خطر کاهش تعهدات «سازمان بیمه سلامت ایران»

۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۳۴۷
خطر کاهش تعهدات «سازمان بیمه سلامت ایران»

بیمه سلامت ایرانیان برای سال آینده نه تنها نمی‌تواند خدمات جدیدی را به خدمات گذشته‌اش اضافه کند، بلکه باید 20 درصد هزینه‌هایش را کاهش بدهد. این موضوع بیمه سلامت را با خطر کاهش خدمات و تعهدات رو به رو می‌کند.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به منابع پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۹۷، نسبت به خطر محدود شدن ارائه خدمات به بیمه‌شدگان هشدار داد و گفت: بر این اساس در راستای رعایت اصل تعادل منابع و مصارف، با وجود عدم تمایل به کاهش تعهدات در سطح گیرندگان خدمات، ناچار خواهیم بود راهکارهای کاهشی در حوزه‌های مختلف اتخاذ کنیم.

آناهیتا کشاورزی با تاکید بر اینکه در صورت عدم تامین منابع و بودجه سازمان، خدمات پایه دچار آسیب می‌شوند، به ایسنا گفت: با توجه به منابع پیش‌بینی شده برای سال ۹۷ و کسر هزینه‌های جاری عملیاتی و سطح یک روستاییان، برای ارائه خدمات سطح دو و سه کل منابع در اختیار سازمان مشروط به تحقق ۱۰۰درصدی، حداکثر معادل عملکرد سال ۹۵ خواهد بود. این در حالی است که در سال ۹۶ با توجه به رشد پنج درصدی تعرفه و بررسی رشد سال‌های گذشته ناشی از توسعه خدمات، افزایش جمعیت و افزایش دسترسی، پیش‌بینی شده است که در مجموع، هزینه‌ها ۲۰درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته باشد.

او ادامه داد: با توجه به این توضیحات و همچنین بودجه در نظر گرفته شده برای سال آتی، در سال ۹۷ نه تنها نباید هیچ‌گونه افزایش تعرفه، افزایش تعهد و جمعیتی داشته باشیم، بلکه باید حداقل ۲۰ درصد هزینه‌ها را کاهش دهیم. بر این اساس در راستای رعایت اصل تعادل منابع و مصارف، با وجود عدم تمایل به کاهش تعهدات در سطح گیرندگان خدمات، ناچار خواهیم بود راهکارهای کاهشی در حوزه‌های مختلف اتخاذ کنیم. بدون شک کاهش در ارائه خدمات به مردم، منجر به کاهش درآمد بیمارستان‌ها و موسسات تشخیصی - درمانی و افزایش بدهی‌ها خواهد شد و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی دچار مشکل خواهند شد و تبعات جدی در کشور به همراه خواهد داشت. کشاورزی افزود: در خصوص راهکارهای کاهش هزینه می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ کوچک شدن بسته خدمات، کاهش جمعیت تحت پوشش صندوق بیمه همگانی رایگان، عدم عقد قرارداد با موسسات جدید و عدم تقبل هزینه ناشی از توسعه مراکز طرف قرارداد (تخت‌های اضافه و بخش‌های جدید) . همچنین اجرای برخی احکام برنامه ششم توسعه از جمله پوشش بیمه اجباری برای تمامی آحاد کشور و پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم در کشور امکان‌پذیر نخواهد بود. معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: عدم امکان پرداخت هزینه‌های آموزش در بیمارستان‌ها از جمله پرداخت هزینه‌های کمک جراح به رزیدنت‌ها و فلوهای آموزشی و...، حذف پرداخت k دوم اعضای تمام وقت هیات علمی و درمان، کاهش بسته خدمات فعلی در حوزه دارو و خدمات، مشارکت حداقل ۵۰ درصدی بیمه‌شدگانی که در حال حاضر به صورت رایگان تحت پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی هستند جز افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از دیگر اقدامات برای رعایت اصل تعادل منابع و مصارف است.

کشاورزی تاکید کرد: با وجود تلاش‌های سازمان برنامه و بودجه، به دلیل محدودیت منابع، بودجه سازمان کاهش یافته است و امید است با همکاری و تعامل مجلس و دولت این کسری بودجه تامین شده تا از کاهش ارائه خدمات به بیمه‌شدگان جلوگیری شود.

 

ارسال نظر