طالبان در افغانستان روزی ۲۰۰ تن نفت استخراج می‌کند

۱۴۰۱/۱۱/۱۵ - ۱۶:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۹۰۴
طالبان در افغانستان روزی ۲۰۰ تن نفت استخراج می‌کند

سخنگوی طالبان گزارشی از تولید نفت در افغانستان ارائه کرد و نوشت: روزانه ۲۰۰ تن نفت خالص از معدن قشقری استخراج می‌شود که سی و یک هزار دلار درآمد دارد.

به گزارش فارس، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با اراه گزارشی از تولید نفت در افغانستان در صفحه توییتر خود نوشت: روزانه ۲۰۰ تن نفت خالص از معدن قشقری استخراج می‌شود که سی و یک هزار دلار درآمد دارد.

اخیرا وزارت دارایی دولت موقت طالبان اعلام کرده است که قرارداد استخراج نفت قشقره به یک شرکت چینی واگذار شده است.  

به گفته این وزارتخانه، براساس این قرارداد شرکت چینی اکسوس با همکاری شرکت دولتی نفت و گاز افغانستان نفت قوشقره را استخراج خواهد کرد.

این وزارت افزوده که ۲۰ درصد از این قرارداد متعلق به شرکت نفت و گاز افغانستان بوده و مابقی نیز در اختیار شرکت چینی قرار خواهد گرفت.

طبق این گزارش، وزیر دارایی طالبان دستور امضای این قرارداد را صادر کرده است.

پیش از این ملابرادر، معاون اول نخست‌وزیر طالبان در راس یک هیئت بلند پایه و در سفر به ولایت سرپل چاه‌ها نفت قشقره را افتتاح کرده بود.

دلاور وزیر معادن و پتروشیمی کابینه طالبان در مراسم افتتاح معدن قشقری نیز گفته بود که درآمد این چاه نفت در بازسازی افغانستان هزینه خواهد شد و بخش عظیمی آن به ولایت سرپل اختصاص داده می‌شود.

ولایت‌های سرپل و فاریاب دارای سه چاه نفت به نام‌های قشقری، بازار کمی و زمردسای بوده که بنا به آمار رسمی مقدار ذخایر تثبیت شده این حوزه حدود ۸۷ میلیون بشکه تخمین شده است.

 

ارسال نظر