گردش میلیونی برای داد و ستد گربه

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۸۱

اینترنت حالا به یک بازار جدید و همه‌گیر تبدیل شده است. اینجا در فضای مجازی دیگر خبری از چهارپایه و صدای بلند «حراج شد»، نیست. قدم گذاردن به بازارها در فضای مجازی تنها با یک کلیک است.

پوشاک، خوراک یا چیز دیگر تفاوتی ندارد. همه‌چیز از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در بازارهای مجازی خرید و فروش می‌شود. برهمین اساس هم بازار سیاه و بازارهایی که شاید روزگاری به آن بازار زیرزمینی می‌گفتند، در همین فضای اندک مجازی، داغ شده است. بازار فروش حیواناتی که عملا بر اساس گفته‌های قبلی مقامات انتظامی خرید و فروش آن- به خصوص در فضای مجازی- ممنوع است.

با این حال، تنها یک سرچ کوتاه کافی است تا مشخص شود که ممنوعیت هیچ‌وقت محدودیتی برای کاسبان مجازی ایجاد نکرده است. دردناک‌تر آنکه، لینک فروش حیوانات در بسیاری از سایت‌های خرید و فروش محصولات دست دوم، با عنوان «سرگرمی» قرار دارد و همین عنوان به خوبی نشان از آن دارد که چطور حیوانات کوچک دستمایه سرگرمی و بازارگرمی عده‌یی در فضای مجازی شده‌اند.

یکی از همین بازارهای مجازی، سایتی است که به خرید و فروش ابزار دست دوم مشهور است. از معاملات خانه و رهن و اجاره گرفته تا خرید و فروش اسپری خوشبوکننده که آن هم با مشخصات دقیق ارائه می‌شود: «تنها چند پاف مصرف شده!». لینکی با عنوان «سرگرمی» در این سایت قرار دارد که به تفکیک حیوانات، به خرید و فروش آنها می‌پردازد. حیواناتی که مدتی برای صاحبان جذابیت داشته و حالا با کلیه وسایل آنها در معرض فروش قرار گرفته است.

در این بازار مکاره، بازار خرید و فروش گربه سکه‌تر است. یک برآورد سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد که روزانه بیش از 7 تا 10میلیون تومان در این سایت برای خرید وفروش گربه رد و بدل می‌شود. بیشتر مواردی که در این لینک ثبت شده، بچه‌ گربه‌های کوچک نژاددار است؛ حیواناتی که اغلب برای تولیدمثل و درآمد بیشتر خریداری می‌شوند. درست همان چیزی که در مورد سگ‌های نژاددار با عنوان توله‌کشی بیان می‌شود. نگاهی به رقم‌های موردنظر برای خرید وفروش این بچه‌گربه‌ها نشان از میانگین رقم 600 هزار تومانی برای یک بچه گربه است که سنی بالغ بر 2 ماه ندارد.

لینک دیگری که در بخش سرگرمی این سایت به فروش حیوانات می‌پردازد، مربوط به «موش و خرگوش» است که با قیمت‌های کمتری روبه‌روست. بازار این بخش از100هزار تومان فراتر نمی‌رود که شاید دلیلی اصلی آن، کم اهمیت بودن نژاد در موش و خرگوش باشد. جالب‌تر آنکه در این سایت، عنوان شده است: «تمام خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه است و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.»

این ادعا در حالی است که پیش از این نیز بارها به مساله ممنوع بودن خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی هشدار داده شده بود. پیش از این علی‌خانی، مسوول اداره حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط‌زیست خراسان رضوی به صراحت عنوان کرده بود که «خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی غیرقانونی است.» هرچند که به نظر می‌رسد بازاریان فضای مجازی و آنهایی که گربه و دیگر حیوانات را دستمایه درآمدهای میلیونی خود می‌کنند، توجهی به چنین قانونی ندارند و از گذر فروش آن سودهایی به جیب می‌زنند.

نباید فراموش کرد که بخش مهمی از این خرید و فروش‌ها، برای توله‌کشی از حیوانات است که حتی در کوتاه‌مدت نیز می‌تواند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به حیوان مربوطه وارد کند. در عین حال، جدا کردن حیوانات یک ماهه که هنوز به تغذیه مادر وابسته هستند، می‌تواند جان حیوانات را به خطر بیندازد؛ خطری که شاید در صورت ادامه داشتن به از بین رفتن یک گونه از حیوانات منجر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر