هم چرخ‌های توسعه کشور می‌چرخد، هم محیط زیست

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۵۷

در سال ۹۲ بیش از ۸۰۰۰ نفر به دلیل آلودگی هوا فوت کردند، اما امسال آمار به ۵۰۰۰ نفر رسید

 

گروه اقتصاد اجتماعی|

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دیروز و در نشستی خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، پیرامون فعالیت‌های معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما در هفته محیط زیست و در آستانه روز جهانی محیط زیست هستیم و همه باید سعی کنیم تا در همه فعالیت‌هایمان محیط زیست را سرلوحه قرار دهیم.

این کار در دولت یازدهم رخ داده است و شاهد حضور پررنگ دولت در حوزه محیط زیست بوده‌ایم. بسیاری از موفقیت‌های کسب شده حاصل این تفکر صحیح و نگاه علمی و فراگیر به محیط زیست بوده است. او ادامه داد: در همین رابطه معاونت محیط زیست انسانی بر اساس برنامه‌یی که مبنای آن توسعه پایدار بود از نیمه دوم سال ۹۲ کارش را آغاز کرده و امروز به بسیاری از اهداف برنامه‌هایمان رسیده‌ایم. او افزود: در زمینه فعالیت‌های توسعه‌یی بر مبنای اصول توسعه پایدار در این دوره، ارزیابی آثار زیست محیطی با جدیت و با توان علمی و دانشگاهی کشور به صورت کامل مدیریت شد.

روندها و رویدادها تغییر کرده است و شاهد گزارش ارزیابی‌هایی هستیم که کم از گزارش‌های بین‌المللی ندارد. برآیند بررسی گزارش‌های مهم مانند سایر کشورها صورت می‌گیرد وهیچ گزارش ارزیابی نداریم که در آن نظر جامعه درگیر اخذ نشده باشد. همچنین نظر متخصصان استانی، شوراها و دستگاه‌های تخصصی را هم جویا می‌شویم تا تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود با در نظر داشتن تمام ذی‌نفعان باشد.

 پایان بی‌اعتنایی

به گزارش ایسنا، متصدی گفت: هیچ کدام از فعالیت‌ها بدون گزارش ارزیابی آغاز نشده است. این در حالی است که در دوره قبل ۱۶۹ پروژه بدون گزارش‌های ارزیابی آغاز شد و این پروژه‌ها در زمینه‌هایی مانند سد، پتروشیمی و فولاد بودند. ما امروز آن پروژه‌ها را هم مدیریت می‌کنیم و این یعنی به نخستین راهبرد ما که پایداری توسعه است توجه خاص کرده‌ایم. در این دوره حتی چند پروژه را به خاطربی‌توجهی به محورهای گزارش متوقف کردیم که خط لوله دماوند، امام‌زاده هاشم و فیروزکوه یکی از آنها بود.

او ادامه داد: امروز هر صنعتی که مجوز می‌گیرد باید منطبق با ساز و کارهای محیط زیستی باشد. از سال ۹۲ به هیچ نیروگاهی که راندمان آن زیر ۵۰ درصد باشد مجوز ندادیم و همه نیروگاه‌هایی که مجوز گرفته‌اند تولید بالای ۵۸ درصد دارند. همچنین سعی کرده‌ایم به سیستم آب‌بر مجوز ندهیم و از کمترین آب در نیروگاه‌هایی که از سال ۹۲ برای آنها مجوز صادر کرده‌ایم استفاده

می‌شود.

او افزود: وزارت بهداشت در گزارشی از کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا خبر داده که نشان می‌دهد فعالیت‌های ما در زمینه کاهش آلودگی هوا چگونه بوده است. بر اساس این گزارش در سال ۹۲ بیش از ۸۰۰۰ نفر به دلیل آلودگی هوا فوت کردند که این آمار امسال به حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده است. ۵۰۰۰ نفر عدد بالایی است اما باید در نظر بگیریم که در هر سال ۳۰۰۰ نفر از این آمار کاسته شده است. این مسائل نشان می‌دهد که برنامه‌های محیط زیست ما به سمت مطلوبی حرکت می‌کند.

متصدی در مورد اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه کنترل گرد و غبار گفت: کامل‌ترین استراتژی‌ها و سندها و بیشترین فعالیت‌ها برای مبارزه با گرد و غبار در این دولت صورت گرفته است و نشان داده‌ایم که حتی می‌شود اثرات پدیده‌های طبیعی را هم کاهش داد. ۸۰ درصد هورالعظیم در این دوره آبگیری شد، نزدیک به ۴۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار درختکاری شد؛ در حالی که تالاب‌های خوزستان را در گذشته به دلیل فعالیت‌های نفتی خشک کرده بودند آنها را احیا کردیم و فعالیت‌های نفتی هم در کنار آنها انجام شده است.

او ادامه داد: اصلاح و استانداردسازی سوخت، حذف بنزین پتروشیمی، حذف بخار بنزین، ایجاد سیستم یکپارچه معاینه فنی از جمله اقدامات دیگر ما در زمینه کاهش آلودگی هوا بود.

او با اشاره به اهمیت صنعت سبز در دولت یازدهم گفت: ما چهار جشنواره صنعت سبز برگزار کردیم و امروز گواهینامه و مدرک سبز بودن در ایران یک مدرک بین‌المللی است و فرصت رقابت صنعت کشور در بازارهای جهانی را فراهم می‌کند. این در حالی است که قبلا یک لوح داخلی، بدون ملاحظات زیست محیطی بود. اما در سال ۹۲ از یک مساله پیش پا افتاده به یک لوح بین‌المللی تبدیل شد.

 سه لایحه در راه

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد کوشش‌های حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سه لایحه پر اهمیت در مورد هوای پاک تدوین کرده‌ایم که منتظر تصویب نهایی آنها هستیم.

او ادامه داد: لایحه خاک در حال ورود به صحن است. لایحه ارزیابی زیست محیطی که در مجلس قبل به دلیل ندانم‌کاری برخی نمایندگان رد شده بود، دوباره مد نظر دولت قرار گرفته و در حال ارسال به مجلس است. بحث استاندارد‌سازی کالاها و تولید پسماند کمتر، ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و کاهش مصرف آنها از مواردی است که ضامن و تثبیت‌کننده منابع خاک هستند و در این معاونت به آن توجه شده است.  این سند در حال حاضر در کمیسیون‌های دولت بررسی شده و قرار است با وزارت صنایع بررسی شود تا بعد از آن به دولت ارائه شود. در مجموع کاهش و ممنوعیت استفاده از محصولات پلاستیکی مد نظر این طرح است.

او افزود: یکی دیگر از مواردی که دوشنبه از آن رونمایی می‌شود مکانیکی کردن فرآیند صدور مجوزهاست که اجرای این طرح هم می‌تواند به استقرار و تثبیت صنعت کمک کند و هم باعث اشتغال‌زایی شود.

متصدی گفت: در مجموع ما سعی کرده‌ایم طوری حرکت کنیم که هم چرخ‌های توسعه کشور بچرخد و هم اینکه این چرخ‌ها محیط زیست را پایمال نکند. امروز بین صنعت و محیط زیست تعامل برقرارشده است. ارتقای راندمان نیروگاه‌های کشور و کاهش میزان مصرف آب در صنعت و عدم فشار به منابع طبیعی با بازیافت از جمله راهکارهای زیست محیطی است که به توسعه کمک می‌کند.

 پسماندهای بلاتکلیف

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت پسماندها به عهده شهرداری‌ها است و متاسفم که آنها در این زمینه بسیار کند عمل می‌کنند. با وجود اینکه شهرداری‌ها بر اساس تبصره ۱ ماده ۳۸ شهرداری عوارض آلودگی از صنعت را دریافت می‌کنند و باید آن را صرف کاهش آلودگی بکنند، اما این اتفاق نمی‌افتد. در بسیاری از شهرهای شمالی ارتفاع برخی از مراکز دفن به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد که در هر ثانیه باعث تولید ۱۸ لیتر شیرآبه می‌شود. هیچکدام از محل‌های تلنبار زباله شمال کشور فاقد شیرآبه نیستند.

او افزود: ایجاد مراکز مدیریت پسماندهای ویژه و صادرات به خارج از کشور و امحای سموم تاریخ گذشته از جمله اقداماتی است که در زمینه پسماندها صورت گرفته است. ما ۹ مکان را برای دریافت پسماند ویژه آماده‌سازی کرده‌ایم که در حال واگذاری است همچنین در این دولت در زمینه باتری‌های فرسوده - که نقش زیادی در آلودگی‌ها دارند- توانستیم تاثیر آنها را از ۱۰۰ درصد به ۳۵ درصد برسانیم. در مورد پسماندهای پزشکی هم در حال حاضر نظارت کافی صورت می‌گیرد و در همین راستا به بسیاری از بیمارستان‌ها اخطار تعطیلی داده شده تا مدیریت پسماندشان را اصلاح کنند همچنین ترانزیت پسماند از کشور را هم ممنوع کردیم.

 

ارسال نظر