بحران بازنشستگی معلمان مقطع ابتدایی در ۵ سال آینده

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۶۵
بحران بازنشستگی معلمان مقطع ابتدایی در ۵ سال آینده

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از بحران بازنشستگی معلمان مقطع ابتدایی در 5 سال آینده خبر داد. رضوان حکیم‌زاده گفت: برای اینکه بتوانیم در مواجهه با این مشکل از آسیب‌های قابل پیش‌بینی جلوگیری کنیم باید در راستای برنامه‌یی هدفمند و بر پایه برآوردهای دقیق شرایط ۵ سال آینده عمل کنیم.

او ادامه داد: ما برآوردهای لازم را درباره تعداد معلمان بازنشسته این مقطع تا ۵ سال آینده انجام داده و بر پایه آن به این نتیجه رسیده‌ایم که ظرفیت تربیت نیروی انسانی که آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی کرده قطعا کفاف جایگزینی بازنشستگان را نخواهد داد.

او افزود: به همین دلیل گزارشی تهیه و در آن ضمن مشخص کردن ابعاد مساله، پیشنهادات خود را ارائه داده‌ایم. بر این اساس معتقد به این هستیم که باید از تمام ظرفیت‌های رشته‌های علوم تربیتی متناسب با شغل معلمی هم که بهترین جوانان ما در دانشگاه‌های مختلف کشور مشغول به تحصیل در آن رشته‌ها هستند برای جذب نیروی انسانی استفاده کنیم.

به گزارش ایلنا، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: از طرف دیگر دانشگاه فرهنگیان نیز در عین حال که تعدادی از نیروها را تربیت می‌کند باید نقش محوری دیگرش را با برگزاری دوره‌های آماده‌سازی برای این عزیزان ایفا کند.

او با اشاره به تکمیل این گزارش و برنامه‌ریزی‌هایی که بتوان با اجرای آن به نسبت نیروهای خروجی نیروهای کارآمد را جذب کرد، افزود: قطعا با توجه به نیازهای موجود تا حد امکان سعی داریم در مقطع ابتدایی نیروهای جوان، تازه نفس و با انگیزه را به کار بگیریم. با این وجود اما برنامه‌یی هم داریم که در صورت تمایل خود همکاران با سابقه و بازنشسته از ظرفیت و تجارب بسیار ارزشمندشان برای هدایت و انتقال این تجربیات به معلمان جوان بهره‌مند شویم. ترجیح ما این است که به این شکل از این عزیزان استفاده شود تا اینکه پس از بازنشستگی صرفا در کلاس‌های درس حاضر شوند. حکیم‌زاده با بیان اینکه معلم مهم‌ترین رکن کیفیت‌بخشی آموزشی است و توانمندسازی او از برنامه‌های اصلی ما به شمار می‌رود از «طرح کارآمد» به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی معاونت آموزش ابتدایی برای ارتقای کیفی آموزش یاد کرد و گفت: در این طرح که در راستای توانمندسازی معلمان اجرا می‌شود با استفاده از روش‌های نوین و ظرفیت‌های بالقوه، تجربیات خود معلمان را جایگزین دوره‌های روتین ضمن خدمتی که بدون در نظر گرفتن نیازهای واقعی معلمان برگزار می‌شود، خواهیم کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین از آسیب‌شناسی و اصلاح ارزشیابی توصیفی به عنوان یکی دیگر از کارهایی که ذیل برنامه‌های کلان این معاونت درحال پیگیری است، یاد کرد و ادامه داد: ارزشیابی توصیفی به دلیل فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم و عدم آگاه‌سازی و تغییر نگرش‌ها متناسب با طرح در زمان اجرا باعث بروز مشکلات متعددی شد.

او افزود: ما به جای اینکه از پذیرفتن این موضوع طفره رفته و آن را کتمان کنیم، صادقانه اعلام می‌کنیم این مشکلات و چالش‌ها را به رسمیت می‌شناسیم؛ چالش‌هایی که بخشی از آن مطالبات خانواده‌ها و معلمان است لذا با اذعان به اینکه این طرح دستاوردهای مثبتی هم داشته است، تلاش می‌کنیم که براساس تحلیل‌ها و پژوهش‌های علمی و در جهت پایش استاندارد سطح سواد دانش‌آموزان به خصوص در پایه‌های سوم و ششم، عوامل بروز مشکل در ارزشیابی توصیفی را شناسایی و آن را اصلاح کنیم که ازجمله این عوامل شاید بتوان به آشنا نبودن برخی معلمان بعد از گذشت چند سال با سازوکار آن اشاره کرد.

 

ارسال نظر