افزایش یک‌میلیون و نیمی معتادها در چهل سال گذشته

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۱۴

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، صبح دیروز و در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، در نشستی خبری گفت: مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه‌یی داشته است. پرویز افشار ادامه داد: پیش از این آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد تعداد معتادان کشور، یک میلیون و 350 هزار نفر بود که اکنون به ۲ میلیون و 808 هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر افزایش یافته است. او پیرامون مواد مصرفی معتادان گفت: تریاک با 66.8درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با 11.9درصد، کراک افغانی و هروئین 10.6 و شیشه 8.1درصد نحوه شیوع مصرف مواد مخدر در میان ٢ میلیون و 808 هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر در کشور است که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه‌یی داشته است. به گزارش ایرنا، رییس کارگروه کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه، گفت: در سال 90 چندین طرح برای شیوع‌شناسی انجام شد که یکی از آنها پیمایش خانه به خانه بود. در این طرح 30 هزار نفر که افراد 15 تا 65 سال را تشکیل می‌دادند، به صورت تصادفی نمونه‌برداری شدند. اما با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف‌کنندگان مواد، پیمایش جدیدی در این زمینه صورت گرفت.

او ادامه داد: این شیوع‌شناسی با حجم نمونه 60 هزار نفری در شهر و روستا و با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام شد و میزان شیوع مصرف در آن 5.3 درصد محاسبه شده است.

او افزود: این شیوع‌شناسی در افراد 15 تا 65 ساله صورت گرفته و نشان می‌دهد آمار معتادها در کشور دو میلیون و 802 هزار نفر است. البته این رقم نشان می‌دهد که رشد چندانی در مصرف مواد مخدر نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش مصرف هم روبرو هستیم. تعداد معتادها در سال 58، با جمعیت 36 میلیون نفری کشور، یک و نیم میلیون نفر بود. اما امروز با جمعیت حدود 80 میلیون نفر، حدود دو میلیون و 808 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به پیمایشی دیگر که در یک مرکز بهداشتی در استان کرمان صورت گرفته است، گفت: در این پیمایش عدد تقریبی سه میلیون نفر معتاد حاصل شده است. بر اساس همین آمارها و پیمایش‌های صورت گرفته، ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور و همچنین سایر نهادهای ذی‌ربط در امر اعتیاد جلساتی را برگزار کرده و با به بحث گذاشتن آمارها، مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته دو میلیون و 808 هزار نفر محاسبه شده است. او با اشاره به آمار فوتی‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در سال 95، ادامه داد: 3190 نفر به دلیل سوء مصرف مواد طی سال 95 دچار مرگ و میر شده‌اند که با توجه به آمار سال 94 با رشد 6.2 درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد طی سال 95 مواجه هستیم.

او یادآور شد: مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها نیز با رشد 8.6 رصدی روبرو بوده است که این رشد زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است و نیاز است در خصوص سوء مصرف روانگردان‌ها اطلاع‌رسانی‌های ویژه‌یی صورت بگیرد.

 بیمه برای اعتیاد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به اختصاص ردیف بودجه برای بیمه معتادان در سال جاری گفت: امسال 79 میلیارد تومان برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده است. این مساله به معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده است و با تصویب آن اتفاقات خوبی در زمینه بیمه معتادان با توجه به رشد قابل توجه اعتبار این بیمه در سال جاری شاهد خواهیم

 بود.

افشار همچنین با اشاره به آمار دانش‌آموزان معتاد در کشور گفت: طی برنامه‌های پیشگیرانه‌یی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در مدارس کشور اجرا می‌کند در سطح کشور 3600 دانش‌آموز پر خطر و در معرض خطر شناسایی شدند که خدمات مشاوره‌یی برای آنها انجام شد و در این میان برای 300 نفر مداخلات عمیق‌تر صورت گرفت.

 

ارسال نظر