آسیب شدید تعاونی‌ها اعتبار به بازار پولی کشور

۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۲۰۷

رییس بانک مرکزی هم اظهار خرسندی می‌کند که در این جمع است و می‌گوید: بانک مرکزی از فرمت شرکت سهامی عام تعاونی برای بانک استقبال می‌کند. بنابراین دو بانک مرتبط با تعاون (توسعه و تعاون و رفاه کارگران) برای این موضوع پیش‌قدم شوند. اگر تعاونی‌ها با این شاکله حقوقی را می‌پسندید، بانک مرکزی هم مشکلی نخواهد داشت. منتهی فرمتی برای تشکیل بانکداری مطرح می‌کنیم استانداردهای حاکمیت شرکتی وجود دارد مانند اینکه ذی‌نفعان چه کسانی هستند، رابطه آنها با بانک چیست، کنترل ریسک و ارزیابی ریسک که مسائل فنی است.

ولی‌الله سیف در ادامه می‌افزاید: ما از فعالیت تعاونی‌ها تجربیات مثبت و منفی داشتیم. با استفاده از تجربیات گذشته باید راه‌ها را برای بروز نکات منفی ببندیم. قوی‌ترین چیزی که کمک می‌کند استانداردهای حاکمیت شرکتی است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید هرچه زودتر این استانداردها را برای تعاونی‌ها تعریف کند. تعاونی‌هایی که در مسکنی که در دستگاه‌ها شکل گرفت، سوءجریاناتی داشتند که از کسی پنهان نیست. این مسائل را باید اصلاح کرد زیرا نگاه به تعاونی را تضعیف می‌کند. اگر این اصول و استانداردهای حاکمیت شرکتی تعریف شود، سکوی پرواز تعاونی خواهد بود. اگر در جاهایی تردیدی برای حمایت از تعاونی می‌بینید به این دلیل است که شاکله شخصیتی و استانداردهای اداری آنها از ضوابط خاص و محکمی برخوردار نیست.

وی در رابطه با تعاونی‌های اعتباری تاکید می‌کند: با تعاونی‌های اعتبار کارمندی دستگاهی هیچ مشکلی نداریم. آنها می‌توانند فعالیت خود را بدون مشکل ادامه دهند ولی در چارچوب ضوابط و استانداردهای موجود. معضل اصلی بازار غیرمتشکل پولی تعاونی‌های اعتبار آزاد هستند و به این تعاونی‌ها شدت بازار پولی کشور آسیب زده‌اند. منتهی ما به افراط نیفتادیم و علت اصلی را تعاونی اعتبار آزاد تشخیص دادیم و درحال ساماندهی آن هستیم. ولی‌الله سیف بااشاره به اینکه به تازگی اقدامات مثبتی در بانک توسعه و تعاون انجام شده، می‌گوید: درحال حاضر این بانک وضعیت خوبی دارد و اگر بیشتر تقویت شود، می‌تواند نقش موثری را در ارتقای بخش تعاون داشته باشد. بانک مرکزی هم از بانک توسعه تعاون خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر