مرکز «کاکرین» ایران افتتاح شد

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۵۸

گروه اقتصاد اجتماعی|

صبح دیروز مرکز کاکرین ایران با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد. وزیر بهداشت، در آیین گشایش این مرکز گفت: آغاز به کار «مرکز کاکرین ایران» به بهره‌مندی بیشتر محققان از دستاوردهای بین‌المللی کمک می‌کند. «کاکرین» در تصمیم‌سازی صحیح در درمان بیماری‌ها طی یک دهه گذشته تاثیر بسزایی گذاشته است. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: آغاز به کار رسمی مرکز کاکرین در ایران این فرصت را فراهم می‌کند تا محققان و پزشکان از نزدیک از دستاوردهای دانشمندان بین‌المللی در قالب ارائه مقالات مروری بهره‌مند شوند. او افزود: باید برای مجموعه پزشکان به ویژه پزشکان جوان کارگاه‌های موثرتری از گذشته برگزار کرد تا گامی در جهت ارائه تدوین مقالات مروری و تصمیم‌سازی آنها در حوزه سلامت برداشته شود. کاکرین سرویس جدیدی است و طبیعی است که در دهه‌های آینده این مرکز اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران نمایندگی منطقه کاکرین را برعهده گرفته است، گفت: با قرارگیری این اطلاعات در اختیار مردم شاهد افزایش توانمندی افراد در حوزه‌های پیش‌گیری و بهداشت خواهیم بود. او ادامه داد: از نظر علمی به‌ویژه در حوزه پژوهش در رشته‌های علوم پزشکی بهترین رتبه در منطقه مربوط به ایران است. ما 42 دانشمند جزو یک درصد برتر دنیا داریم. این افتخار نصیب ایران شد که با تلاش‌های صورت‌گرفته نمایندگی منطقه‌یی کاکرین را داشته باشد. این مجموعه متعلق به تمام دانشمندان است. او افزود: برای تصمیم‌گیری بهتر در تشخیص و درمان بیماری‌ها این مرکز کمک شایانی خواهد کرد؛ چراکه ما در طب دانشمندان زیادی داریم که هر یک فتوای خاص خود را می‌دهند که امکان استناد به تمام این فتواها امکان‌پذیر نیست. از این رو نیاز به اجماعی در این زمینه داریم.

هاشمی همچنین با بیان اینکه رسانه‌ها باید از این مطالعات در راستای افزایش اطلاعات مردم استفاده کنند، گفت: با قرارگیری این اطلاعات در اختیار مردم، شاهد توانمندی افراد در حوزه‌های پیشگیری و بهداشت خواهیم بود.

 تنها کشور فعال خاورمیانه هستیم

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت نیز در این مراسم گفت: ایران تنها کشور فعال خاورمیانه در کاکرین است. اهداف کاکرین تحقیقات قابل اعتماد، تصمیم‌گیری آگاهانه و سلامت بهتر است. رضا ملک‌زاده با بیان اینکه از گذشته ایران با این موسسه همکاری داشته است، گفت: در خاورمیانه تنها ایران با این موسسه همکاری می‌کند، البته بحرین نیز در گذشته با این موسسه همکاری داشت؛ اما در حال حاضر غیرفعال شده است.

ملک‌زاده هدف اصلی کاکرین را کمک به اتخاذ تصمیمات علمی بهتر و صحیح‌تر برای ارتقای سلامت عنوان کرد و یادآور شد: طی ۲۰ سال گذشته که این نهاد عمومی ایجاد شده، سعی بر این بوده که مجموعه‌یی از مقالات را جمع‌آوری کرده و در دسترس همه پزشکان جهان قرار دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه از ۱۵سال گذشته علاقه‌مند به راه‌اندازی کاکرین در ایران بودیم، گفت: از سال ۲۰۱۵ مذاکرات در این خصوص جدی‌تر دنبال و توانایی‌های ایران نیز ذکر شد که خوشبختانه از امروز به صورت رسمی مرکز کاکرین ایران آغاز به کار می‌کند. ملک‌زاده با تاکید بر اینکه کاکرین قدمی در جهت بهبود کیفیت گزارش‌هاست، یادآور شد: تحقیقات قابل اعتماد، تصمیم‌گیری آگاهانه و سلامت بهتر اهداف کاکرین است.

 کاکرین چیست؟

کاکرین موسسه‌یی است که با هدف ارائه اطلاعات پزشکی معتبر جهت اتخاذ تصمیمات آگاهانه در حوزه سلامت برای کمک به پیشرفت سلامت عمومی در جهان شکل گرفت و هم‌اکنون 37 هزار نفر از بیش از ۱۳۰کشور دنیا با همکاری یکدیگر در حال تولید اطلاعات پزشکی معتبر و قابل دسترس در این موسسه هستند.

در طول 20سال گذشته، کاکرین به تغییر شکل تصمیم‌گیری در حوزه سلامت کمک کرده و با جمع‌آوری و تحلیل بهترین شواهد پژوهشی منجر به اتخاذ تصمیم آگاهانه در درمان بیماری‌ها

 می‌شود.

افراد فعال در این موسسه در قالب گروه‌های مروری مرتبط با موضوعات سلامت، شبکه‌های موضوعی، گروه‌های مرتبط با روش‌شناسی مرورهای ساختارمند و مراکز منطقه‌یی در حال فعالیت هستند که البته هیچ مکان یا دفتر واحدی به نام «کاکرین» وجود ندارد و این گروه‌ها در سرتاسر دنیا مستقر است و عمده کار این موسسه به صورت آنلاین انجام می‌شود. کاکرین هیچ گونه حمایت مالی و تجاری را قبول نمی‌کند و تولید اطلاعات معتبر و قابل اعتماد، آزادانه و فارغ از منافع مادی و تجاری یک مساله حیاتی برای کاکرین به شمار می‌آید.

کاکرین چشم‌انداز خود را جهانی معرفی کرده که سلامت آن بهبود یافته و تصمیم‌گیری در خصوص سلامت و مراقبت‌های سلامت به صورت آگاهانه و بر اساس ترکیب شواهد تحقیقاتی باکیفیت، مرتبط و به‌روز انجام می‌شود.

 این سازمان ماموریت دارد تصمیم‌سازی آگاهانه بر مبنای شواهد در حوزه سلامت را از طریق تولید مرورهای سیستماتیک و سایر شواهد تحقیقاتی ترکیبی باکیفیت، مرتبط و در دسترس ترویج دهد. بنابر آنچه در وب سایت این نهاد در دسترس است، کاکرین بر این باور است که مراقبت موثر سلامت از طریق مشارکت همسان محقق، ارائه‌دهنده خدمت، پزشک و بیمار ایجاد می‌شود.

ارائه‌کنندگان مراقبت‌های سلامت می‌توانند بر اساس بهترین شواهد موجود، برای تولید یک داروی خاص سرمایه‌گزاری کنند، پزشکان ‌می‌توانند تاثیر یک مداخله در یک زمینه بالینی خاص را بیابند و بیماران و سایر مصرف‌کنندگان مراقبت‌های سلامت نیز می‌توانند خطرات و مزایای بالقوه درمان خود را ارزیابی کنند. طبق برآوردهای کارشناسان، کاکرین به عنوان یک استاندارد طلایی بین‌المللی برای اطلاعات باکیفیت بالا و قابل اعتماد شناخته شده است.

 

 

ارسال نظر