ایرج فاضل رییس‌کل سازمان نظام پزشکی شد

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۶۸۳
ایرج فاضل رییس‌کل سازمان نظام پزشکی شد

دیروز و به دنبال تشکیل مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در سومین روز از شهریورماه، ایرج فاضل، رییس اسبق این نهاد صنفی، به عنوان رییس کل جدید سازمان نظام پزشکی انتخاب شد. 

نمایندگان منتخب هیات‌مدیره‌های برآمده از تازه‌ترین انتخابات هیات‌مدیره‌های سازمان نظام پزشکی، که بنابر آیین‌نامه این سازمان، چند روز پس از تشکیل نخستین جلسه این هیات‌های مدیره، در هجدهم مرداد ماه برای حضور در مجمع عمومی این سازمان و شرکت در انتخابات شورای عالی و رییس کل برگزیده شده بودند، دیروز و در مرکز همایش‌های صدا و سیما گرد هم آمدند تا مجمع عمومی این سازمان برپا شود. 

آنان نخست براساس قانون و با حضور هیات نظارت مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی و هیات رییسه سنی در جایگاه ریاست، اعضای هیات رییسه مجمع عمومی را برگزیدند تا شهرام افضلی، عباس آقازاده، لاله تدین، منصور جعفری‌نمین، رضا کیخایی، روح‌الله همتی و حسین انصاری به عضویت این هیات درآیند. پس از آن نیز منصور جعفری‌نمین به عنوان رییس و عباس آقا‌زاده به عنوان نایب رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در دوره هفتم معرفی شدند. 

هیات رییسه مجمع مامور به برگزاری انتخابات اعضای شورای عالی نظام پزشکی و در ادامه آن، انتخاب رییس جدید سازمان نظام پزشکی است. اینچنین، با استقرار هیات رییسه منتخب در جایگاه، روند انتخاب سه بازرس سازمان نظام پزشکی 25عضو شورای عالی از گروه‌های مختلف شامل ۱۳پزشک، 3داروساز، 3دندانپزشک، 2ماما، 2 نفر از گروه آزمایشگاهیان و 2 نفر از گروه‌های لیسانسیه‌های پروانه‌دار و یک نفر رییس کل آغاز شد. در جریان این انتخابات، ایرج فاضل با ۲۰۱رای، برای دوره چهار سال پیش‌رو، به عنوان رییس کل سازمان نظام پزشکی انتخاب شد. رحمت‌الله حافظی دیگر کاندیدای کسب کرسی رییس کلی نظام پزشکی در جریان این انتخابات ۲۹رای را از آن خود کرد. حکم رییس کل سازمان نظام پزشکی باید به تایید رییس‌جمهور برسد. 

 فاضل کیست؟

ایرج فاضل‌زاده سال 1318 در شهرستان اردستان استان اصفهان، فوق تخصص جراحی عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. او یک بار پیش از این هم، ریاست بر سازمان نظام پزشکی را تجربه کرده بود. او از پی هفتمین انتخابات پیاپی نظام پزشکی در سال 70 که با قانون اصلاح شده این سازمان در سال 69 برگزار شد، رییس نهاد صنفی پزشکان شد. بنابر اصلاحیه قانون نظام پزشکی در سال 69، که با 33 ماده و 34 تبصره‌اش، این سازمان را با تغییرات بسیاری مواجه کرد، مقرر شد رییس‌جمهوری رییس کل نظام پزشکی را از میان سه نفری که شورای عالی نظام پزشکی معرفی می‌کند، منصوب کند و اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم ایرج فاضل، وزیر بهداشت دولت نخستش را که از جانب مجلس برکنار شده بود به عنوان رییس کل نظام پزشکی منصوب کرد. 

فاضل دو بار و هر بار به مدت یک سال وزیر بوده است. او نخست به مدت یک سال در آخرین سال دولت نخست دفاع مقدس، وزیر فرهنگ و آموزش عالی شد اما ماموریتش برای حضور در دولت بعدی میرحسین موسوی تمدید نشد و صندلی‌اش را به محمدعلی نجفی واگذارد. او پس از 4سال، بار دیگر برای عضویت در هیات وزیران و این‌بار به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در دولت نخست اکبر هاشمی‌رفسنجانی به مجلس سوم پیشنهاد شد و موفق شد از آنان رای اعتماد بگیرد. یک سال پس از آن اما، مجلس سوم او را استیضاح کرد و رای اعتمادش را پس گرفت و از پی آن، رضا ملک‌زاده جایگزین او شد. 

او در آذر ماه 8831 با حکم محمود احمدی‌نژاد از ریاست فرهنگستان علوم پزشکی، که نوزده سال مسوولیت آن را بر عهده داشت، کنار گذاشته شد. پس از آن نیز در خرداد ماه ۱۳۹۰ و با ابلاغ احکام اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از این نهاد هم کنار گذاشته شد.  فاضل سرلیست هر دو فهرست انتخاباتی اصلی انتخابات هیات‌های مدیره سازمان نظام پزشکی در تهران بود؛ هم «لیست سپید» که با محوریت انجمن اسلامی جامعه پزشکی و با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب بسته شده بود و هم «لیست امید سلامت» با محوریت اعضای نزدیک به جریان اصولگرایی سازمان نظام پزشکی. از پی این، او منتخب اول حوزه انتخابیه تهران در انتخابات هیات‌مدیره تهران شد. فاضل همچنین یک روز پیش از برپایی مجمع و برگزاری انتخابات شورای عالی و رییس کل، در بیانیه‌یی مشترک با علی نوبخت‌حقیقی، نماینده تهران و رییس کمیسیون بهداشت مجلس و عبدالرضا عزیزی، نماینده شیروان و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، اعضای مجمع عمومی را به توجه و تعهد به خواسته‌ها و مطالبات و انتخابی هوشمندانه، مدبرانه و همدلانه برای ریاست کل سازمان دعوت کرد تا اینچنین از گروهی از متحدانش در دوران احتمالی ریاستش رونمایی کند. 

 باز شائبه، باز اعتراض

انتخابات شورای عالی نظام پزشکی اما همچون انتخابات یک ماه پیش‌تر هیات‌های مدیره‌اش، بی‌حاشیه نبود. چهره اصلی اعتراض به این حاشیه‌ها و شائبه‌ها، باز همچون انتخابات هیات‌های مدیره، رحمت‌الله حافظی، عضو هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران و نماینده پیشین تهران در شورای شهر بود. او این‌ بار به تصمیم هیات نظارت بر هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی مبنی بر ممنوعیت از حضورش در انتخابات شورای عالی نظام پزشکی، به سبب نامزدی‌اش برای ریاست کل این سازمان، اعتراض کرد. 

حافظی در نامه‌یی خطاب به محمدحسین قربانی، رییس هیات نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی و نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس، از ثبت نامش هم برای عضویت در شورای عالی و هم برای کاندیداتوری ریاست کل سازمان گفته و تاکید کرده که «این رویه در سنوات گذشته نیز حاکم بوده است.» او همچنین افزوده:«تصمیم امروز هیات نظارت مبنی بر ممنوعیت این موضوع «باعث پایمال شدن حقوق اینجانب» شده. وی در ادامه تجدید نظر در این باره را خواستار شده است.» حافظی در پایان حق پیگیری از مراجع ذی‌صلاح را برای خود قائل شده است. 

حافظی پیش‌تر هم معترض اصلی روند برگزاری انتخابات هیات‌های مدیره بود؛ چه اینکه حاشیه و شائبه از روز انتخابات هیات‌های مدیره، دامان نظام پزشکی را در چنگ گرفتند. شامگاه جمعه، عقربه ساعت شمار که روی عدد 10 ایستاد، هیات‌های اجرایی و نظارت انتخابات هفتمین دوره هیات‌مدیره‌های سازمان نظام پزشکی، با وجود درخواست شورای عالی نظام پزشکی، درهای حوزه‌های رای‌گیری را روی جمعیت منتظر در پشت درها بستند تا انتخاباتی که از 8 صبح همان روز آغاز شده بود، در میانه‌های اعتراض‌ها به روند برگزاری و لغو شیوه الکترونیکش به پایان برسد. در آن انتخابات، برخی نامزدها، با توجه به تبلیغات پررنگ و پرشور وزارت بهداشت پیرامون افزوده شدن رای دهی غیرحضوری و الکترونیکی به فرایند انتخابات، با تاکید بر آسان شدن شیوه رای‌دهی کوشیده بودند یاران موافقشان را راضی به شرکت در انتخاباتی کنند که پیش از این هرگز میزان مشارکت در آن به بیش از 12درصد نرسیده بود و به همین سبب هم پس از اعلام رسمی لغو شیوه الکترونیک رای‌گیری، از هیات اجرایی خواستند انتخابات را ابطال و به زمان دیگری موکول کند یا دست کم، زمان رای‌گیری را به قدر کافی تمدید کند. رحمت‌الله حافظی آن روز، با تاکید بر اینکه حق کسانی ضایع شده است، اعلام کرد در صورت جبران نشدن این تضییع حق، در صورت موفقیت در کسب آرای لازم برای حضور در هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران از حضور در این هیات استعفا خواهد کرد. با این همه، هیات اجرایی تنها با تمدید دو ساعته زمان رای‌گیری موافقت کرد تا رای‌گیری‌ای که بنا بود ساعت 8 شب به پایان برسد با وجود صف نه چندان کوتاه داوطلبان رای دادن در تهران، تنها تا ساعت 10 شب ادامه یابد. 

زهرا ریاضی، سخنگوی جبهه احیا نظام پزشکی، که سرلیستش رحمت‌الله حافظی بود، آن زمان به «تعادل» گفت که «لغو شیوه الکترونیک ساعت دو بعد از ظهر اعلام شد. در حالی که تا آن ساعت 47هزار نفر شناسه رای دهی دریافت کرده بودند.» معنای سخنان ریاضی آن زمان روشن می‌شود که به یاد بیاوریم که تعداد واجدان شرایط رای‌دهی نزدیک به 250هزار نفر بوده و 47هزار نفر، سهمی 20درصدی از رای‌دهندگان را به خود اختصاص می‌دهد. از پی این اتفاق، نوید ناصری و مهدی رضایی، منتخبان انتخابات نظام پزشکی شیراز، بلافاصله پس از اعلام نتایج، به سبب آنچه «برگزاری نامناسب انتخابات الکترونیک» خواندند، استعفا کردند. حافظی هم نخست از حضور در هیات‌مدیره تهران انصراف داد، اما سپس با اصرار همراهانش، هدف حضور در جایگاه رییس کلی یا دست کم عضویت در شورای عالی، برای پیگیری حقوق تضییع شده، انصرافش را پس گرفت. 

 فردای نامعلوم

سازمان نظام پزشکی بنابر اساسنامه‌اش مرجع دفاع از حقوق بیماران و جامعه پزشکی است و ضمن حمایت از اعضای صنف خود، ‌باید در برقراری جایگاه واقعی آنها در جامعه نیز بکوشد. دوازدهمین نظام پزشکی دیروز بر این بستر و در حالی بدنه اصلی‌اش را شناخت که دوره 4ساله جدید طرح تحول نظام سلامت نیز از نزدیک به 2هفته گذشته و با رای اعتماد به مجلس به سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی آغاز شده است.  فاضل در روزی به عنوان رییس کل سازمان نظام پزشکی انتخاب شد که وزیر بهداشت از پایان اختلاف‌ها با وزارت رفاه و میانجی‌گری رییس‌جمهوری در این موضوع خبر داد. اکنون باید منتظر ماند و دید نظام پزشکی در دوره ریاست کلی سرلیست «لیست سپید» که برنامه اصلی‌اش را تجمیع بیمه‌ها خوانده بود، چه از سر خواهد گذراند. 

ارسال نظر