کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۴۰۸

افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها بدون بودجه دولتی

فارس| عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها در کشور بار مالی را به صندوق توسعه ملی می‌اندازیم و هیچ بار مالی برای دولت ندارد و مخالف اصل 75 قانون اساسی نیست. محمد خالدی سردشتی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به طرح افزایش ظرفیت پتروپالایشگاهی که اخیرا کلیاتش در مجلس به تصویب رسید گفت: براساس این طرح بخش خصوصی در توسعه پالایشگاه‌های کشور سرمایه‌گذاری می‌کند و در این طرح سعی شده که برای افزایش ظرفیت پالایشگاهی در کشور جذابیت ایجاد شود. وی گفت: در شرایطی که کشور نمی‌تواند نفت را بفروشد نیازمند چنین طرح‌هایی هستیم تا بتوانیم فرآورده تولید کنیم و این فرآورده را صادر کنیم. خالدی تصریح کرد: به همین دلیل من موافق این طرح هستم زیرا می‌دانم که در این شرایط چنین طرح‌هایی می‌تواند به دولت و وزارت نفت کمک کند.

آسیب انرژی امریکا

از جنگ تجاری با چین

تسنیم|  وضع آخرین عوارض امریکا بر واردات کالاهای چینی جلوی صادرات انرژی امریکا را می‌گیرد، به امنیت انرژی داخلی ایالات متحده آسیب می‌رساند و چین را ترغیب می‌کند نفت و گاز بیشتری از کشورهایی مثل ایران و روسیه وارد کند. به گزارش «اس پس گلوبال پلتس»، آرون پادیلا، مشاور ارشد «ای پی آی» در سیاست بین‌الملل گفت: اقدام تلافی‌جویانه چین علیه نفت خام، محصولات پالایشی و گاز مایع طبیعی امریکا، بر صادرات ایالات متحده تاثیر منفی می‌گذارد و به تولید داخلی این کشور هم سرایت خواهد کرد.  وی افزود: با روی آوردن چین به عرضه‌کنندگان دیگر، بهبود سهم بازار گاز طبیعی مایع و سایر محصولات نفتی امریکا بسیار سخت خواهد شد. چین خرید نفت خام سبک و نفت ترش امریکا را از اکتبر و در بحبوحه درگیری‌های تجاری به‌شدت کاهش داد و در سه ماهه اول سال جاری 6 هزار 991 بشکه در روز نفت خام از امریکا وارد کرد که به‌شدت از 316 هزار و 771 بشکه در روز سه ماهه اول سال 2018 کمتر بود. در مورد گاز طبیعی مایع، درگیری چین و امریکا اول بر محموله‌های تحویل فوری آن تاثیر گذاشت، ولی به تازگی تأثیر عمیقی بر سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در پروژه‌های صادراتی ال‌ان‌جی گذاشته است.

گاز اوکراین در برابر روسیه

ایسنا|   اوکراین برای بدترین سناریوی ممکن که از دست دادن نقشش به عنوان کانال اصلی صادرات گاز روسیه به اروپا است آماده می‌شود. ذخایر گاز اوکراین تا ۲۲ ژوئن به ۱۳ میلیارد متر مکعب رسیده است که بالاترین حد در شش سال گذشته محسوب می‌شود. روسیه منکر این شده که اوکراین را در سیستم انتقال گاز خود حذف خواهد کرد اما کی‌یف اصرار دارد که مسکو با توسعه خط لوله نورد استریم چنین هدفی را دنبال می‌کند که تبعات جدی برای درآمدهای ترانزیت گاز اوکراین خواهد داشت. در حال حاضر گازپروم و نفت وگاز که شرکت مادر «اکرترانس گاز» است پس از اینکه در خصوص یک پرونده دادگاهی که دو طرف همدیگر را به تخلف متهم کرده بود به توافق رسیدند، سرگرم مذاکره درباره شرایط معاملات ترانزیت آینده خود هستند. اوکراین نسبت به بروز بحران گازی هشدار داده است و بلومبرگ به نقل از اولنا زرکال، معاون وزیر خارجه این کشور نوشت: اگرچه روسیه مذاکرات درباره قرارداد آینده را به تأخیر انداخته است اما سناریوی تاریک بحران گازی باید جدی گرفته شود. به همین دلیل است که همه کشورهای اروپایی ذخایر گاز خود را افزایش می‌دهند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، توافق جدید باید تا ژانویه سال آینده که مهلت توافق فعلی به پایان می‌رسد حاصل شود.

233 شهر در تنش آبی

فارس|معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور با تاکید بر اینکه با وجود بارش‌های اخیر هنوز 233 شهر با تنش آبی مواجه هستند، ‌گفت: به دلیل وجود نداشتن سامانه مناسب و کمبود نقدینگی برای اختصاص بودجه به پروژه‌ها هنوز برخی شهرها دارای تنش آبی هستند. حمیدرضا کشفی در رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی افزود: تحریم‌ها موجب مشکلاتی برای تامین کالاهای اساسی شده است و از سوی دیگر انتظارات مردم برای تامین آب روز به روز افزایش پیدا می‌کند. کشفی با اشاره به اینکه موضوع مهم همواره برای این کشور مساله حفظ کیفیت آب در هر شرایطی است، اظهار داشت: جلوگیری از هدر رفت، تلفات، بازچرخانی آب و مصرف بی‌رویه از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از افزایش مصرف و مصرف بی‌رویه آب است. وی با بیان اینکه باید در یک فضای برون سازمانی و فارغ از اینکه وزارت نیرو چگونه می‌تواند مشکلات را مرتفع کند به مسائل نگاه کرد. پس مشکل آب را باید در فضای کشور و همکاری تمام نهادها برطرف کرد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه کمیته سازگاری با کم‌آبی برای کاهش مشکلات آب و همکاری تمام نهادها تشکیل شده است، اظهار داشت: برای عبور از تنش آبی باید به دنبال حل مشکل در تمام سطوح مختلف بگردیم.

 

ارسال نظر