ارزش و حجم معاملات همچنان کم است

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۹۶
ارزش و حجم معاملات همچنان کم است

گروه بورس|

در چهارمین روز داد و ستدهای بورس تهران در این هفته شاخص کل ۲۶ واحد افت کرد و به رقم ۷۸هزار و ۶۳۲واحدی رسید، همچنین شاخص کل فرابورس ایران نسبت به روز گذشته چندان تغییری نداشت و در تراز ۸۹۷ واحدی ماند. همچنین شاخص کل هم‌وزن با رشد 3.6 خود چندان تغییری نسبت به روز گذشته نداشت و در تراز ۱۷ هزار و ۱۶۶ واحدی ایستاد. شاخص آزاد شناور نیز پس از ۱۸ واحد افت به رقم ۸۵ هزار و ۷۶۷ واحدی رسید و شاخص بازار اول با ۳۱ واحد کاهش تا رقم ۵۴هزار و ۲۵۲ واحدی پایین آمد. در عین حال شاخص بازار دوم ۱۵ واحد رشد کرد و به عدد ۱۷۶ هزار و ۸۲ واحدی رسید.

به گزارش «تعادل» حجم معاملات طی دادوستدهای دیروز با ثبت رقم 423 میلیارد تومانی نشان داد که بازار از کم عمقی رنج می‌برد. دیروز نماد پالایش نفت بندرعباس با ۱۶ واحد تاثیر مثبت بیشترین نقش افزاینده را در دماسنج بازار سرمایه داشت، پس از این نماد گسترش نفت و گاز پارسیان، ایران خودرو و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین نقش تقویت‌کننده را روی شاخص داشتند، اما در طرف مقابل شرکت ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی شیراز و فولاد آلیاژ ایران سعی کردند شاخص‌ها را در حد پایین‌تری نگه دارند. در چهارمین روز داد و ستدهای بورس تهران در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی و نماد پالایش نفت بندرعباس بیشترین ارزش معامله را دارا بود و قیمت سهم‌اش حدود یک‌درصد رشد یافت. اما در کل بیشتر نمادهای این گروه با روند رو به کاهش در قیمت پایانی مواجه شدند، اما در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن اکثریت نمادها با روند رو به رشدی مواجه بودند.

همچنین در گروه فلزات اساسی، سهامی ذوب آهن اصفهان جزو نمادهایی بود که از بیشترین حجم معامله برخوردار بود ولی حدود 1.5درصد در قیمت پایانی افت را تجربه کرد. در این گروه حدود نیمی از نمادها با روند افزایشی در قیمت پایانی مواجه بودند همچنین اکثریت قریب به اتفاق گروه محصولات شیمیایی نیز وضعیت قیمت سهم‌شان رو به کاهش بود. هر چند که در گروه خودرو تعدادی از سهم‌ها با روند رو به رشد مواجه شدند، اما در مجموع در این گروه نیز روند کلی قیمت سهم‌ها رو به کاهش بود. ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۲۰میلیارد تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۴۲۳میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی حدود ۳۷ هزار نوبت داد و ستد بود. از جمله معاملات درون گروهی روز گذشته نیز می‌توان به داد و ستدهایی در نمادهای پتروشیمی مبین، پتروشیمی فجر و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران اشاره کرد.

 ارزش 300میلیاردی  معاملات فرابورس

معاملات روز سه‌شنبه بازار فرابورس ایران در حالی پایان یافت که نسبت به روز گذشته حجم معاملات کاهش اما ارزش آن افزایش یافت و شاخص کل نیز در نزدیکی صفر نوسان کرد. به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، در معاملات دیروز 13 تیر دادوستد 206میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 312میلیارد و 800 میلیون تومان معامله شد که دادوستدهای انجام شده در مجموع بازارهای اول و دوم 36‌درصد از حجم و حدود 8‌درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. به ترتیب نمادهای «ذوب» و «شلیا» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در نماد ذوب‌آهن تعداد 20 میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون تومان مبادله شد.

همچنین در این دو بازار نمادهای شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران و تولید برق عسلویه مپنا متوقف و نماد شرکت‌های پلاستیران، کشتیرانی آریا، صنایع تولیدی اشتاد ایران و مجتمع سیمان غرب آسیا بازگشایی

 شدند.

در جریان معاملات بازار، روز گذشته شاخص کل فرابورس نیز در حالی که در ساعات ابتدایی معاملات تا نزدیکی یک واحد افزایش یافت، اما با تجربه فراز و فرودهای مکرر در نهایت تنزل 0.1واحدی را تجربه کرد که نسبت به روز گذشته نوسان محسوسی به حساب نمی‌آمد. نمادهای «میدکو»، «شپاس»، «ارفع» و «وملل» جزو نمادهای مثبت و نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «ذوب» جزو نمادهای منفی اثرگذار بر آیفکس در معاملات روز گذشته بودند.

معاملات بازار پایه در سه تابلو آن نیز روز گذشته 15 میلیارد و 600 میلیون تومان شد. به این ترتیب در این بازار سهامداران میزبان نقل و انتقال 127میلیون سهم به ارزش 15میلیارد و 600 میلیون تومان بودند. در تابلو تسهیلات مسکن اوراق تسه خرداد 96 بیشترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. همچنین در مجموع تعدادی بیش از 141 هزار ورقه تسه به ارزش 10میلیارد و 860 میلیون تومان در این تابلو دست به دست شد. قیمت تسه‌ها نیز در بازه 73 هزار و 300 تومان تا 77 هزار و 200 تومان در نوسان بود.

معامله 2.6 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 260 میلیارد و 400میلیون تومان نیز ماحصل دادوستدهای انجام شده در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس است. اوراق «اجاد26» امروز در صدر این بازار به لحاظ تجربه بیشترین حجم و ارزش معاملاتی ایستاد. در نهایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هم میزبان معامله بیش از 686هزار ورقه بهادار به ارزش 10میلیارد ریال بودند.

 دومین عرضه سراتو در بورس کالا

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه 13 تیر میزبان عرضه 50 دستگاه خودرو سراتو، 2 هزار و 200 تن شمش و یک هزار تن بیلت آلومینیوم، 61 هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن و 5 هزار و 500 تن سبد مخلوط بود. به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس کالا، در این روز 55 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع سنگ‌آهن فلات مرکزی ایران در تالار صادراتی عرضه شد. افزون بر این 27 هزار و 200 تن انواع قیر نیز در تالار صادراتی عرضه شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالا نیز در این روز عرضه 106 هزار و 346 تن انواع قیر، مواد پلیمری، لوب‌کات، گوگرد و وکیوم باتوم را تجربه کرد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالا نیز در این روز شاهد عرضه 6 هزار و 268 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 250 تن ذرت دانه‌یی، 300 تن روغن خام، یک هزار و 475 تن شکر سفید، 61 هزار تن گندم خوراکی و 4 هزار تن گندم دوروم بود. در بازار فرعی بورس کالای ایران دیروز، سه‌شنبه 300 تن ضایعات فلزی و 100 تن قند به صورت کله و خرد شده عرضه شد.

 

ارسال نظر