کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۱۲

نقص‌فنی نفتکش ایرانی در دریای سرخ

ایلنا| یکی از کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران در دریای سرخ دچار نقص فنی شد. کشتی HELM در ساعت 6:30 صبح روز سه شنبه ۲۹ مرداد به وقت تهران در ۷۵ مایلی شمال بندر ینبع در دریای سرخ دچار نقص فنی شد. جبل‌عاملی، مدیر فنی شرکت ملی نفتکش در این خصوص گفت: کارکنان کشتی در حال برطرف کردن نقص ایجاد شده هستند و شناور از لحاظ ایمنی در شرایط پایدار و با ثبات است. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه کارکنان کشتی در وضعیت ایمن به‌سر می‌برند. جبل‌عاملی با بیان اینکه اقدامات لازم برای رفع مشکل کشتی در حال انجام است، افزود: کارکنان کشتی در وضعیت آمادگی کامل به سر برده و در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند.

تکذیب افزایش ذخایر میدان نفتی آزادگان

ایسنا| مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرد: در حال حاضر به دنبال افزایش تولید میدان نفتی آزادگان هستیم و برای این موضوع نیز

برنامه‌هایی را در نظر داریم. تورج دهقانی درباره اخبار شنیده شده درباره افزایش ذخیره درجای میدان نفتی آزادگان  اظهار کرد: با توجه به اینکه عملیات اکتشافی جدیدی صورت نگرفته، ذخیره اثبات شده این میدان حدود ۳۰ میلیارد بشکه است. به گفته وی، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، قصد داریم با ذخیره فعلی تولید این میدان را افزایش دهیم. میدان نفتی آزادگان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی ایران است که در سال ۱۳۷۶ کشف شد؛ این میدان در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ در ۷۵ کیلومتر، در ۱۰۰ کیلومتری غرب اهواز در منطقه دشت آزادگان واقع شده است. ظرفیت میدان نفتی آزادگان ۳۳ میلیارد بشکه نفت تخمین زده شده است؛ میدان نفتی آزادگان به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود، البته برخی آن را یک میدان واحد می‌دانند، بخش شمالی این میدان در مجاورت میدان مجنون عراق قرار دارد. قرارداد توسعه این میدان، زمستان سال ۱۳۸۷ با شرکت (سی.ان.پی.سی) چین به ارزش ۲ میلیارد دلار امضا شد، طبق قرارداد توسعه این میدان، تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت در مرحله نخست و تولید ۲۶۰ هزار بشکه در مرحله دوم برنامه‌ریزی شده بود. 

کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در چین

ایرنا| شرکت ملی نفت چین اعلام کرد که در استان «سی چوان» واقع در جنوب غرب این کشور ذخایر جدید گاز طبیعی به مقدار حدود 100میلیارد متر مکعب کشف کرده است. براساس این گزارش این میدان تازه کشف شده با ایجاد ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیارد متر مکعب گاز، می‌تواند سالانه نیاز ۱۰ میلیون خانواده به گاز طبیعی را برآورده کند. در سی چوان تاکنون یک هزار و ۲۰۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی کشف شده است. شرکت سینوپک چین نیز تاکنون در این استان بیش از ۱۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید کرده است. با این کشف جدید، ظرفیت تولید شرکت نفت چین در این استان به ۱۲میلیارد مترمکعب رسید. موسسه تحقیقات فناوری و اقتصاد شرکت ملی نفت چین اعلام کرده است که واردات نفت و گاز طبیعی این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش خواهد یافت مصرف گاز طبیعی این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی هم ۱۸.۱ درصد افزایش یافت و به ۲۸۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسید.  چین سال ۲۰۱۷ میلادی هم ۲۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی مصرف کرد که ۱۷ درصد بیش از سال ۲۰۱۶ میلادی بود. چین از سال ۱۹۹۳ میلادی به یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان نفت و گاز جهان تبدیل شده است و اکنون نزدیک به ۶۰ درصد از نفت مورد نیازش را از خارج تامین می‌کند.  این کشور همچنین با هدف تامین انرژی خود، اولین مسیر انتقال گاز طبیعی از آسیای مرکزی به این کشور را در سال ۲۰۰۹ میلادی مورد بهره‌برداری قرار داد و اکنون سه خط لوله برای انتقال گاز قزاقستان و ازبکستان به چین وجود دارد که سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را به چین منتقل می‌کند.

کاهش تولید نفت در روسنفت

شانا| به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، روسنفت روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که تولید نفت این شرکت در سه ماه دوم امسال نسبت به سه ماه پیش از آن ۲.۷ درصد کاهش یافت که محدودیت تزریق نفت به خطوط لوله

روسیه پس از حادثه مشاهده آلودگی در چند ماه گذشته، مهم‌ترین دلیل آن بوده است. روسنفت که بزرگ‌ترین شرکت سهامی نفتی جهان است، اعلام کرد میانگین تولید روزانه نفت این شرکت در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه بوده است.

این شرکت اعلام کرد: در دوره محدودیت‌های موقتی برای تزریق نفت به شبکه خط لوله ترانسنفت (شرکت انحصاری بهره‌برداری خطوط لوله نفت روسیه)، روسنفت وادار شد تولید نفت خود را ۱.۷ میلیون تن کاهش دهد. روسنفت همچنین اعلام کرد که کاهش عرضه برای اجرای توافق جهانی کاهش تولید نفت از دیگر دلایل افت تولید این شرکت در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی بوده است. با این همه، تولید نفت این شرکت در مجموع نیمه ماه نخست سال جاری میلادی ۲ درصد نسبت به پارسال بیشتر شد و به ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه در روز رسید.

 

ارسال نظر