دوره گذار به گیاهخواری

۱۳۹۶/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۱۱
دوره گذار به گیاهخواری

 در نیم قرن گذشته گرایش به گیاهخواری یکی از اصلی‌ترین پدیده‌های زندگی انسان بوده و تعداد افرادی که از گوشتخواری فاصله می‌گیرند رو به افزایش است. این سبک زندگی تا یک‌ قرن گذشته منحصر به پیروان برخی ادیان و مکتب‌های عرفانی بود اما امروز از این چارچوب فراتر رفته و توجه بسیاری افراد را به خود جلب کرده است. طبق گزارش‌های به دست آمده در سال‌های اخیر میل به سلامتی شخصی و حفظ محیط زیست از مهم‌ترین دلایل افزایش گیاهخواری در جهان است. براساس آمار به دست آمده، روند افزایش گیاهخواران در سال‌های اخیر چشم‌گیر بوده تا حدی که بسیاری اعتقاد دارند که قرن حاضر را می‌توان آغاز گذار اجتماعی انسان‌ها به تمدن گیاهخواری معرفی کرد. با این ‌حال، این سبک زندگی گسترش یکسانی در کشورها ندارد. طبق آخرین آمار به دست آمده، هند از نظر گیاهخواری در صدر فهرست کشورهای جهان قرار دارد. گیاهخواری در این کشور ریشه باستانی دارد. طبق آمار منتشر شده، حود 38‌درصد از جمعیت هند را گیاهخواران تشکیل می‌دهند. در بسیاری از گزارش‌ها نیز گفته شده 70‌درصد گیاهخواران در دنیا هندی هستند. حدود 13درصد از اهالی تایوان نیز گیاهخوار هستند. در این کشور نیز عادات آیینی، بسیاری از مردم را به سمت گیاهخواری سوق داده است. طبق گزارش‌های به دست آمده، ‌تایوان به جنبشی مشهور برای افزایش گیاهخواری تبدیل شده و گیاهخواران از حمایت محلی و ملی بهره‌مند می‌شوند. در گزارش‌هایی نیز به شرایط اقتصادی و گرایش به سمت گیاهخواری در تایوان نیز اشاره شده است.

همانطور که اشاره شد علاوه بر پیروی از آیین‌های عرفانی و دینی در بسیاری موارد، افراد برای حفظ سلامتی و محیط‌زیست به گیاهخواری روی می‌آورند. شهروندان ایتالیا ازجمله افرادی هستند که به‌ دلیل آگاهی از تاثیر گیاهخواری بر سلامت و حفاظت از محیط‌زیست به این سبک زندگی روی آورده‌اند. طبق آمارهای منتشر شده حدود 10‌درصد از جمعیت ایتالیا را گیاهخواران تشکیل می‌دهند. بر این اساس این کشور بالاترین میزان گیاهخواری را در میان کشورهای اروپایی دارد. در سال‌های اخیر نیز با افزایش گیاهخواران در ایتالیا، برنامه‌هایی برای ترویج گیاهخواری ارائه شده که مورد حمایت بسیاری از مسوولان این کشور قرار گرفته است. در اتریش نیز حدود 9‌درصد از جمعیت را گیاهخواران تشکیل می‌دهند. این درحالی است که روز‌ به روز گرایش به گیاهخواری در میان مردم افزایش یافته و انجمن‌های متعددی برای حمایت از این سبک زندگی تشکیل شده است. طبق گزارش‌های به دست آمده، نخستین انجمن گیاهخواران در این کشور در سال 1999 تاسیس شد و پس از آن رشد چشم‌گیری پیدا کرد. براساس آمارهای منتشر شده 9‌درصد از جمعیت آلمان نیز گیاهخوار هستند. اکثر شهروندان این کشور از مزایای گیاهخواری برای حفاظت از سلامت و محیط زیست آگاهی دارند و این سبک غذایی را به عنوان یک رژیم غذایی سلامت پذیرفته‌اند. در میان شهرهای این کشور، گیاهخواری در برلین رشد قابل ‌توجهی دارد.

در سال‌های اخیر، تعداد گیاهخواران در بریتانیا افزایش قابل‌ توجهی داشته و جمعیت این افراد حدود 9‌درصد در سراسر کشور اعلام شده است. این درحالی است که در سال‌های گذشته، مردم بریتانیا به ‌دلیل ارتباط با هند به ‌ویژه پس از جنگ جهانی دوم، گرایش بسیاری به این رژیم غذایی پیدا کردند. در بریتانیا رعایت حقوق گیاهخواران اهمیت چشم‌گیری دارد و رستوران‌ها و تولیدکنندگان مواد غذایی، فرآورده‌هایی مناسب این افراد عرضه می‌کنند. براساس گزارش‌های به دست آمده، انجمن گیاهخواران در برزیل، جمعیت آنها را در سال 2004 حدود 5‌ درصد اعلام کرده بود که درحال حاضر گیاهخواران حدود 8‌درصد از جمعیت برزیل را تشکیل می‌دهند. این کشور تنها کشور امریکای جنوبی است که در فهرست گیاهخواران قرار دارد.

در ایرلند نیز 5‌ درصد از مردم به رژیم‌های گیاهی پایبند هستند. هر چند که مصرف گوشت در فرهنگ ایرلندی سابقه‌یی طولانی دارد اما آمار نشان می‌دهد که گیاهخواری در این کشور رشد قابل ‌توجهی در سال‌های اخیر داشته است. استرالیا، آخرین کشوری است که در فهرست کشورهایی با بیشترین آمار گیاهخواری قرار دارد. تعداد افرادی که رژیم گیاهی خاصی را دنبال می‌کنند حدود 5.5‌ درصد از مجموع جمعیت استرالیا را تشکیل می‌دهد. طبق بسیاری از گزارش‌های به دست آمده، گرایش به گیاهخواری در این کشور تا حدی افزایش پیدا کرده که بسیاری از کارخانه‌های مواد غذایی، محصولاتی را با برچسب مناسب برای گیاهخواران ارائه می‌کنند. با توجه به این گزارش لازم به ذکر است در کشورهایی که جمعیت گیاهخواران رو به افزایش است باید دقت شود، امکانات غذایی برای دنبال کردن این سبک غذایی به عنوان یک فرهنگ عامه وجود داشته باشد تا سلامتی افراد در حد مطلوب حفظ شود.

 

ارسال نظر