رفاه

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۴۱

 حمایت تحصیلی از 360هزار دانش‌آموز افغان

ایسنا| معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در دیدار با همتای افغانستانی خود گفت: افتخار می‌کنیم که براساس دستور رهبری و حمایت رییس‌جمهوری، با ثبت نام کودکان لازم‌التعلیم در دبستان‌های ایران، میزبان 360هزار دانش‌آموز افغانستانی هستیم.

رضوان حکیم‌زاده ادامه داد: با توجه به زبان، فرهنگ و مرز مشترک و مهم‌ترین مساله دین مشترک، وزارت آموزش و پرورش ایران نیز آمادگی دارد تا همکاری مستمر داشته و بر اساس تعهدات بر مبنای اولویت‌ها، نیاز آموزشی افغانستان تقسیم‌بندی شده و در مرحله نخست آموزش معلمان ابتدایی این کشور مدنظر قرار گیرد.

او با دعوت از هیات افغانستانی برای شرکت در جشنواره دانش‌آموزی عشایر که ماه آینده در مشهد مقدس برگزار می‌شود، گفت: آموزش و پرورش ایران آمادگی دارد در زمینه‌های متعددی شامل آموزش و توانمند‌سازی معلمان مقاطع مختلف، مدرسان دوره‌های تربیت معلم و توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌یی در افغانستان با توجه به شرایط بومی و آموزش و پرورش کودکان با نیازهای خاص، تجارب خود را در اختیار این کشور قرار دهد.

کشور افغانستان دارای 3میلیون 600هزار دانش‌آموز است که از این تعداد 2میلیون 480هزار نفر آنان در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند و 48 مرکز تربیت معلم در این کشور وظیفه آموزش 2هزار مربی را برعهده دارند.

 آمار ابتلا به تب مالت روند کاهشی دارد

ایرنا| رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش چشم‌گیر بیماری تب مالت در کشور خبر داد.

محمدمهدی گویا ادامه داد: در سال 93 تعداد 20هزار نفر به بیماری مزمن تب مالت مبتلا شدند، در سال 94 نیز 19هزار و 400 نفر و در سال 95 تعداد 14هزار و 970 نفر به این بیماری مبتلا شدند که با تامل در این آمارها، روند کاهشی نسبتا چشم‌گیری مشاهده می‌شود و برآورد می‌شود، امسال موارد ابتلا کمتر از سال گذشته باشد.

رییس مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت گفت: از جمله استان‌هایی که در زمینه کنترل بیماری موفق عمل کردند، استان‌های کرمانشاه و همدان را می‌توان نام برد. او با بیان اینکه این بیماری در مناطق مرکزی، غربی، شمال غربی و شمال شرقی کشور شایع‌تر است، گفت: خوشبختانه در سال جاری موارد ابتلا به این بیماری رو به کاهش بوده است. هرچند این کاهش سیر آهسته‌یی دارد، اما ارزشمند است. گویا به برنامه آموزشی وزارت بهداشت برای اطلاع‌رسانی در زمینه این بیماری اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت از سه سال پیش، یک برنامه آموزش اطلاع‌رسانی وسیع با روش مدرن آموزشی برای مردم عادی جامعه به همین منظور به اجرا گذاشته است.

این مدل SHEP نام دارد. این مدل روش آموزشی است که ماموران بهداشتی به مردم و به خصوص دانش‌آموزان و جوانان آموزش می‌دهند. او افزود: تجربه سه سال اخیر، نشان داده که این روش آموزشی به خصوص در تغییر رفتار مردم در روستاها و مناطقی که با دام سر و کار دارند، موفق واقع شده است. روش آموزشی مذکور، شامل روش‌های جدید نگهداری دام، بهسازی آغل‌ها، نحوه شیر دوشیدن بهداشتی و نحوه ذبح بهداشتی دام می‌شود.

 50 هزار نفر در شب‌های قدر خون اهدا کردند

ایلنا| سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در شب‌های قدر امسال (از 18 تا 23 ماه مبارک رمضان) 50 هزار نفر در کشور خون خود را برای کمک به بیماران نیازمند به خون اهدا کردند.

بشیر حاجی بیگی ادامه داد: بیشترین میزان رشد اهدای خون طی مدت یادشده نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان کهگیلویه و بویر احمد با 59 درصد است. او افزود: استان‌های بوشهر با 45 درصد رشد، لرستان با 40 درصد، همدان با 31 درصد، قزوین با 30 درصد رشد و استان قم و گیلان با رشد 29 درصدی به ترتیب از بیشترین افزایش آمار اهدای خون برخوردار بوده‌اند. مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت: همچنین بیشترین میزان اهدای خون در کشور را مربوط به شب 21 ماه مبارک رمضان مصادف با شب شهادت مولای متقیان علی(ع) است و بیشترین میزان اهدای خون در کشور نیز در استان تهران ثبت شده است که طی مدت یادشده 5 هزار و 561 واحد خون اهدا شده است. سالانه در کشور بیش از 2میلیون نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می‌کنند.

 جای خالی بیماران سرطانی در لیست حمایتی

خانه‌ملت| نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بیماری سرطان هزینه‌های زیادی به حوزه سلامت وارد می‌کند که با آگاهی‌بخشی به مردم می‌توان این هزینه‌ها را کنترل کرد.

محمدحسین قربانی درباره آمار نگران‌کننده سرطان در کشور افزود: با توجه به افزایش آمار بیماران سرطانی در کشور اما متاسفانه این بیماری در زمره بیماری‌های خاص برای حمایت از سوی دستگاه‌های متولی قرار ندارد. وی یادآور شد: از سویی دیگر بیماری سرطان هزینه‌های زیادی به حوزه سلامت وارد می‌کند که با آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم می‌توان این هزینه‌ها را کنترل کرد که این مهم نیز نیازمند استراتژی درست وزارت بهداشت است.

قربانی تاکید کرد: اگر چه طرح تحول سلامت هزینه‌های درمانی مردم را تا حد زیادی کاهش داد اما هنوز بیمارانی هستند که به لحاظ مزمن بودن و هزینه‌بر بودن بیماری خود به زیر خط فقر می‌روند؛ زیرا اغلب پروسه درمان این بیماری‌ها در بخش خصوصی است که این بخش نیز هزینه‌های زیادی به بیماران تحمیل می‌کند از سویی دیگر داروهای این بیماری اغلب خارجی بوده و گران است این در حالی است که داروهای تولید داخل هنوز نتوانسته از لحاظ کیفیت همپای داروی خارجی حرکت کند.

 

ارسال نظر