امکان‌سنجی اقتصادی طرح‌های نفتی بر اساس IPC

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۳۲

گروه انرژی| در حالی که در تب و تاب بازگشت تحریم‌ها دیگر کمتر صحبتی از طفل کم سن و سال برجام در نفت یعنی IPC یا قراردادهای جدید نفتی می‌شد دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت در خبری نوشت که یکی از معاونت‌های شرکت ملی نفت «الگوی امکان‌سنجی اقتصادی» طرح‌ها و پروژه‌های IPC را بررسی خواهد کرد. از توضیحات خبر این طور به نظر می‌رسد که هدف نهایی ارایه مدلی دقیق از وضعیت طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران است. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اردیبهشت ماه 95 اعلام کرده بود صنعت نفت ایران بطور کلی در طرح‌هایش به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری احتیاج دارد.

در توضیح خبر دیروز شرکت ملی نفت نوشته شده است که به گزارش معاونت برنامه‌ریزی بودجه و امکان‌سنجی اقتصادی برنامه‌ریزی تلفیقی، این بررسی به منظور «طراحی و تدوین مبنایی قابل اتکا برای ارزیابی طرح‌ها و پروژه‌های نفت و گاز در قالب قراردادهای IPC » صورت گرفته است.

بدین منظور پروژه «طراحی و تدوین مدل‌های ارزیابی اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران» از سوی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی به عنوان مجری پیگیری و الگوی اولیه ارایه شده توسط تیم مجری با مشارکت تیم کارشناسی و ناظر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تهیه الگوی ارزیابی اقتصادی در قالب یک نرم افزار، گام مهمی در امکان سنجی اقتصادی پروژه‌های IPC به‌شمار می‌آید. اگرچه پیش‌تر، این قالب قراردادی توسط یک تیم کارشناسی در سطح وزارت نفت بررسی و تدوین شده بود؛ اما با توجه به در دستورکار قرار گرفتن این شیوه قراردادی (IPC) و مداخله این معاونت در ارزیابی اقتصادی طرح‌ها و پروژه‌های بالادستی صنعت نفت و گاز و پس از آن محاسبه و بررسی بازپرداخت طرح‌ها، ضرورت داشت تا این دسته از قراردادها مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

قالب قراردادی IPC با هدف جذاب‌تر کردن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در راستای توسعه میادین نفت و گاز کشور با آغاز به کار دولت یازدهم در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اینگونه قراردادها از منظر حقوقی و اقتصادی برای سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی از جذابیت بیشتری برخوردار است. تاکنون نیز چندین قرارداد در قالب IPC با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقد شده یا درحال انعقاد است که لازم است معاونت برنامه‌ریزی بودجه و امکان سنجی اقتصادی در مراحل اجرایی این قراردادها، با ارزیابی اقتصادی و محاسبه بازپرداخت هزینه‌های این قبیل طرح‌ها ورود کند.

 

ارسال نظر