تشکیل تیم‌ واکنش سریع برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۰۳

معاون یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به وسعت حریق در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست از ابتدای سال ۹۶ تاکنون، اقدامات پیشگیرانه یگان حفاظت محیط‌زیست برای مقابله با وقوع آتش سوزی در کشور را برشمرد و گفت: تشکیل تیم‌های واکنش سریع برای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع از جمله آنهاست.

منوچهر فلاحی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون در استان‌های گلستان یک هکتار، کهگیلویه‌وبویراحمد ۳۰ هکتار، خوزستان ۱۲ هکتار، ایلام ۲۵ هکتار، فارس ۳۰ هکتار، لرستان 2 هکتار و کردستان 2 هکتار حریق راو داده است.

او با بیان اینکه طبق آمار ۹۸درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی کشور ناشی از عوامل انسانی است، گفت: این آتش‌سوزی‌ها چه به‌طور سهوی و چه عمدی ناشی از فعالیت‌ها و خطاهای انسانی است. فلاحی بی‌توجهی و سهل‌انگاری برخی گردشگران را یکی از دلایل وقوع حریق درجنگل‌ها و مراتع کشور دانست و گفت: با پایان امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و با آغازفصل تابستان و شروع تعطیلات، مسافرت‌های گسترده در کشور آغاز می‌شود، متاسفانه برخی از شهروندان موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند و با سهل‌انگاری‌های کوچک باعث وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده می‌شوند.

او با اشاره به وضعیت مناسب بارش‌ها از ابتدای سال آبی امسال گفت: به دلیل بارندگی‌های مناسب، پوشش گیاهی افزایش یافته است و در اکثر نقاط کشور در مناطق مرتعی و جنگلی پوشش گیاهی شرایطی دارد که مستعد آتش‌سوزی است و با کوچک‌ترین جرقه، حریق‌های گسترده صورت می‌گیرد بنابراین گردشگران تحت هر شرایطی از افروختن آتش در مناطقی با پوشش گیاهی بالا خودداری کنند و ازجایگاه‌های مشخصی که برای روشن کردن آتش تعبیه شده، استفاده کنند و احیانا اگر در جایی اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند، ازخاموش شدن آن اطمینان کامل حاصل کنند.

به گزارش ایسنا، معاون یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با آغاز فصل سفر در جایی مثل پارک گلستان بسیاری از گردشگران حضور می‌یابند یا از این مسیر عبور می‌کنند که کوچک‌ترین بی‌احتیاطی باعث بروز فاجعه می‌شود. اگر در این مسیر یک مسافر ته‌سیگار بیندازد یا آتش روشن کند کمترین سهل‌انگاری او باعث وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده می‌شود. ازآنجا که این مناطق صعب‌العبورهستند درصورت وقوع آتش‌سوزی، اطفای آن به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. فلاحی بر ضرورت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با وقوع حریق تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین وجه آتش سوزی پیشگیری است چون هنگام وقوع حریق حتی اگراطفاء صورت گیرد خسارات خود را به جای می‌گذارد. به همین دلیل امسال تشکیل تیم‌های واکنش سریع برایاعزام به‌موقع نیروها برای اطفای حریق را به عنوان یکی ازمهم‌ترین اقدامات دراستان‌ها در دستور کار قرار دادیم.

او افزود: این تیم‌های واکنش سریع مسوول ستاد، مسوول پشتیبانی و فرماندهی دارند و از اعضای مشخص تشکیل شده‌اند که با استقرار در نقاط مختلف به محض اطلاع از وقوع آتش‌سوزی به محل اعزام می‌شوند. کارها برای اعضای این تیم‌ها طبقه‌بندی شده است واعزام نیرو و هماهنگی‌ها با نیراو انتظامی، سازمان‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی از طریق این تیم‌های واکنش سریع به سرعت صورت می‌گیرد. هدف آن است که از طریق این تیم‌ها از گسترش آتش سوزی در مناطق جلوگیری و آتش درهمان لحظات اولیه وقوع اطفاء شود. فلاحی با اشاره به اینکه در قالب دستورالعمل‌ها مجموعه‌یی از وظایف برای استان‌ها در مقابله با حریق تعیین شده است تا بتوانیم پیشگیری را با جدیت اجرایی کنیم، گفت: کانون‌های وقوع حریق در هریک از استان‌ها، شناسایی شده و اکیپ‌های سیار در نقاطی که احتمال وقوع آتش‌سوزی بالاست، مستقرمی‌شوند. این اکیپ‌ها باید ادوات سبک مثل کپسول آتش‌خاموش‌کن وآتش‌کوب داشته باشند تا درمرحله ابتدایی وقوع حریق، آن را اطفاء کنند.

او با بیان اینکه پخش اطلاعیه‌های هشداردهنده درسطح رسانه‌های استانی موضوعی است که از ادارات کل محیط زیست استان‌ها درخواست شده است، گفت: ارتباط‌‌گیری با سازمان‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی استان‌ها برای استفاده از نیرو و توان آنها در آتش‌سوزی‌ها از موارد مورد تاکید ما است.

 

ارسال نظر