اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۵۱

161 ایرانی خونشان «خیلی نادر» است

سخنگوی سازمان انتقال خون از وجود 161 دارنده خون خیلی نادر در کشور خبر داد و گفت: در دو سال ۹۶ و ۹۷ تعداد ۱۲۱ کیسه خون نادر یا خیلی نادر برای بیماران نیازمند، ذوب و به مراکز درمانی ارسال شده است.

بشیر حاجی‌بیگی با اشاره به برنامه ملی خون‌های نادر و ایجاد آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی و انجماد خون در کشور، گفت: طبق تعاریف بین‌المللی خون نادر دارای فراوانی کمتر از یک در پنج هزار و یک در ۱۰ هزار نفر جمعیت است که یا دارای آنتی‌ژن‌های گروه فرعی خون یا فاقد حداقل پنج آنتی‌ژن گروه فرعی با شیوع بالا است.

او افزود: هدف سازمان انتقال خون از اجرای برنامه ملی خون‌های نادر و ایجاد آزمایشگاه انجماد خون‌های نادر، این بود که بتواند از شناسایی، ذخیره مناسب و ارایه به موقع خدمات لازم به بیماران نیازمند خون‌های نادر اطمینان داشته باشد. بر همین اساس آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی و انجماد خون‌های نادر ایران، در قالب برنامه ملی خون‌های نادر تاکنون حدود ۴۰ هزار اهداکننده خون را از نژاد و قومیت‌های متفاوت از پایگاه‌های سراسر کشور تعیین کرده و مورد شناسایی قرار داده که از بین آنها حدود ۱۷۰۰ نفر به عنوان دارندگان خون نادر در کشور شناسایی شده‌اند. حاجی‌بیگی با بیان اینکه از میان این افراد بر حسب نیاز و امکانات‌مان، تعدادی فراخوان شدند و خون آنها به صورت ذخیره در بخش انجماد نگهداری می‌شود، به ایسنا گفت: در مواردی که بیماری به این گروه‌های خونی نیاز داشته باشد، آن را به اداره کل انتقال خون و سایر مراکز درمانی ارسال می‌کنیم تا مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال در دو سال ۹۶ و ۹۷ تعداد ۱۲۱ کیسه خون نادر یا خیلی نادر برای بیماران نیازمند، ذوب و به مراکز درمانی ارسال شده است. سخنگوی سازمان انتقال خون کشور درباره میزان افراد دارای گروه خونی خیلی نادر در کشور نیز گفت: تاکنون تعدادی از اهداکنندگان مورد بررسی به عنوان گروه خونی خیلی نادر شناسایی شده‌اند. از بین افراد شناسایی شده مجموعا ۱۶۱ نفر در کشور دارای گروه خونی خیلی نادر هستند.

خط قرمز آبیاری زمین‌های کشاورزی

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برخی نگرانی‌های موجود در رابطه با مساله فاضلاب‌های جنوب تهران و آلودگی ناشی از آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب، گفت: آمار و ارقام مربوط به آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب طی سال‌های اخیر کاهش یافته است. مهندس تاجیک اظهار کرد: در این رابطه برنامه ایمنی فاضلاب از سال گذشته تدوین شده و دبیر ستاد نیز دانشگاه تهران است و فازهای مختلف این برنامه در حال اجراست. وی با اشاره به رسیدگی این مساله در کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی استانداری، اظهار کرد: چندین جلسه کارگروه به بررسی آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب اختصاص داشت و ارگان‌های مختلفی مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در این مساله دخیل هستند.

او با اشاره به خط قرمز وزارت بهداشت در این رابطه، به ایسنا گفت: اگر کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت، کارشناسان محیط زیست یا جهاد کشاورزی در جایی با تخلف آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب برخورد کنند، مطمئنا با این تخلف برخورد جدی صورت می‌گیرد؛ چراکه این مساله بهداشت مواد غذایی را تحت تأثیر قرار داده و این خط قرمز ما است. وی با اشاره به هماهنگی میان جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت نیرو در این رابطه، عنوان کرد: یکی از مشکلات وزارت بهداشت در این رابطه شناسایی مالک زمین است که این اطلاعات با کمک جهاد کشاورزی جمع‌آوری می‌شود و پس از آن براساس ماده ۶۸۸، فرد خاطی معرفی می‌شود.او در ادامه به جنبه دیگر این مساله یعنی وضعیت و شرایط کشاورزان مناطق جنوب تهران اشاره کرد و گفت: پیشنهاد کشت جایگزین به کشاورزان این منطقه ارایه شده، ولی مساله اینجاست که کشت جایگزین به اندازه صیفی جات و سبزی درآمد ندارد. برای این مساله باید فکر اساسی شود؛ چراکه کشاورز زمین را با حقابه خریداری کرده، بنابراین آب لازم برای آبیاری باید توسط وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تامین شود.

نامه نظام پزشکی درباره پزشک خانواده و نظام ارجاع

رییس شورای عالی و سرپرست سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای خطاب به سرپرست وزارت بهداشت خواستار توجه به نظرات کارشناسی انجمن پزشکان عمومی در برنامه‌های مرتبط با پزشک خانواده و ساماندهی نظام ارجاع به عنوان محورهای اصلی برنامه پیش روی این وزارتخانه شد.  در متن نامه دکتر محمدرضا ظفرقندی خطاب به سعید نمکی آمده است: « با توجه به نظرات ارزشمند جنابعالی در حوزه پزشکی خانواده و ساماندهی نظام ارجاع به عنوان محورهای اصلی برنامه پیش روی آن وزارت محترم و نیز با توجه به نقش اساسی پزشکان عمومی در ساز و کار این برنامه‌ها به پیوست نگرانی‌های رییس محترم انجمن پزشکان عمومی که خدمت جنابعالی ارایه شده است مورد تاکید قرار می‌گیرد.

خواهشمند است دستور فرمایید موارد مذکور و نظرات کارشناسی و منسجم انجمن پزشکان عمومی در تصمیم‌سازی‌های برنامه‌های مرتبط مورد توجه و امعان نظر قرار گیرد.»

 

ارسال نظر