حداقل پرداختی به مددجویان پنج برابر می‌شود

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۳۸
حداقل پرداختی به مددجویان پنج برابر می‌شود

3میلیارد تومان برای حمایت از مشاغل، پیش‌بینی شده است

گروه اقتصاد اجتماعی|

شامگاه دوشنبه، شیرخوارگاه آمنه میزبان ضیافت افطاری با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور شهروندی و رییس سازمان بهزیستی کشور بود. علی ربیعی در این ضیافت، ابتدا از «خشن‌ترین نوع نابرابری» سخن گفت. او با بیان اینکه حرکت، تلاش و جهت‌گیری خیران و مدیران در راهبردی که جامعه مشخص می‌کند، موثر است، گفت: روزی که قدرت به وجود می‌آید، عده‌یی در یک جامعه حکومت می‌کنند و بر عده‌یی حکومت می‌شود و در نهایت، نابرابری شکل می‌گیرد. او ادامه داد: در چنین جامعه‌یی شرایطی به وجود می‌آید که عده‌یی راحت و عده‌یی سخت‌تر زندگی می‌کنند. در خشن‌ترین نوع نابرابری، کودکان معصومی هستند که در آنچه برایشان به وجود آمده نقشی ندارند. کودکانی که معلول به دنیا می‌آیند یا کودکانی که بدون پدر و مادر زندگی می‌کنند، در مسیری قرار می‌گیرند که اگر ما و خیرین نباشیم، نابرابری‌های وحشتناکی را تحمل خواهند کرد. او افزود: اجازه ندهیم این کودکان گرفتار فرصت‌های نابرابر اجتماعی شوند. ما باید پدر و مادر اینها باشیم. معتقدم ملاک انسانی و اخلاقی بودن یک جامعه به میزان توجه آن به گروه‌های با فرصت نابرابر بستگی دارد.

 سیاست‌های حمایتی مقطعی نیست

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دو روز پس از اینکه معاونش، احمد میدری از توقف کار سامانه ثبت مستمری کم‌درآمدها خبر داد و پس از انتقادات رییس کمیته امداد به این طرح، مبنی بر اینکه «کشش افزایش پنج برابری نداریم»، در حاشیه ضیافت افطاری شیرخوارگاه آمنه و در جمع خبرنگاران گفت: شناسایی خانوارهای نیازمند به صورت پایلوت شروع شده است. باید تاکید کنیم سیاست‌های حمایتی مقطعی نیست و ادامه می‌یابد و جزو سیاست‌های دایمی دولت دوازدهم است.

او ادامه داد: تا پایان دولت دوازدهم حداقل پرداختی به مددجویان به پنج برابر می‌رسد.

او با بیان اینکه نام‌نویسی در سامانه رفاهی و احصای آمار پشت نوبتی‌ها از جمله روش‌های مستقیم شناسایی مددجویان نیازمند است، گفت: هدف ما از حمایت، توانمندسازی است؛ به نحوی که افراد با به دست آوردن توانمندی، بتوانند از پوشش حمایتی خارج شوند. در همین راستا بود که سال گذشته، 12درصد معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی به دلیل توانمند شدن از چرخه حمایتی خارج شدند.

علی ربیعی همچنین گفت: برنامه اشتغال، زنجیره‌یی خواهد بود و به توانمند‌سازی نهادهای حمایتی هم تسری پیدا می‌کند.

او با اشاره به ضرورت تسهیل شرایط واگذاری کودکان بهزیستی به خانواده‌ها، ادامه داد: سال گذشته به دنبال تسهیل شرایط، واگذاری کودکان به خانواده‌ها 30درصد افزایش یافت. متاسفانه بیشتر خانواده‌ها داوطلب سرپرستی کودکان نوزاد هستند، اما ما می‌خواهیم شرایط را به گونه‌یی فراهم کنیم که خانواده‌ها کودک بزرگ‌تر را هم به سرپرستی بپذیرند.

او افزود: حتی اگر برخی از خانواده‌ها توان نگهداری از کودک بزرگ‌تر را ندارند ما به آنها خدماتی ارائه می‌دهیم.

ربیعی همچنین به کاهش آمار طلاق به دنبال سیاست‌های پیشگیرانه معاونت رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: شواهد نشان می‌دهد که طلاق طی سال گذشته کاهش یافته است.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از مشاغل از سوی دو نهاد حمایتی کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی 30هزار میلیارد ریال منابع پیش بینی شده است که به شکل قرض الحسنه و با بهره صفر درصد، تخصیص می‌یابد.

 تنها 20 درصد کودکان شرایط واگذاری دارند

پیش از ربیعی، رییس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم سخن راند. انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه در برابر 1600 متقاضی فرزندخواندگی، 900 شیرخوار در کل کشور داریم، گفت: از این میزان براساس آمار ما، 20 تا 25 درصد این کودکان فاقد سرپرست هستند که ما برایشان شناسنامه می‌گیریم و زمینه واگذاری شان را فراهم می‌کنیم و مابقی باید به صورت «امین موقت» به خانواده‌ها سپرده شوند.

او ادامه داد: در حال حاضر 118 شیرخوار در این مرکز نگه‌داری می‌شوند. در کل کشور 900 شیرخوار داریم. بسیاری از خانوادها خواستار دریافت سرپرستی کودکان دختر هستند این در حالی است که در حال حاضر 1600 متقاضی فرزندخواندگی داریم.

او افزود: متقاضیان فرزندخواندگی زیاد هستند و سیاست ما این است که در اسرع وقت آنها را به خانواده‌ها واگذار کنیم. قانون تسهیلاتی در این زمینه قایل شد و حتی برای واگذاری فرزند به زنان مجرد هم اجازه صادر شده است. رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه کودکانی که در این مرکز نگه داری می‌شوند عمدتا بد سرپرست هستند و زمینه واگذاری دایم آنها وجود ندارد گفت: برای این موضوع هم قانونگذار مشخص کرده است که این فرزندان به صورت «امین موقت» به خانواده‌ها سپرده شوند و خانواده نسبت به مراقبت و تربیت آنها اقدام کند. البته در این زمینه متقاضی کم است و بیشتر علاقه‌مند هستند به صورت دایم کودکانی را به فرزندخواندگی بپذیرند. بر اساس آمار، 20 تا 25 درصد این کودکان فاقد سرپرست هستند که ما برایشان شناسنامه می‌گیریم و زمینه واگذاری شان را فراهم می‌کنیم.

محسنی بندپی ادامه داد: مابقی یا بدسرپرست هستند یا به بیماری و اختلالاتی مبتلا هستند که درمان می‌کنیم. در عین حال خانواده‌ها را به طرح امین موقت تشویق می‌کنیم.

او درباره به نام زدن بخشی از اموال به فرزندخوانده گفت: ما به لحاظ ظرفیت زوجین علاقه‌مند از منظر روحی، اجتماعی و برخورداری از بنیه اقتصادی بایداطمینان داشته باشیم و بدانیم کودک مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کند.

رییس سازمان بهزیستی درباره محرمیت والدین با فرزندخوانده نیز گفت: این مورد به لحاظ شرعی، قانونی و حقوقی حل شده و در شناسنامه شان ثبت می‌شود که آن کودک، فرزند این خانواده است.

 قربانی فرآیندهای اقتصادی نادرست

الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور شهروندی، دیگر سخنران این مراسم بود. امین‌زاده با بیان اینکه باید به فکر مجموعه‌های مراقبتی از کودکان نیازمند باشیم، گفت: امروز در این بازدید کودکانی را دیدیم که قربانی فرآیندهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نادرست شدند. در جریان توسعه اقتصادی همیشه عده‌یی از قافله عقب می‌افتند و ناچارند از فرزند و عزیزترین کسان خود بگذرند. او ادامه داد: خشونت ذاتی اقتصادی گریبان خانواده‌ها را گرفته است و آنها چون توان نگهداری این فرزندان معصوم را ندارند، از آنها می‌گذرند. اینها به قشر آسیب‌پذیر تبدیل شده و زیر چرخ ندانم کاری‌ها له می‌شوند و نیاز به اقدامات حمایتی پیدا می‌کنند. او افزود: تمام این کودکان یک روزه تا 18ساله که تحت پوشش بهزیستی‌اند شهروند و نیازمند حمایت هستند. حقوق شهروندی اقتضا می‌کند تمام شهروندان از حق امنیت برخوردار شوند. امین‌زاده با اشاره به گردش مالی 30 تا 40 هزار میلیاردی خیریه‌ها گفت: با این وجود باز هم شاهدیم عده‌یی از خانواده‌ها بیرون از این چرخه حمایتی می‌مانند.

 بیمه چند لایه، در دستور کار

همچنین در حاشیه این مراسم، شهیندخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، پیرامون ایرادات مطرح شده به «ازدواج فرزندخوانده با سرپرست»، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برنامه‌های متنوعی را از مسیرهای مختلف پیگیری می‌کنیم، البته وظیفه ذاتی در این باره نداریم و متولیان دیگری هستند که برنامه‌های موثری در این زمینه دارند.

او ادامه داد: معاونت زنان از باب ماموریتی که برای هماهنگی و هم‌افزایی بین بخشی دارد، طرح‌های متعددی را در دستورکار قرار داده است. اکنون در چارچوب شورای اجتماعی کشور طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را ارائه دادیم و امید است به زودی اعتبار درخواستی با اولویت 15 استان اول تخصیص یابد. در این طرح توانمندسازی اقتصادی مدنظر است.

او افزود: از ابتدای دولت یازدهم طرح پایلوتی را در شهر ری اجرا کردیم که فازهای مختلفی داشت و چون موفق بود، مبتنی بر آن طرح جامع را ارائه دادیم. در این طرح، توانمندسازی شروع می‌شود و تا کارآفرینی ادامه پیدا می‌کند.

او یادآور شد: یکی از بندهای ماده 80 برنامه ششم توسعه، به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اختصاص یافته و معاونت زنان ملزم شده است با همکاری وزارت رفاه برنامه‌یی را تدوین کند که مقدمات آن فراهم شده و امیدواریم برنامه اثربخشی را داشته باشیم که تا پایان برنامه ششم توسعه، به اجرا درآید. مولاوردی در پاسخ به پرسش پیرامون محدود شدن سیاست‌های توانمندسازی زنان به حمایت‌های مالی، گفت: سیاست براین است که برنامه‌ها صرفا حمایتی نباشند. اکنون برنامه دیگری که در دستورکار دولت قرار دارد نظام بیمه چندلایه است. لایه اول، لایه مساعدت است ولی در لایه‌های بعدی سمت و سوی توانمندسازی مدنظر است و فاز‌های بعدی به کارآفرینی‌می‌رسد. تلاش می‌کنیم یک شبکه‌یی از همکاری‌ها را داشته باشیم. او ادامه داد: طبق برآورد سرشماری عمومی در سال 90، شمار زنان سرپرست خانوار 2میلیون‌و500 هزار نفر بود که حتما افزایش پیدا کرده است. شاید اکنون حدود 3میلیون و 500هزار نفر باشد. البته در حال دریافت اطلاعات و آمارهای جدید هستیم. معاون رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی دیگر، پیرامون ایرادات وارد بر «ازدواج فرزندخوانده با سرپرست» و سرانجام رفع آن گفت: لایحه‌یی در دولت برای حذف تبصره ماده 26 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست در دست اقدام است و به مراحل نهایی رسیده است. با حذف تبصره مذکور این مشکل هم با توجه به انتقادات جدی که به آن مطرح بود، حل می‌شود.

او افزود: این لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده اما هنوز در دولت به تصویب نرسیده است. راهکار این است که به قانون سابق که در آن اشاره‌یی به ازدواج فرزندخوانده با سرپرست نشده بود برگردد و موضوع مسکوت باشد.

 

 

ارسال نظر