مبارزه با موریانه فساد در وزارت بهداشت

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۲:۵۲
کد خبر: ۱۵۰۵۴۳
مبارزه با موریانه فساد در وزارت بهداشت

وزیر بهداشت ضمن مثبت خواندن روند اقدامات انجام شده در جهت ایجاد شفافیت در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و تشریح این اقدامات، تاکید کرد: با پدیده‌ای به نام موریانه فساد در ساختار اجرایی کشور و در درون وزارت بهداشت مبارزه می‌کنیم و این را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم اثرات مثبت آن را ببینیم.

سعید نمکی در اجلاس معاونین غذا و دارو گفت: شاید با خود بگویید این چه وزیری است که آنقدر معاون غذا و دارو عوض می‌کند. به هرحال ما نشست قبلی را با حضور دکتر پیرصالحی برگزار کردیم، اما نشست امروز با حضور دکتر شانه ساز برگزار می‌شود. تاکید می‌کنم که من با هیچ‌کس رودربایستی ندارم. به همه همکارانم گفته‌ام که من مانند یک مربی هستم که در کنار زمین ایستاده‌ام و تیمم باید گل بزند نه اینکه گل بخورد. اگر کاپیتان تیم هم در دقایق اول به خوبی بازی نکند، در همان دقیقه اول از زمین بیرونش می‌کشم.

نمکی با بیان اینکه در امور مربوط به مردم با کسی شوخی ندارم، گفت: در امور مربوط به مردم مطلقاً با کسی مسامحه نمی‌کنم. گرچه آقای دکتر پیرصالحی از برادران بسیار پاکیزه بودند، اما برایشان مشقی را نوشتم، تعیین تکلیفی کردم و بارها خواستم که آنها را انجام دهند و زمانی را برای انجامش مشخص کردم؛ چرا که ما فرصت نداریم و وقت‌های تلف شده زیادی داریم. باید در دقیقه ۹۰ گل بزنیم. به هر حال این اقدامات اجرا نشد و من هم در کار با مردم اهل مسامحه نیستم. وزیر بهداشت ادامه داد: سوال دومی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که ما به چه موضوعی غیر شفافی بیشترین توجه را داریم: همواره گفته‌ام نباید اجازه دهیم که تعداد معدودی از افراد قانون‌شکن و فرصت طلب حیثیت جامعه داروسازی و پزشکی کشور را ببرند. ما نباید اجازه دهیم که اعتبارمان در ذهن مردمان این سرزمین به دلیل منفعت طلبی و انحصار طلبی گروهی خاص مخدوش شود.

او تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته در سازمان غذا و دارو یکی از بزرگ‌ترین آفت‌ها عدم شفافیت بوده است. هرچه هم فریاد میزدم عده‌ای فکر می‌کردند که با شخص خاصی خصومت دارم. در روز اول هم به معاونینم اعلام کردم که شما حق ندارید با پیش داوری‌ها به سازمان غذا و دارو پا بگذارید. شما حق ندارید فرد خاصی را بر دیگری ترجیح دهید. حق ندارید در حق هیچ‌کس بی‌عدالتی کنید. به دکتر شانه ساز هم تاکید کردم که مبادا به دلیل ذهنیت مخدوش یا درست از گذشته کسی، چوب لای چرخش بگذارید.

وزیر بهداشت با اشاره به جلسه‌ای که چندین ماه قبل با رییس بانک مرکزی، رییس سابق سازمان غذا و دارو و معاون اول رییس‌جمهور در زمینه تخصیص ارز داشته و عدم همخوانی اعداد سازمان غذا و دارو با اعداد بانک مرکزی، گفت: حال منی که در سازمان برنامه و بودجه، اندیشه‌ام با رقم شکل گرفته و با حدود ۳۰۸ هزار میلیارد از پول کشور سر و کار داشتم، این موضوع برایم جای سوال بزرگی بود. در اینجا حساسیت‌هایم بیشتر شد و مقدار بیشتری به این حوزه ورود کردم.

وی، دکتر اصغری  رییس اسبق سازمان غذا و دارو را یکی از پاکیزه‌ترین مدیران خواند و گفت: در ابتدای حضورم در وزارت بهداشت وی را صدا زدم و گفتم شما از سامانه تی‌تک چه اطلاعاتی داشتید که گفتند من تا روز آخر شناسه‌ای از این سامانه در اختیار نداشتم. بنده گفتم ببندید درب این سازمان غذا و دارو را. در جایی که رییس سازمان غذا و دارو به اطلاعات این سازمان دسترسی ندارد، چرا این مجموعه را نگه داشته‌اید. بنابراین به مساله ورود کردیم. با ورود دکتر شانه ساز به سازمان جلسه گذاشتیم. پرسیدیم که در حوزه مواد اولیه چقدر موجودی انبار داریم؟، گفتند که نمیدانیم. می‌پرسیدم چقدر در انبارهای پخش موجودی داریم؟ باز هم گفتند نمی‌دانیم. پرسیدم فعل و انفعالات ارزی به چه میزان بوده است؟ که باز هم گفتند نمی‌دانیم.

   راز سر به مهر سازمان غذا و دارو

نمکی تاکید کرد: کلید این راز سر به مهر در جیب یکی دو نفر بود. من در اینجا احساس کردم که دیگر نمی‌توانم بنشینم و سکوت کنم و باید به مساله ورود کنم؛ چرا که من آمده‌ام که همین اقدامات را انجام دهم و اهل برگشت هم نیستم و ماشینم دنده عقب ندارد. از روز اول با خدای خودم عهد کردم که کار را انجام دهم.

وی ادامه داد: به هر استانی که می‌روم وقتی بر سر مزار شهدا ادای احترام می‌کنم، اولین چیزی که در ذهنم به شهدا می‌گویم این است که ما اگر قصور کردیم شرمساریم. در دلم می‌گویم وقتی این مرزها را با خون شما پس گرفته‌ایم، اما در این مرزها شفافیت، صداقت و امانت مردم را پاس نداریم، واقعاً به پشیزی نمی‌ارزیم.او گفت: من ضمن قدردانی از بدنه پاکیزه سازمان غذا و دارو به شما اعلام می‌کنم که در این فرایندها تعدادی پرونده در زمینه تخلفات تشکیل شد که به مقامات قضایی ارایه داده‌ایم که دارند رسیدگی می‌کنند. در حال حاضر و در این حوزه کل بدنه نظام پشت سر ما هستند و فکر نکنید که کسی در حوزه مقامات امنیتی و قضایی و در دولت است که بخواهد ما را از این روند رو به جلو منع کند. خوشبختانه همه یکصدا با اذن رهبری و دستور رییس‌جمهور با پدیده‌ای به نام موریانه فساد در ساختار اجرایی کشور و در درون وزارت بهداشت مبارزه می‌کنیم و این را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم اثرات مثبت آن را ببینیم.وزیر بهداشت همچنین گفت: خوشبختانه امروز در سازمان غذا و دارو اقدامات بسیار مثبتی انجام شده است و به صورت صمیمی مسائل را پیش می‌بریم. چند نفری در زمینه تخلفات دستگیر شدند و اعترافاتی هم کرده‌اند.

او درباره وضعیت سامانه تی‌تک گفت: سامانه تی‌تک زیرساختی با قابلیت‌های قابل توجه است که از این قابلیت‌ها به درستی استفاده نشده و کلیدش در اختیار بخش خصوصی بوده است. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که به جای اینکه یک سامانه جدید ایجاد کنیم همین سامانه تی‌تک را متحول کنیم؛ اولاً نقاط آسیب‌پذیر آن را برطرف کرده و نقاط قوتی را به آن بیفزاییم و در مرحله دوم از آنجایی که این سامانه اقدامی حاکمیتی است، نباید کلیدش در دست غیر حاکمیت باشد که این موضوع را هم پیگیری می‌کنیم و من قول می‌دهم که این اقدام را انجام دهم.نمکی تاکید کرد: من به‌شدت به لطف خدا و به همکاران پاکیزه‌ام در سازمان غذا و دارو امیدوارم نظام‌های امنیتی، قضایی و اجرایی کشور برای شفاف‌سازی و پاکسازی این مجموعه که متاسفانه ما را در ذهن مردم بدنام کرده است، حمایت کنند.

 

ارسال نظر