رفاه

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۲۵

 تهران پایین‌ترین امتیاز را در مناسب‌سازی دارد

ایرنا| قائم‌مقام دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در سازمان بهزیستی گفت: استان تهران بین یک‌هزار و 200 دستگاه اجرایی، پایین‌ترین امتیاز را در میزان آمادگی ساختمان برای استفاده افراد کم توان جسمی دارد. سیدحسین خادم‌حسینی ادامه داد: استان یزد با کسب 60 درصد بیشترین امتیاز را بین دستگاه‌های اجرایی کسب کرده است. او افزود: 13 مولفه در طرح ارزیابی مناسب‌سازی دستگاه‌های اجرایی در 31 استان کشور بررسی شد که از جمله آنها می‌توان به راه پله‌ها، سطح شیب دار، سرویس‌های بهداشتی، سیستم‌های اطلاع‌رسانی و مسیر عبور راهروها اشاره کرد. خادم‌حسینی گفت: در این طرح، مسیر عبور راهروها، بیشترین امتیاز و سیستم‌های اطلاع‌رسانی و اعتبارات، کمترین امتیاز را کسب کردند. او ادامه داد: سازمان صدا و سیما و سازمان نظام پزشکی در بین دستگاه‌های اجرایی پایین‌ترین میزان آمادگی برای استفاده افراد کم توان جسمی و سازمان‌های بهزیستی، بنیاد شهید و شرکت گاز بهترین میزان آمادگی به این منظور را داشتند. او افزود: شیوه نامه طرح ارزیابی مناسب‌سازی دستگاه‌های دولتی به آنها ابلاغ شده و این دستگاه‌ها، ابتدا به صورت خودارزیابی، امتیاز خود را اعلام کردند و سپس اظهارات آنان مورد راستی‌آزمایی قرار گرفت.

 ۱۲۲۰ کودک تهرانی

به اوتیسم مبتلا هستند

ایلنا| مدیرعامل انجمن اوتیسم با اشاره به اینکه در کشور از هر ۱۰۰ تولد یک کودک مبتلا به اوتیسم متولد می‌شود، گفت: در شهر تهران ۱۲۲۰ کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد. او ادامه داد: یکی از موضوعاتی که انجمن به‌شدت روی آن فعالیت می‌کند آموزش خانواده‌های اوتیسم است. برخی از خانواده‌های این بیماران به دلیل عدم آگاهی و اشراف کامل بر این بیماری و استیصالی که نسبت به کودک دارای اوتیسم دارند به هر کلینیک، فرد و روش درمانی غیر معتبری رجوع می‌کنند که باعث بروز مشکلاتی می‌شود که دامنگیر خانواده می‌شود. مدیرعامل انجمن اوتیسم با بیان اینکه آمار مشخصی در زمینه کودکان اوتیسم در ایران نداریم، خاطرنشان کرد: آمار جهانی مبتلایان به اوتیسم یک در ۶۵ نفر است و طبق اعلام سازمان بهزیستی در سال گذشته در برخی از استان‌ها در ایران این آمار یک در ۱۰۰ نفر است. غفاری به کودکان اوتیسم عضو انجمن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در شهر تهران حدود ۱۲۲۰ کودک اوتیسم عضو انجمن هستند. در شش شعبه‌ این انجمن در سراسر کشور نیز حدود ۴۰۰ عضو داریم و در مجموع حدود ۱۷۰۰ خانواده اوتیسم در سراسر کشور عضو انجمن هستند.

 حق بیمه مشخص، برای بیمه سلامت همگانی

ایسنا| سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزییات برقراری آزمون وسع و دریافت حق بیمه از مشمولان طرح بیمه همگانی که تاکنون رایگان بود را تشریح کرد. کاظم میکاییلی درباره مصوبه اخیر هیات وزیران مبنی بر برقراری آزمون وسع و دریافت حق بیمه از 10 میلیون بیمه شده همگانی گفت: بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت، توانمندی مالی و وسع بیمه‌شدگان تحت پوشش از طریق آزمون وسع و پایگاه داده‌ها که وزارت رفاه در اختیار دارد سنجیده خواهد شد و میزان مشارکت فرد برای پرداخت حق بیمه مشخص می‌شود. سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در آزمون وسع ممکن است بیمه شده‌یی از پرداخت حق بیمه معاف شود یا از 15 تا 100 درصد حق بیمه‌اش را بپردازد؛ درباره نحوه اطلاع‌رسانی به بیمه‌شدگان گفت: آیین‌نامه آزمون وسع به دولت ارسال شده و در حال طی مراحل قانونی و بررسی در کمیسیون‌های مختلف است تا در نهایت مصوب و ابلاغ شود. میکاییلی ادامه داد: امیدواریم اجرای این مصوبه به امسال برسد زیرا قبلا برای همه 10 میلیون نفری که قبلا در بیمه سلامت همگانی ثبت نام کرده بودند آزمون وسع را انجام و نتایج را به سازمان بیمه سلامت ارائه داده‌ایم و منتظریم آیین نامه مصوب شود. او درباره شمار مشمولانی که باید از این پس حق بیمه بپردازند گفت: از 10 میلیون بیمه شده همگانی حدود 8.5 میلیون نفر درآمد کمتر از یک میلیون تومان در ماه دارند. 1.5 میلیون نفر باقی می‌مانند که یارانه 500 هزار نفر از آنها قبلا قطع شده و در واقع وسعشان به حدی بوده که مشمول حذف یارانه شدند، گروه سوم هم درآمدهای معقولی دارند. بر این اساس از گروه دوم و سوم با توجه به آزمون وسع حق بیمه دریافت خواهد شد که از 15 تا 100درصد متغیر است.

 مغایرت نسبت پرستار به بیمار ایران با نُرم جهانی

خانه ملت| عضو هیات رییسه مجلس گفت: نسبت پرستار به بیمار در ایران مغایر با استاندارد جهانی است. اکبر رنجبرزاده با تاکید بر اینکه در کشور تعداد پرستار با تعداد بیماران همخوانی ندارد، افزود: به جهت کمبود پرستار در حوزه سلامت نسبت پرستار به بیمار بیش از ظرفیت پرستاران است و به همین جهت با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی داریم. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به جهت کمبود پرستار در کشور، گاهی پرستاران ناچار به فعالیت در شیفت‌های اضافی کاری خود هستند که همین امر فشار کاری را بر آنها دو چندان می‌کند. وی یادآور شد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در به کارگیری نیروی پرستار راه نرفته زیادی وجود دارد و با جایگاه جهانی و منطقه‌یی فاصله داریم و باید تلاش شود تا از ظرفیت فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری استفاده شده و آنها را در حوزه سلامت به کار گرفت ضمن آنکه لازم است با توجه به سختی کار، خدمات مناسبی نیز به این قشر ارائه شود. عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: البته ناگفته نماند که برخی از پرستاران نیز انتظار دارند در بیمارستان‌های مدرن استخدام شوند در حالی که بسیاری از مناطق دورافتاده از ارائه خدمات پرستاری محروم هستند و باید توزیع پرستاران نیز با دقت نظر بیشتری در مراکز درمانی صورت گیرد.

 

ارسال نظر