اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۴۶

راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی در مناطق محروم

ایسنا| معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی در مناطق محروم و حاشیه نشین کشور در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است. حبیب‌الله مسعودی‌فرید ادامه داد: در کمیته محرومیت‌زدایی وزارت کشور بر اساس اولویت‌های ارائه شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور در نظر داریم تا مراکز جامع خدمات بهزیستی را در مناطق محروم و حاشیه‌ کشور راه‌اندازی کنیم. او افزود: تاکنون 30 شهرستان به عنوان محروم‌ترین نقاط ایران شناسایی شده‌اند که برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی در آنها ارائه کرده‌ایم و در گام بعدی اجرای این طرح نیز این مراکز جامع در 120 منطقه حاشیه‌نشین کل کشور راه‌اندازی خواهد شد.

فرید در ادامه گفت: گام اول این طرح راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی در 30 شهرستان محروم کشور است اما در گام بعدی، با همکاری بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی، این مراکز در 120 منطقه حاشیه‌نشین کشور که شناسایی شده‌اند، راه‌اندازی خواهند شد. او ادامه داد: در این مراکز خدمات اجتماعی، پیشگیری، توانبخشی، ارائه تسهیلات مشاغل خرد خانگی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ارائه یک وعده غذایی گرم به کودکان، ساماندهی معلولیت‌ها و... ارائه خواهد شد. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به آنکه این مراکز جزو مراکز سرپایی محسوب می‌شوند، گفت: طبق برآوردهای اولیه هر یک از مراکز جامع خدمات بهزیستی ظرفیت ارائه خدمت به 10هزار نفر را دارد. این در حالی است که طبق برآوردهای اولیه این مراکز سالانه حداقل 500 میلیون تومان هزینه دارند که هم‌اکنون در تلاشیم تا از منابع داخلی سازمان بهزیستی جهت راه‌اندازی این مراکز استفاده کنیم.

شیوع خودزنی برای دریافت دیه در تمام استان‌ها

ایلنا| رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور با اشاره به شیوع خودزنی در سراسر کشور برای دریافت دیه گفت: برخی به عناوین مختلف برای دریافت دیه صحنه‌سازی می‌کنند. بیشترین صحنه‌سازی‌ها مربوط به تصادف ساختگی یا خودزنی است. کار برخی این افراد قابل تشخیص است که به بیمه نیز اعلام می‌کنیم.

احمد شجاعی در رابطه با اقدام به خودزنی، تصادف ساختگی وحتی اره کردن استخوان ترقوه برخی برای دریافت دیه بیان داشت: آمار در این زمینه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. خودزنی در تمامی استان‌ها وجود دارد و مختص به استان خاصی نیست. رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور در پاسخ به این سوال که آمار دقیق اقدام به خودزنی برای دریافت بیمه چه رقمی است، تصریح کرد: آمار سازمان پزشکی قانونی در این زمینه مربوط به کسانی است که در معاینات انجام شده توسط پزشکان این سازمان عمدی بودن صدمه‌شان قابل تشخیص است و همین افراد نیز جزو آمار اعلام می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت؛ آمار اعلام‌شده دقیق است، چرا که باید بیشتر از این رقم باشد. شجاعی در ادامه تاکید کرد: فرد آسیب‌دیده زمانی که به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند؛ توسط کارشناسان بطور دقیق بررسی می‌شود و اگر کارشناسان متوجه شوند که مصدومیت او ساختگی بوده است به بیمه نیز اعلام می‌شود. رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور تاکید کرد که بیشتر جمعیت افرادی که خودزنی می‌کنند را مردان تشکیل می‌دهند؛ افرادی که با زدن اسپری یا تزریق مواد بی‌حس‌کننده، دست یا پای خود را بی‌حس کرده و سپس اقدام به شکستن استخوان خود می‌کنند تا دیه دریافت کنند.

105بیمارستان و 34 شرکت مجوز گردشگری سلامت دارند

ایرنا| مدیرکل توافق‌های ملی گردشگری با بیان اینکه اکنون 105 بیمارستان و 34 شرکت مجوز رسمی گردشگری سلامت دارند، گفت: باید سهم دلالان از گردشگری سلامت به حداقل رسیده و نگاه سیستماتیک حاکم شود.

محمدعلی فیاضی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در حوزه گردشگری سلامت تاکنون انجام شده، تشکیل «انجمن توسعه گردشگری سلامت» است. او افزود: این تشکل غیردولتی، یک انجمن حرفه‌یی است که فعالان حوزه گردشگری سلامت در آن عضویت دارند و یکی از کارهای موفق آن، مشارکت در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت عمان بوده است. فیاضی در پاسخ به این پرسش که مردم دغدغه دارند که مبادا تخت‌های بیمارستان‌های دولتی که گاهی با محدودیت مواجه‌اند، در اختیار گردشگران سلامت قرار بگیرد، نیز گفت: میزبان این گردشگران هم بیمارستان‌های خصوصی و هم دولتی هستند. البته تامین سلامت هموطنان ما در اولویت وزارت بهداشت و درمان هست و ما نیز بنا داریم از بیمارستان‌های خصوصی بیشتر استفاده کنیم و از ظرفیت اضافی بیمارستان‌های دولتی بهره بگیریم. دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت تبیین کرد: بیشترین سهم ما از گردشگران سلامت متعلق به کشور عراق هست و آذربایجان و ارمنستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

17 درصد پایه نهمی‌ها در کاردانش تحصیل می‌کنند

فارس| معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برداشت نادرست والدین در موضوع هدایت تحصیلی مبنی بر اجبار کردن دانش‌آموزان برای رفتن به شاخه‌های فنی گفت: تصور جامعه از هدایت تحصیلی این شد که ما قصد داریم به اجبار دانش‌آموزان را به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بفرستیم؛ در حالی که هدف ما این نبود.

او ادامه داد: به محض آغاز ثبت‌نام، 17 درصد ظرفیت فنی و حرفه‌ای ما تکمیل شد و در کاردانش نیز 17 درصد ثبت‌نام کردند و در نهایت 3 درصد کاهش داشتیم. بحث این چند سال ما این بوده است که جایگاه فنی و حرفه‌ای و کاردانش را ارتقا دهیم و دانش‌آموزان را به این سمت ترغیب کنیم. او با تاکید به وجود دغدغه اشتغال و کارآفرینی، افزود: بستر قانونی فراهم کردیم و مصوبه‌یی در دولت گرفتیم تا برون‌سپاری انجام شود؛ برای نمونه امسال در لایحه بودجه 96 ردیف مستقلی برای برون‌سپاری اختصاص پیدا کرده است. نتیجه کار فرهنگ‌سازی که برای معرفی فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام شده، این شده است که همه دستگاه‌ها در جهت توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وارد شده‌اند. زرافشان با ذکر نمونه‌هایی از مشارکت دستگاه‌ها در ترغیب دانش‌آموزان به شاخه کاردانش یادآور شد: برای نمونه در کردستان نیروی دریایی اعلام کرده است که 3 نفر برتر رشته‌های دریایی امریه می‌گیرند و بعد استخدام می‌شوند، یا وزارت کشاورزی نیز هنرجویان را امریه می‌کند و به آنها وام زودبازده می‌دهد.

 

ارسال نظر