حواشی خرید و فروش سوالات امتحانی ادامه دارد

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۰۲

امتحانات نهایی دانش‌آموزان که هر سال به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار می‌شود، در چندسال اخیر با حواشی متفاوتی روبرو بوده است. سال گذشته سختی سوالات طراحی شده صدای اعتراض بسیاری از دانش‌آموزان را بلند کرد و امسال فروش سوالات امتحانات نهایی حاشیه‌ساز شد و حتی پای نمایندگان مجلس را هم به ماجرا باز کرد. پرونده امتحانات نهایی سه روز گذشته بسته شد در حالی که هنوز پاسخ روشنی به چرایی فروش سوالات امتحانی و لورفتن آنها قبل از شروع امتحانات داده نشده است. با وجود آنکه عبدالرسول عمادی، رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، چندین مرتبه اعلام کرده امکان لو رفتن سوالات امتحانی وجود ندارد، اما موضوع فروش سوالات امتحانی امسال حل نشده باقی ماند.

او با بیان اینکه در روند طراحی سوالات، انتقال به حوزه‌های امتحانی و تصحیح اوراق مراقبت‌های ویژه‌یی داریم می‌گوید: سوالات امتحانات نهایی با شیوه‌هایی که امنیت سوالات در اولویت باشد به حوزه‌های امتحانی مدارس ارسال می‌شود. سوالات به دو شکل «سی دی سوالات» و «سی دی رمز»، به مدارس ارسال می‌شود لذا امکان دسترسی به سوالات در همان روز و دو ساعت قبل از آزمون فراهم است.

این در حالی است که در روزهایی که گذشت دانش‌آموزان دبیرستانی به‌راحتی به کانال‌های خرید و فروش سوالات دسترسی پیدا می‌کردند و حتی برخی از آنها اعتراف می‌کنند 70 تا 80درصد سوالاتی که خریداری کردند با سوالات امتحانی اصلی تطابق داشته است.

یکی از دانش‌آموزان دبیرستانی که در رشته تجربی تحصیل می‌کند مدعی است درست یک ربع قبل از امتحان «عربی» نمونه سوالات به دست همکلاسی‌هایش رسیده است. وی در این باره می‌گوید: در ایام امتحانات برخی گروه‌های تلگرامی و اینستاگرامی 80 تا 100 هزار تومان دریافت می‌کردند و سوالات را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادند. این سوالات عینا شبیه سوالات امتحان نهایی نبود اما تا 70 درصد هم مطابقت داشت.

او ادامه می‌دهد: اما روزی که امتحان عربی داشتیم دقیقا یک ربع قبل از امتحان یکی از همین کانال‌ها عین برگه سوالات را به صورت رایگان منتشر کرد. امسال دوستانم برای امتحان نهایی وقت نمی‌گذاشتند و می‌دانستند که سوالات به دستشان می‌رسد. در همین راستا علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی از ورود مجلس برای پیگیری لو رفتن سوالات امتحان نهایی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی متوسطه هم از طریق مجلس و کمیسیون تخصصی و هم از جنبه نظارتی مجلس قابل پیگیری است. عده زیادی از خانواده‌ها نگران سرنوشت فرزندانشان هستند به ویژه اینکه نمرات این آزمون و معدل آن در کنکور اثر دارد و این کار باعث می‌شود حق یک عده از بین برود.

او می‌افزاید: سازمان سنجش باید پاسخگوی خانواده‌ها باشد و راه‌حل مناسبی برای این حرکت ارائه کند. خانواده‌ها نیز منتظرند ببینند سازمان سنجش چه پیشنهادی می‌دهد و چگونه این موضوع را جبران خواهد کرد. عاملین این اقدام که برای نظام آموزشی و سازمان سنجش ایجاد هزینه کردند باید شناسایی و مجازات شوند. من از طریق مجلس و با ابزارهای نظارتی پیگیر این موضوع خواهم بود. کمیسیون آموزش هم عکس‌العمل مناسبی در این زمینه نشان خواهد دهد. برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان قابل قبول نیست که پیش از شروع امتحانات سوالات آزمون لو برود و حقوق دانش‌آموزان دیگر به این شکل ضایع شود.

عمادی نیز به در واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس اینگونه گفت: در برخی شبکه‌های‌های مجازی ادعایی مبنی بر لو رفتن سوالات امتحان نهایی وجود داشته اما مورد اثبات شده‌یی وجود ندارد و ما اکنون ادعای اثبات شده‌یی در دست نداریم اما اگر گزارشی از طریق پلیس فتا و حراست به آموزش و پرورش ارسال شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر