مقامات و حامیان طالبان تیک آبی توییتر خریدند

۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۰۵:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۷۰۸
مقامات و حامیان طالبان تیک آبی توییتر خریدند

مقامات و حامیان طالبان تیک آبی توییتر خریده‌اند. سازوکار تازه این شبکه اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهد تا در ازای پرداخت هزینه‌ای، تیک آبی دریافت کنند و چند مقام و حامی بزرگ طالبان به همین روش تیک آبی خود را دریافت کرده‌اند. طالبان پیش از این هم از شبکه‌های اجتماعی برای کسب قدرت استفاده کرده است.

به گزارش پیوست، تیک آبی توییتر که در گذشته نشانگر «حساب‌های فعال، برجسته و معتبر شناخته شده» بود و امکان خرید آن وجود نداشت حالا با توییتر بلو قابل خریداری است. گزارشی که بی‌بی‌سی منتشر کرده نشان می‌دهد که حداقل دو مقام طالبان و چهار حامی بزرگ دولت طالبان در افغانستان در حال حاضر از تیک آبی این شبکه اجتماعی برخوردارند.

حساب توییتری هدآیت‌الله هدایت، رییس سازمان «دسترسی به اطلاعات» طالبان، با ۱۸۷ هزار دنبال‌کننده که دایما پست‌هایی درمورد عملکرد دولت طالبان منتشر می‌کند، تیک آبی توییتر را دریافت کرده است. عبدالحق حماد، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان که بر رسانه‌های این کشور نظارت می‌کند هم با ۱۷۰ هزار دنبال‌کننده تیک آبی خود را فعال کرده است.

برخی از حامیان شناخته شده دولت طالبان هم تیک آبی را خریداری کرده‌اند. محمد جلال، که پیشتر یکی از مقامات طالبان محسوب می‌شد، روز دوشنبه از مالک جدید توییتر تقدیر کرد و گفت ایلان ماسک «عظمت را دوباره به توییتر برمی‌گرداند.»

حضور رهبران تندرو در توییتر مدت‌ها است که به یکی از بحث‌های داغ در این شبکه اجتماعی بدل شده است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا، که در پی حمله طرفدارانش به ساختمان مجلس امریکا دسترسی خود به توییتر را از دست داد، در ماه اکتبر ۲۰۲۱ گفت: «ما در جهانی زندگی می‌کنیم که طالبان حضور پررنگی در توییتر دارد، اما رییس‌جمهور محبوبتان را ساکت کرده‌اند. این قابل قبول نیست.»

توییتر بلو با قیمت ماهانه ۸ دلار برای کاربران اندروید و وب و ۱۱ دلار برای کاربران اپل عرضه می‌شود. مشترکان توییتر بلو در راستای مقابله با حساب‌های جعلی و ربات‌ها از مزایایی مثل «اولویت در جست‌وجو، منشن‌ها و پاسخ‌ها» برخوردار می‌شوند.

هیچ کدام از حساب‌های طالبانی که بی‌بی‌سی در گزارش خود به آنها اشاره کرده پیش از عرضه توییتر بلو تیک آبی نداشتند. طالبان پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۲۱، کنترل حساب‌های وریفای شده دولت قبلی از جمله هیات کریکت افغانستان را به دست گرفت. این حساب توییتری در حال حاضر از تیک طلایی برخوردار مختص حساب‌های تجاری برخوردار است. مقامات و حامیان طالبان از این پلتفرم برای اعلام بیانیه و انتشار پیام‌های مهم استفاده می‌کنند. توییتر هنوز به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

 

ارسال نظر