دنباله‌دار عصر حجر امشب و فردا دیدنی می‌شود

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ۲۲:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۷۴۸
دنباله‌دار عصر حجر امشب و فردا دیدنی می‌شود

«دنباله‌دار سبز» امشب و فردا شب به نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین می‌رسد. این دنباله‌دار آخرین بار در زمان عصر حجر به زمین نزدیک شده بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از آر‌تی، یک دنباله دار غیرمعمول این هفته علاقه دوستداران فضایی را برانگیخت، زیرا مانند هیچ دنباله دار دیگری نیست و انتظار می رود درخششی سبز از خود به جای بگذارد.

طبق توضیحات روزنامه انگلیسی «گاردین» مانند دنباله دار «هیلی» که هر ۷۶ سال یکبار می گذرد، «دنباله دار سبز» هر ۵۰ هزار سال یک بار به دور خورشید می گردد.

گاردین اشاره کرد که آخرین مشاهده دنباله دار از زمین در عصر حجر بوده است و مطمئناً توجه انسان های بدوی را به سمت آسمان جلب کرده است.

فلاش سبز تنها مختص این دنباله دار نیست و دانشمندان بر این باورند که از برهم کنش بین نور خورشید و کربن دو اتمی ناشی می شود که ناپایدار است، شکلی گازی که در آن اتم های کربن به یکدیگر متصل می شوند.

دانشمندان می گویند که این گاز در سر دنباله دار هنگامی تشکیل می شود که نور خورشید توسط اجرام کربنی بزرگتر در هنگام نزدیک شدن به ستاره کهکشان ما شکسته می شود.

کربن دو اتمی با قرار گرفتن در معرض امواج فرابنفش در نور خورشید مختل می شود که نتیجه آن درخشش سبز است و دانشمندان بر این باورند که این رنگ حتی هسته و دم دنباله دار را تحت الشعاع قرار می دهد زیرا امواج فرابنفش باعث انحلال کربن دو اتمی می شود.

اگرچه ممکن است دنباله‌دارها معمولاً با چشم غیرمسلح ظاهر نشوند، اما بسیاری دیدن دنباله‌دار در غیاب مهتاب را تأیید کرده‌اند، احتمالاً با نزدیک شدن این دنباله دار به زمین در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، شانس دیدن آن به اوج خود خواهد رسید. حدود ۰.۲۸ واحد نجومی (حدود ۴۲ میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد.

شما باید بتوانید دنباله دار را با کمک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ ببینید و دانشمندان توصیه می کنند برای افزایش شانس دیدن از آلودگی نوری در شهرها دوری کنید.

جیک فاستر، منجم مرکز رصدخانه سلطنتی بریتانیا، گفت: «نگاه خود را در شب چهارشنبه تا پنجشنبه به سمت شمال نزدیک ستاره قطبی، یعنی ستاره قطبی ثابت در شمال ببرید.

وی افزود: بهترین زمان تماشای دنباله دار بعد از نیمه شب است که به بالاترین نقطه در آسمان می رسد و در هفته های آینده به طور قابل توجهی به سمت گروه ثور حرکت می کند.

این دانشمند خاطرنشان کرد که بسیاری از برنامه‌های نظارت فضایی می‌توانند با استفاده از دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ کوچک به مکان‌یابی دنباله‌دار کمک کنند.

 

ارسال نظر