بازگشت چین، اروپا را نگران کرد

۱۴۰۱/۱۱/۰۱ - ۱۲:۴۱:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۸۷۶
بازگشت چین، اروپا را نگران کرد

آزاد شدن چین از قید محدودیت‌های سیاست کووید-صفر، برای اقتصاد جهانی خبر خوبی است ولی می‌تواند به رشد تورم در اروپا کمک کند.

به گزارش اکو ایران، خانم کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا گفت تغییر این سیاست اقتصاد جهان را احیا می‌کند که خبر مثبتی برای سایر کشورها در جهان است اما فشار تورمی را تشدید خواهد کرد.

این اظهارات به سیگنال‌های اخیر بانک مرکزی اروپا اضافه شد. مواضع اخیر بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که ECB تلاش خود را برای مبارزه با تورم با استفاده از نرخ‌های بهره بالاتر، با وجود تعدیل فشار قیمت‌ها، ادامه خواهد داد.

هزینه‌های بالای وام و احتمال افزایش بیشتر نرخ‌ها، عوامل اصلی اثرگذار بر رشد اقتصادی اروپا در آینده هستند. اروپا در شرایطی بر موضع انقباضی خود تاکید دارد که پیامدهای اقتصادی منفی جنگ روسیه در اوکراین برای این قاره در حال حاضر کمتر از پیش‌بینی‌های چند ماه گذشته است.

در یک اقدام غیرمنتظره، چین بسیاری از محدودیت‌های کرونا را اوایل دسامبر لغو کرد. با وجود اینکه این اقدام سطح عفونت‌ها و مرگ‌ومیر را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد، اما درها را به روی یک بازگشت پرشتاب برای دومین اقتصاد بزرگ جهان باز کرد. پس از آنکه این کشور ضعیف‌ترین رشد اقتصادی چهار دهه گذشته خود را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرد، اقتصاددانان با رویکرد اخیر چین به سرعت پیش‌بینی‌ها را از رشد اقتصادی این کشور ارتقا دادند. در اوایل این ماه، کپیتال اکنونومیکس پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین را از ۳ درصد به 5 درصد افزایش داد و به نشانه‌هایی اشار ه کرد که ثابت می‌کند اقتصاد چین خیلی سریعتر از پیش‌بینی‌ها احیا می‌شود.

با توجه به سیطره رکود بر اقتصاد جهانی، بازگشت اقتصاد چین برای بسیاری از مشاغل و کشورهای صادرکننده کامودیتی خبر خوشایندی است؛ اما خانم لاگارد و دیگر سیاست‌گذاران اقتصادی، در نشست پایانی اجلاس اقتصادی داووس، یک نکته منفی را هم برجسته کردند که چشم‌انداز تقاضای قوی‌تر، انتظارات کاهشی تورم را تضعیف می‌کند.

رئیس بانک مرکزی اروپا گفت رشد سریع اقتصاد چین، تقاضای جهانی برای ال‌ان‌جی (گاز مایع)، نفت و سایر کالاها را بالا می‌برد و همین مسأله موجب رشد بالقوه‌ قیمت‌ها می‌شود.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، نشانه‌های بالقوه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد تورم جهانی، نزولی شده است.

در گروه ۲۰ که حدود چهار پنجم (80 درصد) از تولیدات اقتصادی جهان را تامین می‌کند‌، نرخ تورم سالانه در ماه نوامبر برای اولین‌بار از آگوست ۲۰۲۱ کاهشی شد؛ کاهش‌های ثبت‌شده در اروپا، آمریکا و مناطق دیگر نشان می‌دهد تورم جهانی احتمالا در ماه دسامبر هم کاهشی باشد.

در ماه دسامبر اقتصاددانان بانک مرکزی پیش‌بینی کردند تورم منطقه یورو از ۸.۴ درصد سال ۲۰۲۲ به ۶.۴ درصد در سال جاری خواهد رسید. بیشتر اقتصاددانان کاهش در مناطق دیگر را هم تایید کرده‌اند ولی احیای اقتصاد چین می‌تواند سرعت کاهش را ضعیف کند.

«کریستیالینا حورجوا» - رئیس صندوق بین‌المللی پول - گفت: به نظر تورم در مسیر درستی در حال حرکت است، اما مشخص نیست که چگونه تورم می‌تواند در برابر رشد اقتصادی چین مقاومت کند‌.

«نیکلای تانگن» - مدیرعامل صندوق ثروت نروژ - اعلام کرد اگرچه هم‌اکنون سرعت کاهش تورم در ایالات متحده و اروپا تسریع شده اما راه‌اندازی چین می‌تواند تورم را تشدید کند و این مسأله برای بازارهای مالی اصلا خوشایند نیست.

اگر تورم با سرعت کمتر نسبت به قبل کاهش پیدا کند احتمالا بانک‌های مرکزی جهان نرخ بهره را بالاتر ببرند. بانک مرکزی اروپا در ماه فوریه نرخ بهره را افزایش می‌دهد و در صورتی که تورم مقاومت کند، نرخ بهره پیشروی بیشتری خواهد داشت.

ارسال نظر