از روستاهای محروم تا حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۹۳
از روستاهای محروم تا حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ

وزیر راه از زندگی 11میلیون حاشیه‌نشین در حاشیه شهرهای بزرگ ایران می‌گوید و با حاشیه‌نشین دانستن افرادی که در مناطق فرسوده داخل شهرها زندگی می‌کنند و از برخی امکانات و خدمات شهری محرومند، جمعیت حاشیه‌نشینان ایران به بیست میلیون نفر می‌رسد. یعنی یک‌چهارم جمعیت کشور.

کسانی که برای پیدا کردن کار و بهره‌مندی از امکانات بهتر به شهرها آمده‌اند و توان مالی زندگی در داخل شهر را ندارند، به حاشیه رانده می‌شوند. حاشیه‌یی که علاوه بر محرومیت از امکاناتی مثل بیمارستان و مدرسه و...، مرکز آسیب‌های اجتماعی‌ای است که به شهرها می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از نبود امکانات کافی رفاهی در روستاها گفت: درصد بسیاری از کارتن‌خواب‌ها از حاشیه‌نشین‌ها و مهاجران هستند. زهرا ساعی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها به دلیل وجود امکانات بالا به میزان بیشتری دیده می‌شود، گفت: معضل حاشیه‌نشینی معلول بیکاری و عدم وجود امکانات برای زندگی مناسب در شهرهای کوچک و روستاهاست، ساکنان روستاها برای پیدا کردن شغل و افزایش درآمدها به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند.

او با بیان اینکه افراد مهاجر طی چند سال خانواده‌های دیگری نیز ترغیب به مهاجرت می‌کنند، افزود: متاسفانه دلیل اکثر مهاجرت‌ها بیکاری و نبود درآمد کافی است، افراد حاشیه‌نشین بطور عمده در سکونتگاه‌های غیررسمی در تهران زندگی می‌کنند؛ بنابراین برای مقابله با این معضل باید امکانات آموزشی، رفاهی، فرهنگی و درمانی را در روستا‌ها به میزان کافی فراهم کرد.

او با بیان اینکه برای جوانان فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌ها باید شرایط مناسب برای اشتغال در روستاها و محل سکونت فراهم شود، به خانه ملت گفت: باید اقداماتی را انجام داد از مهاجرت افراد بنا به هردلیلی به تهران جلوگیری شود، درحال حاضر در اکثر کلان‌شهرها خدمات رفاهی از سوی شهرداری و استانداری ارائه می‌شود که به صورت متمرکز تنها به تعداد محدودی از افراد ارائه می‌شود؛ بنابراین برای مقابله با حاشیه‌نشینی باید از تمرکز امکانات در کلان‌شهرها جلوگیری کرد.

ساعی با تاکید بر اینکه امکانات باید متناسب با جمعیت در شهرها توزیع شود، گفت: در این شرایط است که مهاجرت معکوس رخ می‌دهد، درحال حاضر زندگی شهرهای بزرگ به علت آلودگی‌های محیط زیستی به ویژه هوای آلوده خطرناک است؛ اگر بتوان امکانات را به سمت شهرهای کوچک سوق داد، می‌توان از افزایش حاشیه‌نشینی جلوگیری کرد، بسیاری از افراد به دنبال زندگی در روستاها هستند اما عدم وجود امکانات باعث مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها می‌شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه درصد بزرگی از کارتن‌خواب‌ها در تهران را مهاجران از شهرهای کوچک تشکیل داده‌اند، افزود: بی‌توجهی به حاشیه‌نشینی موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، بنابراین باید بتوان برای حل این معضل امکانات را به میزان مناسب و با توجه به جمعیت انجام داد.

 سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها توجه به حل آسیب‌های اجتماعی را مورد تاکید قرار دادند، تصریح کرد: در دهه‌های اخیر آسیب‌های اجتماعی نوظهور در کشور ایجاد شده است، متاسفانه آسیب‌ها زنگ خطری برای کشور بوده که دستگاه‌های اجرایی باید بحث اختصاص امکانات کافی به روستاها را دنبال کنند.

 

ارسال نظر