دور دنیا

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۹

پرو مجازی در آینه هوشمند

ایسنا به‌زودی آینه‌های هوشمند به انسان‌ اجازه خواهند داد تا به‌صورت مجازی لباس‌های گوناگون را پرو کند. شرکت «ممو می» آینه‌های جدیدی طراحی کرده که به افراد اجازه می‌دهد به‌طور مجازی لباس بر‌تن کنند، رنگ آن را دیجیتالی تغییر دهند و انتخاب‌های خود را از طریق ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی با دوستانشان به اشتراک بگذارند. کاربران حتی می‌توانند یک ویدیوی هفت‌ثانیه‌یی از خود ضبط و انتخاب‌های خود را در کنار هم مقایسه کنند. این آینه‌ها به پردازشگرهای رایانه‌یی مجهز هستند.


درمان پارکینسون با دستگاهی در جیب

ایرنا محققان سوئدی موفق به ساخت یک فناوری کوچک شده‌اند که به تعادل بیماران مبتلا به پارکینسون کمک می‌کند. یکی از نشانه‌های پارکینسون پیشرفته، عدم‌تعادل در بیماران است. محققان موفق به تولید دستگاهی قابل‌حمل شده‌اند که باعث تحریک سیستم دهلیزی بیمار می‌شود. سیستم دهلیزی سیستم حسی واقع در گوش داخلی است که مغز از آن برای حفظ تعادل استفاده می‌کند. مشکل تعادل در بیماران مبتلا به پارکینسون به علت فقدان دوپامین به‌وجود می‌آید. دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی است که باعث ارتباط مناطق مختلف مغز با یکدیگر می‌شود. محققان امیدوارند این محصول جیبی تا پنج سال آینده وارد بازار شود.


نوشابه باعث پیری می‌شود

فارس نتایج تحقیقات تیم کالج کالیفرنیا نشان داد مصرف نوشابه‌های شیرین باعث پیری بیولوژیکی سلولی می‌شود. تلومرها پایانه فیزیکی کروموزم‌های خطی است که از یک توالی غیرکد‌کننده تشکیل یافته و از اهمیت خاصی برخوردارند؛ این تلومرها به‌طور طبیعی با بالا رفتن سن کوتاه می‌شوند و روند یکی از مکانیسم‌های کلیدی بیماری ازجمله قلب و عروق مربوط به پیری است. تیم تحقیقاتی در مطالعه‌یی گفتند: عوامل دیگر نیز مانند التهاب، استرس مزمن و مصرف نوشابه‌های شیرین نیز می‌توانند باعث کوتاه شدن تلومرها شوند. این مطالعه بر 5‌هزار فرد 20 تا 65ساله که مصرف نوشابه‌های شیرین آنها متوسط بود، انجام شد و محققان طول تلومر آنها را اندازه‌گیری و محاسبه کردند. نتایج نشان داد تلومرها به‌صورت غیرطبیعی کوتاه شدند یعنی در اثر مصرف روزانه 600میلی‌لیتر معادل دو قوطی نوشابه، پیری بیولوژیکی سلولی ایجاد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر