بازگشت تعادل به بازار بیت‌کوین

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - ۰۶:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۹۳۸
بازگشت تعادل به بازار بیت‌کوین

در حالی که تحلیل آن‌چین دلایل افزایش قیمت بیت‌کوین در یک ماه گذشته نشان‌دهنده بازگشت تعادل به بازار و بهبود احساسات معامله‌گران است، به نظر می‌رسد که حفظ و تداوم روند همچنان نیازمند ورود بخش بیشتری از سرمایه‌گذاران به بازار باشد، با وجود این تحلیل‌گر محبوب رمزارزها رشد انفجاری بیت‌کوین را به عنوان صلیب طلایی بالقوه پیش‌بینی کرد که می‌تواند خود را برای اقدامات انفجاری قیمت به سمت صعودی آماده کند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۰۸ تریلیون دلار برآورد می‌شود و در حال حاضر ۴۱.۶۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال ۵۳.۲۹ میلیارد دلار است. استراتژیست ارز دیجیتال می‌گوید که بیت‌کوین ممکن است در بحبوحه تلاقی احتمالی دو شاخص کلیدی، خود را برای اقدامات انفجاری قیمت به سمت صعودی آماده کند.

وی می‌گوید که بیت‌کوین می‌تواند در روزهای آینده صلیب طلایی را به نمایش بگذارد همچنین پیش‌بینی کرد که احتمالا تا چند روز دیگر (بر اساس مسیر حرکت بیت‌کوین) به این صلیب طلایی برسیم. صلیب طلایی زمانی اتفاق می‌افتد که میانگین متحرک کوتاه‌مدت (MA) بالاتر از میانگین متحرک بلندمدت باشد. در گذشته، رالی‌های بزرگ بیت‌کوین، همه با یک صلیب طلایی شروع شده‌اند با این حال، این استراتژیست هشدار می‌دهد که حداقل ۲۰ درصد احتمال شکست صلیب طلایی نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: به یاد داشته باشید که همه صلیب‌های طلایی منجر به یک تجمع بزرگ نشده‌اند. من فکر می‌کنم فقط حدود ۷۲ تا ۸۰ درصد از آنها به این نقطه اوج قیمت می‌رسند. تاکنون بیت‌کوین هشت صلیب طلایی به خود دیده که از این تعداد سه حرکت بزرگ پس از آن تایید شده است. آنها فوریه ۲۰۱۲، اکتبر ۲۰۱۵ و مه ۲۰۲۰ هستند. همه اینها در مرحله پیش‌نمایش حداقل یک ساله تا ۱۸ ماهه صعودی در حال حاضر بودند و قیمت‌ها حداقل دو برابر یا ۳۵۰ درصد یا خیلی بیشتر افزایش یافتند.

صلیب‌های طلایی جولای ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و فوریه ۲۰۲۰ تله‌های گاو نر بودند و پس از آن، ارز دیجیتال سقوط کرد. این تحلیلگر در مورد احتمال همراهی صلیب طلایی آینده با صعود می‌گوید: بر اساس این صلیب طلایی برای بیت‌کوین که طی چند روز آینده ارایه می‌شود و نمودار قبلی، شاید زمان خوبی برای افزایش وجود داشته باشد و معتقدم حداقل ۶۰ تا ۶۵ درصد منجر به یک رالی خوب خواهد شد.

بازگشت تعادل به بازار بیت‌کوین با تداوم رشد قیمت در یک ماه گذشته

بر اساس آخرین خبرنامه هفتگی آن‌چین گلس‌نود، ارزهای دیجیتال در هفته گذشته به رشد خود ادامه دادند و قیمت بیت‌کوین حتی در مقاطعی در روزهای گذشته به سطح ۲۴ هزار دلار، یعنی بالاترین حد خود در بیش از ۵ ماه گذشته رسید.

بیت کوین با رشد بیش از ۳۸درصدی از ابتدای سال تاکنون، بهترین عملکرد ماهانه قیمت خود را از اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) به ثبت رساند. قیمت بیت‌کوین پس از افزایش ۶.۶ درصدی از کف 22.400 دلاری خود در هفته گذشته به بالاترین سطح خود از ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) سال ۲۰۲۲ رسید. پس از تجربه بازار دردناک سال ۲۰۲۲، سال جدید با تغییر قابل‌توجهی در روند نزولی در ماه ژانویه (دی) آغاز شد.

به گفته پلتفرم تحلیل آن‌چین گلسنود، چنین جهش‌هایی اغلب به‌واسطه سطوحی از فروش استقراضی در بازارهای مشتقه تقویت می‌شود. از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، بیش از ۴۹۵میلیون موقعیت معاملاتی شورت طی سه مرحله لیکوئید شدند. در اولین موج فشار فروش استقراضی در اواسط ژانویه (اواخر دی)، در اتفاقی تاریخی، ۸۵درصد از موقعیت‌های معاملاتی شورت لیکوئید شدند. این رقم حتی از نسبت ۷۵درصدی موقعیت‌های معاملاتی لانگ لیکوئیدشده در زمان فروپاشی صرافی FTX بزرگ‌تر بود که نشان‌دهنده غافل‌گیرشدن بخش بزرگی از معامله‌گران است. در ماه ژانویه شاهد بیشترین درصد لیکوئیدشدن موقعیت‌های معاملاتی شورت در برابر لانگ بودیم. همچنین، در این مدت شاهد افت ۳۶درصدی ارزش قراردادهای آتی باز بیت‌کوین در کنار کاهش قابل‌توجه اهرم استفاد‌ه‌شده در این معاملات بودیم.

گلس‌نود خاطرنشان می‌کند که این اتفاق به‌طور بالقوه نشان‌دهنده کاهش موقعیت‌های معاملاتی شورت پوششی در کوتاه‌مدت است که می‌تواند بر نقش معاملات اسپات به عنوان محرک اصلی در ساختار کنونی بازار تأکید کند.

طبق این گزارش، در حال حاضر، کل موجودی صرافی‌ها حدود ۲.۲۵۱ میلیون واحد بیت‌کوین است که ۱۱.۷درصد از عرضه در گردش را تشکیل می‌دهد. این رقم پایین‌ترین سطحی است که از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶) شاهد آن بوده‌ایم. در حالی که سرمایه‌ خالص خروجی از صرافی‌ها در ماه ژانویه (دی) به حدود ۲۰میلیون دلار در روز رسیده است، در ماه‌های نوامبر و دسامبر (آبان و آذر) شاهد دوره‌هایی از خروج روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون دلار بیت‌کوین از صرافی‌ها بودیم.

موجودی بیت‌کوین صرافی‌ها به پایین‌ترین سطح از فوریه ۲۰۱۸ رسیده است

گلس‌نود خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر جابه‌جایی خالص سرمایه صرافی‌ها به شرایطی خنثی بازگشته است که بیانگر کاهش حجم بیت‌کوین‌های خروجی است. این اتفاق درکنار افزایش ۳۸درصدی قیمت بیت‌کوین می‌تواند نشان‌دهنده کاهش سرعت رشد تقاضا در بازار باشد. حجم تراکنش‌های بیت‌کوین از ماه نوامبر (آبان) به‌شدت کاهش یافته است. معمولاً با فعال‌ترشدن سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، قدرت بازار همراه با افزایش حجم تراکنش‌های صرافی‌ها افزایش می‌یابد.

با این حال، شاهد روند نزولی در حجم معاملات صرافی‌ها هستیم که می‌تواند نشانه‌ای از کاهش علاقه معامله‌گران به ورود به بازار باشد. گلس‌نود در پایان نتیجه می‌گیرد که رشد قابل‌توجه قیمت بیت‌کوین در روز‌های پایانی ژانویه (دی) هم حاصل رشد تاریخی تقاضا در بازار معاملات اسپات و همین طور دنباله‌ای از فشار‌های فروش استقراضی بوده است. این جهش، بخش بزرگی را دوباره به منطقه سود بازگردانده است.

سرمایه‌گذاران نهادی در حال انباشت بیت‌کوین هستند

در عین حال ویلی وو، تحلیلگر مشهور بازار ارزهای دیجیتال، به یک میلیون دنبال‌کننده خود در توییتر گفته که رشد قیمت بیت‌کوین با الگوی جدیدی از ورود میلیاردها دلار استیبل کوین همراه بوده است که «فقط در روزهای کاری» به صرافی‌ها سرازیر می‌شده‌اند. به نظر او، این اتفاق نشان می‌دهد که موسسات بزرگ در حال خرید بیت‌کوین هستند.

طبق توضیحات او، جریان ورودی سرمایه بیت‌کوین تقریباً در زمان‌هایی افزایش یافته است که ساعت کاری بازارهای آسیا محسوب نمی‌شوند. در نتیجه، موسسات مذکور احتمالاً در ایالات متحده و اروپا قرار دارند. همچنین رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب «پدر پول‌دار، پدر بی‌پول»، در توییتی خطاب به ۲.۳ میلیون دنبال‌کننده خود گفته که تنها راه برای ایجاد ثروت و کاهش بدهی، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های قوی است که ارزش آنها همراه با کاهش ارزش دلار امریکا افزایش می‌یابد.

او در کانال یوتیوب خود نیز گفته است که طلا، نقره و بیت‌کوین داغ‌ترین موضوعات موجود در بازارهای مالی هستند. کیوساکی نقره را پول خدا و بیت‌کوین را پول مردم نامیده و از دنبال‌کنندگان خود خواسته است تا روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. طبق گفته‌های او، دلار یک پول تقلبی و جعلی محسوب می‌شود. 

 

ارسال نظر