وسوسه تحریم نفت امریکا از سوی چین

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۲۲

وسوسه تحریم نفت امریکا از سوی چین

ایلنا|چین به دنبال بحران تجاری با امریکا قصد دارد سهم خرید نفت خود از امریکا را تا حدود زیادی کاهش دهد. وجود پشتوانه نفتی در بندرگاه‌های چین از نفت ایران خیال این کشور را از بابت خرید نفت راحت کرده است تا از موضع قدرت با امریکا بر سر خرید نفت صحبت کند. چین عدم واردات نفت از امریکا را می‌تواند به عنوان اهرم فشاری در مذاکرات خود با ایالات متحده در نظر بگیرد.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، مطابق گزارش‌های خطوط حمل و نقل نفتی میزان خرید نفتی چین از امریکا در ماه می‌به میزان ۲۴۷ هزار بشکه در روز بوده است که آنچه به صورت غیررسمی از چین به گوش می‌رسد این کشور در صورت بالا گرفتن تنش اقتصادی با امریکا واردات نفت از ایالات متحده را به تعلیق در خواهد آورد.این در حالی است که به گفته کارشناسان، صادرات نفت ایران به چین بین ماه‌های ژانویه تا می‌به میزان ۱۲ تا ۱۴ میلیون بشکه بوده است؛ میزانی که کارشناسان نفتی معتقدند بر قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت.پیش از این کارشناسان اظهار کرده بودند که ۲۰ میلیون بشکه نفت دیگر ایران در مسیر چین است که به همین منوال در انبار ذخیره خواهد شد.

هند، مشتری وفادار نفت ونزوئلا

ایرنا| داده‌های آماری وزارت تجارت هند نشان می‌دهد که این کشور با وجود تحریم‌های امریکا همچنان از ونزوئلا نفت خریداری می‌کند.

روزنامه لیرشیپ نیجریه روز پنج‌شنبه نوشت، با توجه به هشدارهای تهدیدآمیز امریکا، پالایشگاه‌های دولتی هند (OMCs) خرید نفت از ونزوئلا را متوقف کرده‌اند اما با این حال برخی از شرکت‌های خصوصی این کشور همچنان به واردات نفت خام از ونزوئلا ادامه می‌دهند.

گزارش‌های منتشر شده وزارت تجارت و صنعت هند نشان می‌دهد که واردات نفتی دهلی نو از کشورهای نیجریه، ونزوئلا، امارات، امریکا و عراق افزایش یافته است. با وجود این واردات نفت خام هند در ماه ژوئن (خرداد/ تیر) ۱۳ درصد معادل ۱۶.۹ تن کاهش یافته است. و در مجموع باید گفت که در سه ماه آخر واردات هند به میزان ۲.۲۹ درصد معادل ۵۵.۴ تن کاهش یافته است.

امریکا ظرف چند سال گذشته تحریم‌های گسترده‌ای علیه ونزوئلا از جمله شرکت نفت دولتی پی.‌دی.‌وی.اس.‌ای که مالک پالایشگاه نفتی سیتگو در امریکا است، وضع کرده است.

ترکیه در اکتشاف نفت مدیترانه مصمم است

ایسنا| ترکیه با وجود اختلافات شدید بر سر حق اکتشاف که توجه اتحادیه اروپا و امریکا را به خود جلب کرده، به حفاری نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه ادامه می‌دهد و یک کشتی دیگر را برای حفاری اعزام خواهد کرد.

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه اظهار کرده که دو کشتی به حفاری در آب‌های ساحلی قبرس ادامه می‌دهند و یک کشتی دیگر تا پایان اوت به آنها ملحق خواهد شد.ترکیه که دولت بخش ترک نشین قبرس را به رسمیت می‌شناسد و با بخش یونانی قبرس روابط دیپلماتیک ندارد، مدعی است بخش فراساحلی قبرس که در قلمرو قبرس ترک‌نشین یا ترکیه قرار دارد و تصور می‌رود منابع نفت و گاز دارند، در قلمرو قضایی این کشور است.همچنین ترکیه توافقی که قبرس با کشورهای دیگر حوزه مدیترانه در خصوص منطقه دریایی انحصاری دارد را قبول ندارد.

 

ارسال نظر