نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۶۴

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه کشور طی چهار دهه گذشته یک قربانی به نام محیط زیست داشته است، گفت: نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم.

عیسی کلانتری در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز گفت: در آستانه‌ ورود به چهلمین سال انقلاب هستیم. کشور در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت، صنایع، خدمات و... توسعه پیدا کرده است و توسعه مناسبی در حوزه‌های مختلف به شکل متناسب نسبت به عمر انقلاب رخ داده است اما تنها حوزه‌ای که در آن نه تنها وضعیت بهبود نیافته بلکه قربانی توسعه نیز شده، محیط زیست است.

او ادامه داد: عمر متوسط ایرانی‌ها حدود ۲۰ سال اضافه شده و بیسوادی تقریبا در حال محو شدن است. تعداد دانشجویان کشور سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شده است. نیروی انسانی متخصص در کشور بسیار است. وضعیت ارتباطات کشور و وضعیت زیر بنایی کشور بهبود یافته است. بیش از ۹۰ درصد منابع کشور از گاز بهره‌مند هستند اما من به عنوان رییس سازمان محیط زیست نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه در زمینه‌ فرسایش خاک، وضعیت آب، از بین رفتن پوشش‌های جنگلی، آلودگی هوای کلان‌شهرها و بهره‌وری انرژی اتفاقات بدی افتاده است، گفت: متاسفانه کشور ما بعد از روسیه به عنوان کشوری که بیشترین هدر رفت انرژی را در جهان دارد، شناخته می‌شود. شدت انرژی در ایران ضریب ۰.۲۳ دارد و در روسیه ضریب شدت انرژی ۰.۳۲ است بنابراین کشور ما بعد از روسیه بدترین وضع را در زمینه‌ بهره‌وری انرژی دارد. جالب است بدانیم که حتی از کشوری مثل عربستان نیز در بخش انرژی کم‌بهره ورتر هستیم. معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: نمی‌توانم به مردم دروغ بگویم که وضعیت محیط‌ زیست ما بهتر شده است چه قبل و چه بعد از انقلاب اصول اولیه حفظ محیط زیست را رعایت نکردیم. حتی مهندسان ما جهت وزش باد را در محل احداث یک نیروگاه در نظر نگرفتند.

کلانتری با اشاره به تولید ۴۴۰ هزار بشکه مازوت توسط پالایشگاه‌های کشور، گفت: این موضوع کشور را با یک مساله‌ جدید محیط زیستی مواجه کرده است. این بشکه‌های مازوت یا در وزارت نیرو مورد استفاده قرار می‌گرفته یا صادر می‌شده است اما امروزه اجازه نمی‌دهیم که سوخت مازوت حداقل در نیروگاه‌های حاشیه کلان‌شهرها استفاده شود. مازوت بحران ایجاد کرده است. او با تاکید بر اینکه مسوولان توسعه کشور کوتاهی کرده‌اند، گفت: ۱۲ تن فرسایش خاک، از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی، از بین رفتن زاگرس دستاوردهای چند دهه گذشته است البته می‌توانم از مدیریت دوره‌ خودم دفاع کنم اما بطور کلی عملکرد محیط زیست قابل دفاع نیست و توسعه کشور یک قربانی به نام محیط زیست داشته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال گذشته رییس‌جمهوری چهار دستور کار برای سازمان حفاظت محیط زیست مشخص کرد، گفت: بهبود وضعیت کیفی هوای کلان‌شهرها، کنترل گرد و غبار، مدیریت پسماند به‌ویژه در شهرهای شمالی کشور و بهبود وضعیت تالاب‌ها چهار دستور کاری بود که آقای روحانی در سال گذشته معین کرد.

کلانتری با اشاره به بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها طی سال جاری نسبت به سال گذشته اظهارکرد: امسال با حرکت‌های جزئی که از سوی شهرداری‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شد همچنین همراهی و کمک طبیعت وضعیت هوای کلان‌شهرها بهتر از سال قبل شده است. وی تاکید کرد: امسال وزارت نفت قدری همت کرد و توانست تولید گازوئیل با سولفور بالا را تاحدی کنترل کند.

 

ارسال نظر