ماجرای کیف رئیس‌جمهور آمریکا برای قطع اینترنت در لحظه چه بود؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۶ - ۰۷:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۶۱۹
ماجرای کیف رئیس‌جمهور آمریکا برای قطع اینترنت در لحظه چه بود؟

محمد لسانی باور دارد رییس‌جمهور آمریکا هر لحظه که احساس کند اینترنت علیه او است، می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند.

کارشناس مهمان برنامه فرامتن از شبکه افق در بخشی از گفت‌وگوی خبری در این برنامه اعلام کرد رفع تحریم‌های اینترنتی علیه ایران از سوی امریکا یک بازی سیاسی است و ایران به یک اینترنت ملی نیاز دارد. این کارشناس همچنین اعلام کرد امریکا هر لحظه که بخواهد می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند؛ چرا که یک کیف در اختیار رییس‌جمهور امریکا است که با آن می‌توان با یک حرکت، اینترنت جهانی را قطع کرد.

محمد لسانی، کارشناس فضای مجازی و مدرس سواد رسانه‌ای در برنامه فرامتن که از شبکه افق صداوسیما پخش شد، اعلام کرد رییس‌جمهور امریکا در هر لحظه می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند. او در این باره گفت: «همواره دو کیف همراه رییس‌جمهور امریکا است که یکی کیف دستور حمله نظامی است و دیگری کیفی است که در آن دستور به قطع اینترنت جهانی صادر می‌شود.»

لسانی تأکید کرد رییس‌جمهور امریکا در هر لحظه که احساس کند اینترنت علیه اوست، این شبکه جهانی را در لحظه قطع می‌کند. لسانی در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد به‌خاطر این موضوع که قطع اینترنت جهانی در دست امریکا قرار دارد، ایران نیازمند یک شبکه اینترنت ملی است تا درصورت قطع اینترنت جهانی، کار روزمره مردم معطل نماند.

این موضوع درحالی مطرح می‌شود که وزارت ارتباطات و سایر مقام‌های دولتی چندین‌بار تأکید کردند چیزی به نام اینترنت ملی وجود ندارد و آنها به‌دنبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات هستند که به‌معنای قطع اینترنت جهانی نیست، محمد لسانی در این برنامه از رقابت با محصولات خارجی دفاع و تأکید کرد اینترنت جهانی مانند تنفس است و باید وجود داشته باشد، اما از آن سو اعلام کرد داشتن اینترنت ملی نیز ضروری است: «نباید ارایه خدمات به مردم در هنگام قطع اینترنت جهانی با اختلال مواجه شود. باید سیستم بانکی کشور و سیستم‌های پزشکی به مردم سرویس خود را ارایه دهند.»

لسانی در ادامه برنامه فرامتن رفع تحریم‌های امریکا در چند ماه گذشته را یک بازی سیاسی خواند و گفت هدف امریکا از این کار تجهیزکردن معترضان ایرانی در برابر حاکمیت است: «چرا امریکا در تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی اقدام به رفع تحریم ایران نمی‌کند تا در این فناوری‌های های‌تک بتوانیم کارهایی بکنیم؟» 

تا چند سال پیش کلید اینترنت در دست نهادی به اسم آیکان بود که با امریکا قرارداد داشت، اما چند سالی می‌شود که دولت امریکا دیگر دخالتی در این سازمان ندارد و تحت نظر سازمان ملل فعالیت دارد. هرچند سخنگوی آیکان نیز پیش‌تر تأکید کرده است که این سازمان به‌طور کی قادر به دخالت یا تعدیل محتوای اینترنت نبوده و نیست.

در بدترین سناریو ممکن، دولت امریکا با افزایش بسیار شدید تحریم‌ها شاید بتواند خرید اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و دولت را مشکل‌تر کند، اما امکان قطع اینترنت یک کشور دیگر را ندارد. درواقع باید گفت اینترنت تحت کنترل و اختیار هیچ کشوری نیست تا بتواند یکی از کشورهای جهان را از آن بیرون کند.

لسانی پیش از این دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشاور رسانه رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده و سردبیری مجله همشهری پایداری را نیز برعهده داشته است. او هم‌اکنون به عنوان مدرس دوره‌های شناخت رسانه‌های اجتماعی در موسسات فرهنگی فعالیت دارد و مشاور رسانه‌ای و کارشناس سواد رسانه‌ای است. 

 

ارسال نظر