختمانی تا اطلاع ثانوی از این امر جلوگیری می‌شود.

می توان گفت هدف از این تصمیم در راستای شفافیت و انضباط مالی در شهرداری تهران است. با توقف موقت صدور هولوگرام عوارض ساختمانی یک اتفاق خوب در مساله دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به شهر تهران رخ می‌دهد. شهردار به مردم قول داده بود که شفافیت و انضباط مالی را در اداره شهر اعمال خواهد کرد و اکنون به عنوان نخستین گام بزرگ بخشنامه‌یی را ابلاغ کرده که مانند بسته شدن ورودی یک جریان دارای ابهام است.

قراراست طبق بخشنامه صادره ازسوی شهردار تهران هولوگرام‌هایی که اکنون دست مردم و کارگزاران است قبل از اینکه به شهرداری‌های منطقه برود در یک کمیته تخصصی در سازمان املاک و مستغلات شهر تهران مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل جلوی هرگونه اقدام در خصوص آن هولوگرام گرفته شود.

فلسفه وجودی هولوگرام‌های عوارض ساختمانی این است که برای ساخت پروژه‌های شهری شهرداری مطالبات پیمانکاران را علاوه بر منابع نقدی از منابع غیر نقد نیز پرداخت کند. در این میان کارگزاران به کمک شهرداری می‌آیند با دادن هولوگرام‌های عوارض ساختمانی به کارگزاران، سبب تا پرداخت مطالبات پیمانکاران از طریق مختلفی از جمله منابع نقدی، اجناس، ملک و... انجام شود.

می توان اینگونه مطرح کرد که مسائل ساخت‌وساز در شهرداری را نمی‌توان به صورت تک معادله‌یی نگاه کرد. همچنین برای این حوزه باید نظام جامعی وجود داشته باشد چرا که یکسری اجزای متصل به هم در ساخت‌وساز شهری وجود دارند که روی یکدیگر تاثیرگذار هستند. از این رو تصمیم شهردار تهران مبنی بر ممنوعیت صدور هولوگرام ساختمانی تا اطلاع ثانوی و بررسی هولوگرام‌ها در کمیته تخصصی برای آینده بازار مسکن موثر خواهد بود.

با اشاره به پیشینه صدور هولوگرام در شهرداری تهران می‌توان توضیح داد در سال 80 شنیده می‌شد که حدود 300 هولوگرام در شهر تهران صادر شده و این هسته از گذشته در شهر وجود داشته است. این در حالی است که شهر باید یک برنامه جامع داشته باشد که مشخص شود در کدام نقاط باید رشد عمودی یا افقی داشته باشیم و در کدام نقاط بحث واگذاری‌های تجاری صورت گیرد.

مسلماً هولوگرام‌ها به سمت مناطق جنوبی ومرکزی شهر هدایت نمی‌شود. این هولوگرام‌ها عمدتا در جایی می‌رود که زمین گران‌تر است و می‌توانند واحدها را گران‌تر بفروشند از این رو مناطق شمالی شهر ارتفاع می‌گیرد و معضلات و مسائلی همچون تخریب محیط زیست و درختان قدیمی شهر ایجاد می‌شود. از دیگر سو مسائل جانبی همچون تغییر بافت شمالی شهر، افزایش تراکم، تردد و مشکلات حمل و نقل از دیگر تبعات این مساله به شمار می‌رود.

نکته مهم این است که در صورت عدم هدایت هولوگرام به سمت مناطق جنوبی شهر مشکل مسکن برطرف نخواهد شد. در مجموع با این همه ساخت‌وساز شرایطی فراهم می‌شود که مهاجرت بیشتری به تهران شکل بگیرد. این موضوع هم افزایش قیمت را به دنبال دارد، هم باعث رشد ساخت‌وسازهای لوکس در شهر می‌شود.

تاکنون هولوگرام‌ها کمکی به حل مشکل مسکن نکرده است. به دلیل اینکه با فشار روی منابع ساختمانی این موضوع به صورت آبشاری تاثیر خود را روی مناطق پایین شهر گذاشت و قیمت‌ها کماکان بالا باقی ماند. این نشان می‌دهدکه این سیاست از ابتدا غلط بوده است و در حال حاضر اگر بتوانیم جلوی این مشکل را بگیریم برای آینده بازار مسکن موثر خواهد بود و کمک خواهد کرد.

واقعیت این است که فروش تراکم کمکی به کاهش قیمت مسکن نمی‌کند. دولت در قیمت‌گذاری‌هایی که از طریق فروش تراکم صورت می‌گیرد، هیچ نقشی ندارد. خصوصاً آنکه وقتی هولوگرام داده می‌شود افراد بیشتر تمایل دارند تا این هولوگرام را در شمال شهر هزینه کنند. متاسفانه در طول سال‌های اخیر اخبار دقیقی از تعداد هولوگرام‌ها منتشر نشد و این موضوع از ابهامات شهرداری تهران به شمار می‌رود.

 

 

ارسال نظر