تب «کریمه کنگو» فروکش کرد

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۹۷

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو به 46 نفر رسید اما امسال افزایش غیرقابل انتظاری از این بیماری نداشته‌ایم و کمترین میزان مرگ و میر این بیماری را شاهد هستیم.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدمهدی گویا افزود: از ابتدای امسال 46نفر در کشور به این بیماری مبتلا شدند و 3نفر هم به دلیل تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی فوت کردند و بیشترین موارد ابتلا نیز در استان سیستان و بلوچستان بوده است. گویا گفت: هر ساله بین 50 تا 100مورد از این بیماری را در کشور داریم و به ندرت بیش از 100مورد این بیماری را شاهد بوده‌ایم بنابراین امسال افزایش غیرقابل انتظاری در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو نداشتیم.

وی افزود: اخبار و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی باعث نگرانی مردم می‌شود و بهتر است مردم از بازنشر این فیلم‌ها پرهیز کنند چراکه این بیماری با سایر بیماری‌ها متفاوت است. گویا گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس با دام، ذبح دام و گزش کنه روی بدن دام به انسان منتقل می‌شود. وی افزود: این بیماری همچنین از طریق تماس با فرد مبتلا به این بیماری به خصوص افرادی که در بیمارستان بستری هستند و تماس با خون و ترشحات بدن فرد مبتلا به این بیماری انتقال می‌یابد. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع سالانه این بیماری در فصل بهار و تابستان در برخی از مناطق کشور افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد پیشگیری از ابتلا به این بیماری یکی از اقدامات وزارت بهداشت در برخورد با این بیماری است تا مردم بیشتر از خود مراقبت کنند و کمتر در تماس با دام باشند و هنگام تماس با دام، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

گویا بر لزوم رعایت نکات بهداشتی هنگام ذبح دام تاکید کرد و افزود: ذبح دام باید به شیوه مدرن انجام شود و تحت نظر سازمان دامپزشکی و زیرمجموعه‌های آن صورت گیرد.

وی با اشاره به فرارسیدن ایام شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان و توزیع نذری در این ماه تاکید کرد: باید افرادی که نذری دارند، خود از ذبح دام جدا خودداری کنند و این اقدام را به سازمان دامپزشکی و زیرمجموعه‌های آن بسپارند و گوشت را از مراکز معتبر خریداری کنند چراکه در غیر این صورت ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

گویا گفت: کادر درمانی، کارکنان آزمایشگاه‌ها و افرادی که با این بیماران یا با خون و ترشحات آنها سر و کار دارند و نیز افرادی که با دام یا گوشت خام سر و کار دارند باید از لباس، دستکش و عینک مخصوص برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده کنند. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: این اقدامات رعایت اصول اولیه بهداشتی است و اتفاق غیرمعمولی نیست که برخی افراد بخواهند از آن فیلم تهیه کنند.

 

ارسال نظر