کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۲۵

لغو دیدار وزرای نفت روسیه و عربستان

ایسنا| وزارت انرژی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به دلیل تغییر در برنامه کاری، در اجلاس داووس شرکت نخواهد کرد. پیش‌تر، منابع آگاه به بلومبرگ گفته بودند بعید است خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی به داووس سفر کند.این دو نفر جدیدترین مقامات دولتی بلندپایه پس از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، ترزا می، نخست وزیر انگلستان و امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه هستند که از حضور در بزرگ‌ترین رویداد تقویم اقتصاد جهانی صرف نظر می‌کنند. با این حال مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان همچنان قصد دارند در داووس حاضر شوند.مجمع داووس قرار بود میزبان مذاکرات میان فالح و نواک باشد که نخستین دیدار رو در روی آنها از زمان امضای توافق کاهش تولید میان کشورهای اوپک و غیراوپک در دسامبر بود. نواک هفته گذشته پس از اینکه فالح از روند کند کاهش تولید روسیه انتقاد کند، اظهار کرده بود آنها قصد دارند درباره پیشرفت اجرای این توافق گفت‌وگو کنند.عربستان سعودی در سال‌های اخیر از مجمع داووس برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کرده است. شرکت نفتی دولتی آرامکو که فالح رییس هیات‌مدیره آن است، در داووس حضور سالانه دارد و امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، روز سه‌شنبه در داووس حاضر شد و به نظر رسید به‌دنبال جلب حمایت سرمایه‌گذاران از نخستین عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو است.

افت سرمایه‌گذاری نفتی

در خاورمیانه

تسنیم| سرمایه‌گذاری‌های جدید در تولید نفت و گاز و فعالیت‌های پالایشگاهی در منطقه خاورمیانه و آفریقا، ۳۲ درصد در سال گذشته کاهش یافت و به ۴۱ میلیارد دلار امریکا رسید.به گزارش اویل پرایس، در پایان سال 2018، پروژه‌هایی با ارزش 396 میلیارد دلار در این منطقه برنامه‌ریزی شده ولی هنوز سرمایه‌‌ای در اختیارشان قرار نگرفته بود. ارزش کل پروژه‌های برنامه‌ریزی شده و پروژه‌های در جریان در این منطقه 664 میلیارد دلار بود.به گزارش بازار نفت و گاز MENA، هزینه‌های زیادی برای نفت گاز و پتروشیمی در این بزرگ‌ترین منطقه نفت و گاز جهان صورت می‌گیرد ولی بازار در حال تغییر است و همه کسانی که درگیر نفت و گاز خاورمیانه هستند باید برای این تغییر آماده باشند.این تغییر اساسا در مورد اوج تقاضای نفت است که انتظار می‌رود بین سال‌های 2030 تا 2040 اتفاق بیفتد و پس از آن رو به کاهش رود. این تغییر باعث هزینه‌های بیشتر در پتروشیمی شده چون این بخش از صنعت مسوول رشد بیشتر تقاضای نفت خام و گاز طبیعی در آینده جهان است. تقاضا برای سوخت کاهش خواهد یافت.

تولید شیل امریکا

همچنان در مسیر صعود

ایلنا| اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارشی ماهانه اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود در ماه فوریه تولید نفت کشور از هفت مخزن سنگی اصلی حدود ۶۳هزار بشکه در روز افزایش یابد.به گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی امریکا با انتشار گزارش ماهانه از افزایش تولید نفت صخره‌ای این کشور در ماه فوریه به میزان ۶۳ هزار بشکه در روز خبر داد. با توجه به این افزایش تولید نفت صخره‌ای امریکا به هشت میلیون و ۱۷۹ هزار بشکه در روز می‌رسد.انتظار می‌رود بیشترین تغییر درحوزچه نفتی «پرمیان» در ایالت تگزاس و نیومکزیکو رخ دهد و تولید آن به میزان ۲۳ هزار بشکه در روز افزایش یابد تا به سقف تولید سه میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در ماه فوریه برسد.همزمان پیش‌بینی می‌شود که تولید گاز طبیعی امریکا در ماه فوریه هشت درصد افزایش یافته و فراتر از سطح انتظارات در ماه ژانویه به سطح ۷۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد. این افزایش تولید برای سیزدهمین ماه متوالی ادامه دارد.  تولید در ماه فوریه ۲۰۱۸ به روزانه ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده بود.

 

ارسال نظر