سکه رشد کرد، ربع سکه نزولی شد/ بازار طلای ایران مستقل از بازار جهانی عمل می‌کند؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۰۸:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۷۳۱
سکه رشد کرد، ربع سکه نزولی شد/ بازار طلای ایران مستقل از بازار جهانی عمل می‌کند؟

وضعیت بازار طلا و ارز در روز سه شنبه، افزایش آرام قیمت‌ها را نشان می‌دهد، افزایشی که البته همچنان یک استثنا دارد و آن ربع سکه‌ای است که در روزهای گذشته در بورس کالا عرضه شده و با تخلیه حباب رو به رو شده است.

کانون صرافان قیمت دیروز دلار ۳۹ هزار و ۳۵ تومان برای خرید و ۳۹ هزار و ۴۵۷ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرده است. همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت ۳۹ هزار و ۲۲۰ تومان برای خرید و ۳۹ هزار و ۶۱۷ تومان برای فروش معامله می‌شود. کانون صرافان نیز نرخ دلار را ۳۹ هزار و ۳۵ تومان برای خرید و ۳۹ هزار و ۴۵۷ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرده است. همچنین در صرافی ملی، قیمت دلار ۳۹ هزار و ۲۲۰ تومان برای خرید و ۳۹ هزار و ۶۱۷ تومان برای فروش اعلام شد. در بازار آزاد نیز دلار با سرعتی پایین صعود قیمتی جدیدی را تجربه کرد اما فعلا خبری از التهابات قیمتی هفته‌های گذشته نیست.

در خبر دیگر ارزی، نرخ ارز حجاج نیز اعلام شد. رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به سهمیه حج ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر سهمیه حج ایران تعیین شده است که البته ما از وزارت حج عربستان درخواست داشتیم سهمیه حج ایران را با توجه به رشد جمعیت افزایش دهند. به‌طور طبیعی باید این سهمیه دو تا سه هزار نفر اضافه می‌شد که آنها اعلام کردند درخواست افزایش سهمیه را به یک سال بعد موکول کرده‌اند و از هیچ کشوری درخواست افزایش حج را نپذیرفته‌اند.

حسینی اظهار کرد: قیمت نهایی هنوز استخراج نشده است. کمیته نرخ‌گذاری تشکیل شده تا آخرین نرخ‌ها را استخراج کند و در روزهای آینده قیمت نهایی حج اعلام خواهد شد. البته قیمت گروه‌ها واحد نیست، ما در حج امسال پنج گروه داریم که هزینه‌های هر یک متفاوت است. رییس سازمان حج و زیارت درباره نرخ ارز تخصیصی برای تبدیل هزینه‌های حج گفت: نرخ ارز براساس مصوب هیات دولت 28هزار و 500 تومان تخصیص داده شده است که هزینه ارزی حج بر این اساس محاسبه می‌شود. نرخ ارز تخصیصی به حج نزدیک به ۱۵ درصد زیر قیمت بازار است که از دولت به همین خاطر تشکر می‌کنیم.

حسینی درباره هزینه ارزی حج که پیش‌تر حدود چهارهزار دلار اعلام شده بود، اظهار کرد: ۵۰ تا ۵۵ درصد هزینه حج هر زائر به اسکان مربوط است و چون این هزینه هنوز دقیق و کامل تعیین نشده است. مذاکرات شفاهی با هتل‌ها انجام شده است و هتل‌های زیادی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و بعد از مذاکره و اجاره هتل‌ها هزینه دقیق حج را می‌توان اعلام کرد.

شرایط متفاوت در بازار طلا

در بازار طلا شرایط متفاوت است و حتی روند با حرکت جهانی نیز سازگار نیست. بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۴۸ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۶.۱ درصد کاهش به ۱۹۰۹ دلار و ۶۰ سنت رسید. روز دوشنبه، قیمت‌ها به ۱۹۲۹ دلار رسید که بالاترین قیمت از اواخر آوریل ۲۰۲۲ بود. قیمت طلا در بازار معاملات امریکا نیز با ۰.۳۲ درصد کاهش به ۱۹۱۰ دلار و ۶۰ سنت رسید. دلار ۰.۳ درصد افزایش یافت. سرمایه‌گذاران انتظار افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره را در جلسه سیاست‌گذاری بعدی فدرال رزرو دارند.

بانک مرکزی ایالات‌متحده پس از چهار افزایش متوالی ۷۵ واحدی در دسامبر، سرعت افزایش نرخ بهره خود را به ۵۰ واحد کاهش داد. نرخ‌های پایین‌تر برای شمش سودمند است زیرا هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده را کاهش می‌دهد. در همین حال، اقتصاد چین در سه ماهه چهارم به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه کووید-۱۹ به‌شدت کاهش یافت و رشد سال ۲۰۲۲ را به یکی از بدترین‌های خود در نزدیک به نیم قرن اخیر رساند.

تحلیلگران صنعت، انتظار دارند که قیمت طلا در سال جاری با اندکی تلاطم، به بالاترین سطح بالای ۲۰۰۰ دلار در هر اونس برسد زیرا فدرال رزرو سرعت افزایش را کاهش داده و در نهایت افزایش آن را متوقف می‌کند. پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اروپا روز دوشنبه گفت: آخرین داده‌های اقتصادی نشان می‌دهند که اتحادیه اروپا ممکن است از رکودی که قبلاً انتظار می‌رفت دوری کند و در عوض انقباض سطحی‌تری داشته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، بهای هر اونس نقره با ۰.۸ درصد کاهش به ۲۴.۲ دلار رسید، پلاتین در ۱۰۶۱ دلار و ۵۰ سنت ثابت بود در حالی که پالادیوم ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۷۵۴ دلار و ۳۷ سنت رسید.

این در حالی است که قیمت طلا در بازار داخلی صعودی بود. قیمت طلا ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ اعلام شد. بر این اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۱ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۸۰ تومان رسید. هر گرم طلای ۲۴ عیار ۲ میلیون و ۶۵۴ هزار ۷۷۳ تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۱۳٫۵ دلار به فروش می‌رسید. گفتنی است، قیمت روز مثقال طلا به ۸ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان رسیده است.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، دیروز بیست و هفتم دی ماه ۱۴۰۱ به ۲۲ میلیون تومان رسید. همچنین قیمت نیم سکه ۱۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان؛ قیمت ربع سکه ۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

با وجود افزایش قیمت سکه در بازار، نرخ ربع سکه توزیع شده در بورس نزولی باقی ماند. ربع سکه در سومین روز پس از عرضه در بازار سرمایه با قیمت هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز نخست ۱۵۰ هزار تومان ارزان‌تر بود. از روز شنبه برای نخستین مرتبه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه توسط بانک مرکزی در بورس عرضه شد و این عرضه تا شنبه هفته آینده ادامه دارد. بر این اساس در روز شنبه ربع سکه در بورس با قیمت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه شد و در طی معاملات ۲۸۰۰ سکه به فروش رفت.

بازار سرمایه به دلیل صرفه‌جوئی در مصرف گاز در روز یکشنبه تعطیل بود و دومین روز عرضه سکه در بورس به دوشنبه افتاد. طبق آمار در روز شنبه و دوشنبه جمعا ۲۸۰۰ عدد ربع سکه به فروش رفت و ادامه معاملات به روز سه‌شنبه موکول شد. طی معاملات روز سه‌شنبه ۲۳۰۶ عدد ربع سکه با قیمت هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش رفت. ۵۹۸۹ نفر در معاملات امروز شرکت کردند. بر اساس این گزارش، همه اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی مجاز به انجام معاملات بوده و متقاضیان خرید ربع سکه باید توجه داشته باشند که نماد مذکور دارای معاملات ثانویه نیست. دوره پیش‌ گشایش از ساعت ۹ شروع شده و ساعت ۱۳ خاتمه می‌یابد و راس ساعت ۱۳ حراج تک قیمتی برگزار می‌شود.

همچنین روز گذشته توضیحاتی جدید درباره نحوه تحویل گرفتن سکه‌های عرضه شده در بورس نیز منتشر شد. بر این اساس کلیه دارندگان گواهی سپرده کالایی یا نمایندگان آنها باید جهت تحویل گرفتن سکه طلای ربع بهار آزادی ابتدا از طریق سامانه نوبت‌دهی سکه بورس کالایی بانک رفاه کارگران به آدرس https: //coin.refah-bank.ir/Membership/login نوبت گرفته و در تاریخ اعلام شده توسط این سامانه به همراه مدارک احراز هویت خود و حسب مورد وکالت‌نامه رسمی طبق فرمت اعلامی بانک رفاه کارگران، به نشانی تهران، خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به میدان ونک، جنب ساختمان مرکزی بانک رفاه کارگران، پلاک ۲۵۴۸ مراجعه کنند.

البته خریداران باید به این نکته توجه کنند که اگر نوبت اخذ شده کمتر ازپنج روز کاری از زمان خرید گواهی سپرده کالایی ربع سکه باشد، با درخواست آنها موافقت نمی‌شود. ساعات کاری خزانه جهت تحویل ربع سکه روزهای شنبه تا چهارشنبه غیرتعطیل از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه و درروزهای پنجشنبه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ است.

همچنین خریدارن باید توجه داشته باشند که در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع آزادی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شده است و مبالغ دیگری با این عنوان از افراد اخذ نخواهد شد. اما این افراد در زمان تحویل سکه از خزانه باید هزینه انبارداری و مالیات بر ارزش افزوده هزینه انبارداری، جمعا به میزان ۱۰۹۰ ریال به ازای هر قطعه سکه در هر روز را پرداخت کنند.

 

ارسال نظر