نگاه ویژه برنامه ششم به سلامت روانی‌ اجتماعی

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۱۱۸

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در سومین همایش ملی خانواده و ارتقای سلامت روانی اجتماعی گفت: در برنامه ششم توسعه، نگاه ویژه‌تری به سلامت روانی‌اجتماعی جامعه شده‌ است. باید برای همه طرح‌های کشور یک پیوست سلامت روان نیز ببینیم. عباسعلی الهیاری ادامه داد: سلامت انسان دارای چهار بعد جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی است که حداکثر 20درصد سلامت یک انسان به بعد جسمانی‌اش برمی‌گردد و 80درصد سلامت انسان مربوط به سه بعد روانشناختی، اجتماعی و معنوی است. او افزود: بسیاری از بیماری‌های بشر ریشه عصبی دارند و امروزه در دنیا روش‌های غیر دارویی را پزشکان برای معالجه بیماری‌های با ریشه عصبی اعمال می‌کنند. به گزارش ایرنا، رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که همه نگاه‌مان در جهت سلامت جسم است و کمترین نگاهی به سمت سلامت روح و روان نداریم. او ادامه داد: در سیاست‌های کلان نظام و در قالب برنامه ششم توسعه کشور نگاه ویژه‌تری به سلامت روانی‌اجتماعی جامعه شده‌ است، به نحوی که در راستای تامین سلامت جامعه فقط نگاه‌مان به سمت سلامت جسم نباشد. در این برنامه و در ذیل سیاست‌های حوزه سلامت ارائه آموزش و مشاوره به افراد پیش بینی شده و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هم مسوولیت ارائه این آموزش‌ها را بر عهده دارد.

او افزود: مجلس شورای اسلامی در بند ششم ماده 117 برنامه ششم توسعه اجرای آموزش‌های مشاوره را بر عهده سازمان روانشناسی و مشاوره قرار داده و ما می‌توانیم ارائه این آموزش‌ها را نیز بر بستر فضای مجازی به مردم کشور ارائه دهیم.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: متاسفانه مردم کمتر به روانشناسان و مشاوران خانواده مراجعه می‌کنند و اگر هم مراجعه می‌کنند خیلی دیر است، در حالی‌که مشاوران و روانشناسان امانتداران اسرار خانواده‌ها هستند و حتما باید این نگاه در سطح جامعه تغییر پیدا کند که اگر کسی به روانشناس مراجعه کرد، حتما دارای مشکل روانی است.

الهیاری با اشاره به اهمیت بنیادین خانواده اظهارکرد: هیچ بشری روی زمین به خصایص انسانی آراسته نمی‌رسد، مگر اینکه در داخل خانواده رشد یابد و مادر او را تحت محبت خود قرار داده باشد. وی با بیان اینکه محبت مادر از شیر او برای فرزندش واجب‌تر و حیاتی‌تر است، تاکید کرد: دلبستگی ایمن اگر در فرزندی توسط والدینش ایجاد نشود، حتما این فرزند در آینده و در قالب دیگر مهارت‌های اجتماعی دچار مشکل خواهد شد. نماینده اسبق کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه خانواده‌های ایرانی در معرض خطر و یک تهدید جدی هستند، گفت: موسسه گالوب در سال 2017 کشورها را براساس میزان پرخاشگری افراد جامعه دسته‌بندی کرده که در این میان ایران در رتبه نخست پرخاشگری قرار دارد که البته صحت نتیجه این تحقیق جای تامل دارد. او یادآور شد: اگر به فرزندانمان در بستر خانواده آموزش مهارت‌های زندگی ندهیم نباید انتظار داشته باشیم که او در اجتماع رفتار اجتماعی مناسبی از خود بروز دهد.

الهیاری گفت: اکثر آسیب‌های اجتماعی در کشور ناشی از آموزش ندیدن است و بسیاری از این آسیب‌ها را می‌توان با مشاوره و آموزش برطرف کرد. رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه خواستار تغییر نگرش مردم در مورد مراجعه به روانشناس و مشاوره شد و گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند که نیازی به مشاوره و روانشناس ندارند در حالی‌که هر انسانی در زندگی نیازمند مشاوره است و به تنهایی نمی‌تواند برخی مشکلات را برطرف کند.

 

ارسال نظر