93درصد قراردادهای کار یک‌ساله شد

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳

وزارت کار با اعلام تغییر وضعیت بیش از 93درصد کل قراردادهای کار به موقت یکماهه،سه‌ماهه و بعضا یکساله، مدل جدید امنیت شغلی کارگران را به شورای مشاوره سه‌جانبه ملی ارایه و گزارش تازه‌یی از وضعیت قرارداد کار در کشور ارایه کرد. طراحان مدل تامین امنیت شغلی کارگران برای حذف کامل قراردادهای سفیدامضا، پیشنهاد «برد - برد» را برای مذاکره کارگران و کارفرمایان مطرح کردند که برای کارفرمایان اختیار فسخ قرارداد و برای کارگران نیز تبدیل قراردادهای موقت به دایم را به همراه خواهد داشت. به گزارش مهر، وزارت کار با ارایه مدل جدیدی در راستای تامین امنیت شغلی کارگران و تامین امنیت سرمایه‌گذاری کارآفرینان، گزارش از وضعیت نامناسب قراردادهای کار در کشور ارایه کرد. در بخش آسیب‌شناسی گزارش وزارت کار اعلام شده که وضعیت بیش از 93درصد قراردادهای کار کشور به‌موقت یکماهه، سه ماهه و بعضا یکساله تغییر یافته است. همچنین در این گزارش به کاهش شدید انگیزه و شادمانی در نیروی کار در کنار سهم ناچیز بهره‌وری عوامل تولید در رشد اقتصادی (کمتر از 13درصد) و کاهش تعلق و حمایت سازمانی نیروی کار در کشور پرداخته شده است.

وزارت کار در بخش عارضه یابی موانع سرمایه‌گذاری در ایران مطرح کرده است: پایین بودن رتبه شاخص سهولت کسب و کار (رتبه ایران 144 است)، منفی بودن رشد اقتصادی (تا سال 92 به میزان 2.2 - بود)، پایین بودن رشد سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد ملی (3.9درصد) و پایین بودن سهم ایران از ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در منطقه و جهان؛ از موانع مطرح در این بخش است.

از سویی دو پیش‌شرط نیز در این زمینه عنوان شده که در بخش مربوط به پیش‌شرط اجتماعی، استقرار تدریجی نظام جامع تامین اجتماعی و در بخش مربوط به‌پیش‌شرط اقتصادی نیز اصلاح ساختار اقتصادی کشور مورد تاکید قرار دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر