اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۴:۱۱
کد خبر: ۱۵۰۵۴۵

پایان مدارس خشتی گلی و نفتی؟

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: جشن پایان مدارس خشتی گلی و نفتی را اول مهرماه امسال برگزار خواهیم کرد.جواد حسینی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ قانونی را مصوب کرد که پیش دبستانی‌ها، حق التدریسی‌ها و نهضتی‌ها در طول برنامه ششم توسعه متناسب با نیاز آموزش و پرورش به خدمت گرفته شوند.او افزود: ۱۰ هزار نفری که قرار بود برای امسال جذب شوند را به مرز ۱۲ تا ۱۳ هزار می‌رسانیم و معلمان با تجربه در نظام تعلیم و تربیت خواهیم داشت. حسینی گفت: همچنین اول مهرماه امسال بیش از ۶۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت و ۲۰ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی و ماده ۲۸ و ماده ۲۱ وارد نظام تعلیم و تربیت می‌شوند.سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: در قانون آمده است که بر اساس نیاز این نیروها جذب شوند، البته آموزش و پرورش به همه عزیزان نیاز دارد، اما در طول برنامه جذب می‌شوند. حسینی در ادامه با بیان اینکه ۱۴۰۰ مدرسه در همه استان‌های سیل زده دچار خسارت شدند و۲۸۰ مدرسه تخریب شده که باید کامل ساخته شوند، مطرح کرد: همچنین تعدادی مدارس یک کلاسه تا ۵ کلاسه هستند که تا اول مهرماه آماده می‌شوند و مدارس بیش از ۵ کلاسه تا آخر سال آماده می‌شوند.او با اشاره به اینکه در لرستان نیز ۴۰۰ مدرسه دچار آسیب ناشی از سیل شدند که ۱۱۳ مدرسه تخریبی است و قبل از سیل هم حالت تخریبی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: ساخت ۶۰ مدرسه در دستور کار است و تلاش می‌کنیم ساخت آنها به اول مهر برسد.او با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار خیری و دولتی به مدارس لرستان اختصاص یافته است، افزود: در کل کشور نیز ۳۰۰ میلیارد ریال برای استاندارد‌سازی وسایل گرمایشی اختصاص یافته است. سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه اول مهرماه امسال ۲۴ هزار کلاس درسی که به علمک متصل هستند، بخاری هوشمند خواهند داشت و نفتی‌ها برچیده می‌شوند، عنوان کرد: همچنین برچیده شدن مدارس خشتی گلی را در دستور کار داریم و جشن پایان مدارس خشتی گلی و نفتی را اول مهرماه امسال برگزار خواهیم کرد.

تدوین سیاست‌های جدید طرح شهاب

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: قرار است سیاست‌های جدید طرح شهاب به منظور اجرای بهینه و با توجه به نحوه اجرای کنونی‌ تدوین شود تا به اهداف مدنظر نزدیک‌تر شویم و فاصله میان برنامه و اجرا کم شود.حمید رحمانی در ارزیابی میزان موفقیت طرح شهاب که با هدف شناسایی و هدایت هوش و استعدادهای برتر دانش‌آموزی از سال ۹۳ به اجرا درآمده است، اظهار کرد: ما برنامه‌ریز و سیاست‌گذار طرح شهاب هستیم و مجری آن در دوره ابتدایی، معاونت آموزش ابتدایی و در دوره متوسطه اداره کل مشاوره و معاونت آموزش متوسطه است. آنها موظف هستند برنامه‌ شهاب را که در مرکز سمپاد و شورای راهبردی بنیاد ملی نخبگان مصوب شده اجرا کنند.او افزود: به عنوان مرکز سمپاد، نظارت بر اجرا داریم اما اجرا دست ما نیست. در واقع نه مشاور و نه معلم ابتدایی و دبیرستان دست ما نیست. معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان با اشاره به موانع اجرای طرح شهاب گفت: فاصله زیادی میان برنامه‌های تدوین شده و آنچه در کلاس اجرا می‌شود وجود دارد و بخشی از آن هم طبیعی است. محدودیت منابع مالی، آموزش معلمان، تراکم و تعداد بالای دانش‌آموزان ابتدایی از جمله موانع اجرای بهینه طرح شهاب هستند.رحمانی ادامه داد: اخیرا این موضوع را در شورای راهبردی بنیاد ملی نخبگان مطرح کردیم و قرار بر این شده است که سیاست‌های جدید طرح شهاب به منظور اجرای بهینه و با توجه به نحوه اجرای کنونی‌ تدوین شود تا به اهداف مدنظر نزدیک‌تر شویم و فاصله میان برنامه و اجرا کم شود.او با بیان اینکه شمار مدارس تحت پوشش طرح شهاب رو به گسترش است، اظهار کرد: امسال ۸۸ هزار مدرسه درگیر طرح شهاب هستند و امیدواریم ثمره اولین خروجی‌های طرح شهاب که از سال ۹۳ به آن وارد شده و امسال به پایه نهم می‌رسند را ببینیم.

متولدین بهار ۹۸

در فروردین ماه سال جاری ۳۷هزارو ۷۶۱ واقعه تولد در استان تهران ثبت شده است. براساس گزارش‌های سازمان ثبت‌احوال استان تهران، در سه‌ماهه نخست سال ۹۸ (فروردین، اردیبهشت و خرداد) ۳۷ هزار و ۷۶۱ مورد واقعه ولادت در استان تهران رخ داده که بیشترین آن متعلق به شهرستان تهران است. شهرستان تهران در فروردین ماه ۸۴۱۵ مورد، اردیبهشت ۹۱۶۸ و در خرداد ماه سال جاری نیز ۸۰۷۱ مورد ولادت داشته است. بعد از تهران نیز در فروردین‌ماه شهرستان ری با ۵۶۱ مورد، شهریار ۵۲۰ مورد و شمیران ۵۰۳ واقعه بیشترین میزان ولادت را به خود اختصاص داده‌اند و در اردیبهشت نیز بعد از تهران، شمیران با ۵۷۰ واقعه ولادت، شهرستان ری ۵۶۵ مورد و بهارستان ۵۴۹ مورد در جایگاه دوم و سوم و چهارم هستند. براساس این آمارها در خرداد ماه بعد از تهران در جایگاه اول، شهرستان ری با ۵۹۱ واقعه و شمیران با ۵۲۰ واقعه ولادت در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

 

ارسال نظر