طرح ساماندهی کولبران در ایستگاه رفع اشکالات

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۹۰
طرح ساماندهی کولبران در ایستگاه رفع اشکالات

کولبرانی که زمستان پارسال در مرزهای شمال غرب کشور زیر آوار برف جانشان را از دست دادند، نام کولبری را که تا آن زمان بیشتر فقط برای مرزنشینان آشنا بود به سر زبان‌ها انداختند؛ کولبرانی که برای 50 هزار تومان بارهایی گاهی بالای100کیلوگرم را از مسیرهای سخت و صعب‌العبور به دوش می‌کشند. طرح ساماندهی کولبران، خودداری ماموران از شلیک به سمت آنها، بیمه کولبران و... موضوعاتی بود که پس از مرگ این کولبران در مجلس مطرح شد و اتفاقاتی هم که در روزهای گذشته رخ داد و کشته شدن دو کولبر بانه‌یی، بررسی سریع‌تر این طرح‌ها را الزامی کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر رفع اشکالات طرح ساماندهی کولبران از سوی نمایندگان گفت: ایجاد تعاونی برای فعالیت کولبران دروزارت تعاون بامشکلاتی روبه رو شده است.

رسول خضری در مورد آخرین پیگیری‌ها در رابطه با طرح ساماندهی کولبران گفت: این طرح برای رفع برخی مشکلات و دریافت راهنمایی به مرکز پژوهش‌ها ارسال شد اما این مرکز تنها به ارائه توضیحات کوتاهی اکتفا کرد.

نماینده سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکزپژوهش‌ها باید پیشنهادهای سازنده و کارشناسی شده در مورد ساماندهی کولبران ارائه می‌داد، به خانه ملت گفت: بیمه این افراد سال گذشته به نتیجه رسید از طرف دیگر درخصوص ایجاد تعاونی هم بحث‌ها و رایزنی‌هایی با معاونت وزارت تعاون صورت گرفته است؛ اما به گفته مسوولان وزارت رفاه مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

او با بیان اینکه درخصوص کولبران حساسیت‌هایی در جامعه وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه مرکزپژوهش‌های مجلس پس از بررسی‌های چندین ماهه پیشنهادهای قابل قبولی ارائه نداد و با تاکید براینکه نمایندگان به دنبال تصویب قانونی جامع درخصوص فعالیت کولبران هستند به طور حتم طرح مذکور پس از بررسی‌های تکمیلی‌تر و رفع نقاط ضعف مجدد در دستور کار قرار می‌گیرد. خضری با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد تجاری دررفع مشکلات کولبران تاثیر دارد، گفت: متاسفانه برخی مناطق آزاد درحال حاضر تنها به مکانی برای واردات به کشور تبدیل شده است، ایجاد منطقه آزاد تجاری سردشت و پیرانشهر در رفع مشکلات 18هزار کولبر در این مناطق و ایجاد 45هزار فرصت شغلی برای آنها تاثیر دارد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه همزمان با پیگیری این موارد رفع نقاط ضعف طرح نیز مورد توجه قرار دارد، افزود: نمایندگان با بررسی مجدد و توجه به مسائل مهم درخصوص کولبران طرح را به صحن مجلس ارجاع می‌دهند.

 

 

ارسال نظر