توقف طرح پرداخت مستمری به کم‌درآمدها

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۰۰

29 خرداد

رییس کمیته امداد: پس از اعلام افزایش مستمری، رغبت مددجویان برای اخذ وام‌های اشتغال‌زایی کاهش یافته است

گروه اقتصاد اجتماعی|

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام ثبت‌نام تعداد بسیار زیادی در سامانه «رفاه اجتماعی»، برای پرداخت مستمری به کم‌درآمدها و شناختن نیازمندانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند، خبر از متوقف شدن اجرای این طرح برای انجام بررسی‌های بیشتر، داد. احمد میدری، پیرامون آخرین وضعیت اجرای طرح «پرداخت مستمری به کم‌درآمدها» گفت: درحال حاضر تعداد قابل توجهی در سامانه خدمات حمایتی ثبت نام کرده‌اند.

او ادامه داد: با وجود آنکه اعلام کردیم تنها افراد نیازمندی که دارایی و درآمد آنان بیانگر نیازمند بودن آنان است، در این سامانه ثبت‌نام کنند. حتی سقف میزان درآمد خانوار‌های متقاضی را نیز براساس بُعد خانوار اعلام کردیم. اما متاسفانه، اول اینکه 50 درصد کسانی که تاکنون در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند هم‌اکنون تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار دارند و بنابراین، ثبت‌نامشان بی‌دلیل بوده است، دوم اینکه از میان 50 درصد دیگری که تحت پوشش نهادهای حمایتی نبودند و در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند نیز، تنها یک‌سوم آنان مشمول بازرسی میدانی خواهند شد تا متوجه شویم نیاز آنان واقعی است یا خیر. دیگر ثبت‌نام‌کنندگان اصلا مشمول این طرح نمی‌شوند.

او افزود: در مرحله نخست اجرای این طرح به صورت آزمایشی آن را اعلام عمومی کردیم تا بررسی کنیم چه گروه‌هایی اقدام به ثبت‌نام در این سامانه می‌کنند و متاسفانه دیدیم تعداد بسیار زیادی از آنها مشمول این طرح نمی‌شوند. این درحالی است که هرچند در چنین روش‌هایی که فرآیند جذب آسان است، متقاضی افزایش می‌یابد، اما باید این شیوه اطلاع‌رسانی در کشور فرهنگ‌سازی شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: لذا درحال حاضر اجرای این طرح متوقف شده است تا بررسی‌های لازم را انجام و پس از آن مجددا طرح را آغاز کنیم.

 گام نخست ریشه‌کنی فقر

ابتدای اردیبهشت ماه، مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند تمام خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از میزان تعیین شده در برنامه ششم است، می‌توانند برای دریافت مستمری مددجویی در سامانه خدمات حمایتی و در طرح «پرداخت مستمری به کم‌درآمدها» ثبت‌نام کنند. این طرح بنا بود یکی از ابزارهای رسیدن به هدفی باشد که حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده داد؛ اینکه در چهار سال دولت دومش، تا سال 1400، فقر مطلق را در ایران ریشه‌کن کند.

بنابر تعریف‌های پذیرفته شده، فقیر مطلق کسی است که در روز کمتر از یک دلار درآمد داشته باشد. با بنا گرفتن ارزش پولی ایران، این رقم به ماهیانه حدود 130هزار تومان می‌رسد. بر همین اساس هم، همان زمان، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه گفت: بر این اساس حداقل درآمد با احتساب یارانه برای خانواده‌های 5 نفره 692هزار و 500 تومان و برای خانواده‌های یک نفره حدود 200هزار تومان است؛ یعنی کسانی که درآمد آنها با احتساب یارانه 45 هزار و 500 تومانی کمتر از این مبالغ باشد. شاید مبلغ کم باشد اما سقف درآمدی تعیین شد و این موضوع پذیرفته شد که هرکس درآمدی پایین‌تر از این حداقل دارد، تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار بگیرد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ضمن تلاش برای افزایش پوشش خدمات رفاه اجتماعی، رویکرد ما ایجاد نهادی پایدار برای رفاه اجتماعی است که در همین زمینه پایگاه اطلاعات و سامانه رفاهی دولت است و ابزاری است که مردم بتوانند حقوق شهروندی خود را دنبال کنند.

 کشش نداریم

محاسبه نیازمندی خانوارها براساس مجموع دارایی‌های منقول و غیرمنقولشان و حمایت از آنان، به شرط احراز نیازمندی از جانب نهادهای حمایتی، از همان گام نخست با نقدهایی مواجه شد.

رییس کمیته امام خمینی‌(ره)، نیمه نخست خردادماه و در دیدار و ضیافت افطار رییس‌جمهوری با مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، با تقدیر از دولت و مجلس، به خاطر تصویب لایحه افزایش مستمری مددجویان، گفت: از اقدام خوب دولت و مجلس در این زمینه تشکر می‌کنیم و می‌گوییم این اقدام از باور ما بالاتر بود. اما این تذکر را می‌دهیم که باید عواقب احتمالی این موضوع را کنترل نماییم چراکه ممکن است به دلیل افزایش صورت گرفته شاهد بالا رفتن تعداد متقاضیان باشیم. فتاح با اشاره به تاکیدات رییس‌جمهوری مبنی بر لزوم ریشه‌کن شدن فقر تا پایان دولت دوازدهم، افزود: این خبر، ‌خبر بسیار خوبی است. فکر می‌کنم با افزایشی که در روند پرداخت مستمری از سوی دولت و مجلس صورت گرفته و همچنین پرداخت یارانه‌ها، به آن معنا شاهد فقر مطلق در کشور نباشیم. اما براساس پیام رییس‌جمهوری و اعلام دولت و همچنین برنامه‌ریزی‌های موجود اینگونه به نظر می‌رسد که این اطمینان می‌تواند وجود داشته باشد که ما بر فقر پیروز شویم.

فتاح هفته گذشته، در نشست خبری‌اش نقدهایش را بار دیگر تکرار کرد؛ این‌بار روشن‌تر و با صدایی بلندتر. او به بخشی از صحبت‌های رییس‌جمهوری در دیدار با رهبری اشاره کرد و گفت: رییس‌جمهوری در فرازی از گزارش خود به مقام معظم رهبری عنوان کردند که درصدد هستند تا مستمری نیازمندان را تا پنج برابر افزایش دهند. اما باید بدانند که این موضوع واقعا کار ما را سخت می‌کند و سیستم این کشش را ندارد و این افزایش نباید اجرا شود. او ادامه داد: پس از اعلام افزایش مستمری از یک طرف مراجعات افراد برای قرار گرفتن در چتر حمایتی کمیته امداد افزایش یافته و از سوی دیگر رغبت مددجویان برای اخذ وام‌های اشتغال‌زایی نیز کاهش یافته است. به همین دلیل نباید به این مسائل دامن بزنیم که در انتخابات به حد کافی دامن زده شد. فتاح در هفته جاری بار دیگر بر موضعش پای فشرد و گفت که اجرای چنین طرحی را نه تنها به صلاح نمی‌داند بلکه معتقد است به «تب» در جامعه دامن می‌زند. او ادامه داد: نیازی نیست سایت ایجاد کنیم و بگوییم مردم بیایید ثبت‌نام کنید، زیرا نمی‌خواهیم تجربه‌یی همانند «یارانه» شود، آن وقت می‌بینیم عدد بالایی ثبت‌نام و توقع هم ایجاد شده است؛ این درحالی است که باید براساس قوانین نیازمندان را شناسایی ‌کنیم. این کار بهتر از آنست که اعلام عمومی کنیم و مردم را متوقع بار بیاوریم.

تا اینجای کار که پیش‌بینی فتاح درست از کار درآمده و تعداد بالای ثبت‌کنندگان مردود، طرح را «برای بررسی‌های بیشتر» به تعطیلی و توقف کشانده است.

 

 

ارسال نظر