اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۶۶

افزایش استعمال قلیان

رییس انجمن پزشکان و متخصصان داخلی ایران نسبت به اضافه کردن ماده مخدر «گل» به مواد توتون برای شادی‌آور کردن آن هشدار داد و گفت: همین موضوع باعث افزایش روزافزون استعمال قلیان در جوانان و نوجوانان شده است. ایرج خسرونیا در این باره گفت: متأسفانه مردم ایران از عوارض قلیان و مواد سیگار اطلاعات کافی ندارند. هنوز وسایل ارتباط جمعی به ویژه سازمان صدا و سیما به صورت جدی به این امر نپرداخته‌اند و آگاهی کامل به مردم داده نشده است. رییس انجمن پزشکان و متخصصان داخلی ایران افزود: الان وضعیت طوری شده که خانواده‌ها قلیان را به عنوان سرگرمی و اسباب بازی در دسترس بچه‌ها قرار می‌دهند و همین باعث شده شاهد افزایش استعمال دخانیات به ویژه قلیان در بین دانش‌آموزان دبیرستانی باشیم، غافل از اینکه چه عواقبی برای سلامتی آنها خواهد داشت. خسرونیا یادآور شد: در حال حاضر سیگار در جامعه تقریبا به ضد‌ارزش تبدیل شده، اما استعمال قلیان در خانه‌ها خیلی بیشتر از زمان‌های قدیم شده است. علاوه بر ضررهایی که توتون دارد و انواع مواد سمی را مستقیما وارد بدن ما می‌کند، موادی را هم به آن اضافه می‌کنند تا مشتریان قلیان بیشتر شوند. او افزود: در مواردی برای شادی آور کردن مصرف قلیان، ماده مخدر گل را هم به مواد توتون اضافه می‌کنند و این باعث افزایش روزافزون استعمال قلیان در جوانان و نوجوانان شده است. رییس انجمن پزشکان و متخصصان داخلی ایران گفت: در گذشته افراد ۵۰ تا ۶۰ ساله قلیان می‌کشیدند و در سن ۷۰ سالگی سرطان می‌گرفتند، اما الان که جوانان گرفتار این دخانیات و قلیان شده‌اند، انتظار داریم سرطان و بیماری‌های دستگاه تنفسی شیوع بیشتری پیدا کند. خسرونیا مطرح کرد: برخی مسائل در ایران با گران شدن و اقدامات تنبیهی درست نمی‌شود. تنها با بالا رفتن قیمت مواد دخانی مانند سیگار و قلیان نمی‌توان مردم را از این کار بازداشت. به نظر می‌رسد بهترین کار افزایش آگاهی مردم در این رابطه است. توتون بیشتر از کشورهای عربی وارد ایران می‌شود و افزودن مواد دخانی مانند «گُل» به توتون‌ها نیز از کشورهای اطراف انجام می‌شود.

دولت باید معوقاتش

به صندوق فرهنگیان را بپردازد

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از احقاق حق اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان و صدور رای دیوان عدالت اداری برای پرداخت معوقات دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد. مهدی نیکدل در جلسه مشترک مدیران عامل و هیات‌مدیره شرکت‌های تابعه و مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه مهم‌ترین ذی‌نفعان صندوق همکاران ما در صندوق و شرکت‌های تابعه هستند گفت: هرچقدر بیشتر آنها را وارد سازوکارهای تصمیم‌گیری کنیم در ارتقای عملکرد و شفاف‌سازی امور موثر است. او افزود: برخی سرمایه‌گذاری‌ها در دوران گذشته که بدون توجه به کار کارشناسی صورت گرفته با مشکلاتی روبه رو شده‌اند. نتیجه خرید با لحاظ کار کارشناسی، سودآوری بیشتر و کسب منافع بیشتر برای اعضای صندوق است. مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه مدیران صندوق باید با فلسفه تصمیمات اتخاذ شده در صندوق آشنا باشند گفت: بر اساس تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه، دولت مکلف بوده معادل مبلغی که از حقوق اعضاء کسر می‌شود، واریزی به صندوق داشته باشد. تا پایان برنامه چهارم توسعه دولت سهم خود را واریز کرده، ولی با وجود آنکه تا ۵ درصد اجازه کسر از حقوق وجود داشته به اندازه ۱.۲ درصد کسر شده است. نیکدل ادامه داد: دولت تا پایان برنامه چهارم توسعه، معادل سهم کسورات ۱.۲ درصدی را پرداخت کرده ولی در برنامه پنجم توسعه، حذف شده است و سازمان برنامه خود را مکلف ندانسته و آن را در بودجه قرار نداده است.

افزایش وام اشتغال از

۲۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه تلاش کردیم تا صف‌های انتظار دریافت وام را‌برداریم، گفت: با همکاری دولت و منابعی که در اختیار ما قرار دادند، سقف وام اشتغال را از ۲۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش دادیم. پرویز فتاح در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط اقتصادی چه تعداد افراد متقاضی وام کمیته امداد هستند، گفت: وام کمیته امداد چند بخش را شامل می‌شود، یکی از این وام‌ها؛ وام ضروری و کارگشایی است که تا سقف پنج میلیون تومان پرداخت می‌شود. ضمانت این وام بسیار ساده است و افراد به راحتی می‌توانند، آن را دریافت کنند. او اظهار کرد: طی چند ماه گذشته به دلیل شرایط اقتصادی منابع زیادی را از کمک‌های مردمی، سپرده‌ها و امدادی به بخش وام تزریق کردیم و در این بخش از منابع دولتی استفاده نکردیم. رییس کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه در پرداخت وام‌های ضروری از منابع دولتی استفاده نکردیم، خاطرنشان کرد: به لطف خداوند توانستیم صفحه وام ضروری و کارگشایی را از بین ببریم و به صفر برسانیم یعنی الان پرداخت وام ضروری در کل کشور به روز شده است و کسی در صف انتظار وجود ندارد و صف‌ها را از بین برده‌ایم. فتاح درباره وام اشتغال توضیح داد: پرداخت وام اشتغال متفاوت از دیگر وام‌ها است، منابع عمران دولت چه در بخش شهری و چه در بخش روستایی از منابع دولتی تامین می‌شود و سقف آن از ۲۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان رسیده است و ما به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی مجوز افزایش وام را از دولت دریافت کرده‌ایم و سقف آن را بالا برده‌ایم، البته باید بگویم که خوشبختانه بانک‌ها در پرداخت وام با ما همکاری خوبی داشته‌اند و معتقدم صددرصد بتوانیم منابعی را که در قانون پیش‌بینی شده، برای وام اشتغال جذب کنیم.

 

 

ارسال نظر