کشف 75 درصد قاچاق «تریاک» جهان در ایران

۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۹۶۷

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به نقش تعیین‌کننده ایران در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش دفتر UNODC حدود 75درصد کشفیات جهانی تریاک، 61 درصد کشفیات جهانی مورفین و 17 درصد کشفیات جهانی هروئین توسط ایران صورت می‌گیرد.

علی مویدی درآمد سالانه ناشی از فروش مواد غیرقانونی را عامل ناموفق بودن برنامه‌های توسعه‌یی معطوف به مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود: درآمد حاصل از مواد افیونی با منشأ افغانستان بیش از 65 میلیارد دلار و پول در گردش جرایم سازمان یافته در جهان نیز تا 1500 میلیارد دلار برآورد می‌شود که به مراتب بیش از بودجه برخی کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه‌یافته است.

او تاکید کرد: توسعه جایگزین به موازات امحاء کشت و اقدامات مقابله‌یی یکی از ارکان «رویکرد متوازن» جامعه جهانی در کنترل مساله جهانی مواد مخدر است که در اسناد مختلف سازمان ملل و همچنین در سی‌امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2016 نیز بر ضرورت اجرای آن با هدف حذف و کاهش چشمگیر کشت و تولید مواد تاکید شده است. مویدی ادامه داد: با وجود این تاکیدات توسعه جایگزین به عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار به استثنای چند منطقه مسدود به سبب چالش‌های عدیده، امکان اجرا نیافته و نتوانسته در مبارزه با مواد مخدر موثر باشد که از آن جمله می‌توان به عواملی چون ناامنی، بی‌ثباتی سیاسی، فساد، فقر، بیکاری، تروریسم، افراطی‌گری، حاشیه‌نشینی، توسعه‌نیافتگی اقتصادی و سایر جرایم سازمان یافته فراملی در کشورهایی که کشت و تولید صورت می‌پذیرد و دخالت مافیای بین‌المللی در بازار گسترده مصرف خصوصا در کشورهای توسعه‌یافته اشاره کرد. قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: عامل دیگری که هر برنامه توسعه‌یی معطوف به مبارزه با مواد مخدر را از دستیابی به اهداف مورد نظر ناکام می‌کند، «درآمد سالانه ناشی از مواد غیرقانونی» است. مویدی اظهار کرد: درآمدهای حاصله از مواد افیونی از منشأ افغانستان بیش از 65 میلیارد دلار و پول در گردش جرایم سازمان یافته در جهان نیز تا 1500 میلیارد دلار برآورد می‌شود که به مراتب بیش از بودجه برخی کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه‌یافته است. به گفته او جمهوری اسلامی ایران همواره در مسیر ترانزیت از منشأ افغانستان ـ عمده‌ترین تولید‌کننده غیرقانونی مواد افیونی در جهان ـ و اروپا که به عنوان بازار اصلی و مقصد نهایی قاچاقچیان قرار دارد را در معرض خسارات گسترده و لطمات جبران‌ناپذیر انسانی قرار می‌دهد. قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: این وضعیت بخش قابل توجهی از بودجه توسعه‌یی جمهوری اسلامی ایران را که باید برای توسعه پایدار کشور هزینه شود را به سوی مقابله با ورود، ترانزیت مواد مخدر و جرایم امنیتی مرتبط با آن می‌کشاند.

 

ارسال نظر