فیلترینگ و طرح صیانت؛ نارضایتی کاربران اینترنتی به اوج می‌رسد

۱۴۰۱/۱۰/۲۵ - ۰۶:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۵۷۷
فیلترینگ و طرح صیانت؛ نارضایتی کاربران اینترنتی به اوج می‌رسد

با وجود انکار مسوولان و تلاش برای عوض کردن عنوان طرح صیانت از فضای مجازی، اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته در کشور رخ داد نشان می‌دهد که این طرح در حال اجرایی شدن است، کما اینکه عضو هیات‌رییسه مجلس به‌تازگی با بیان اینکه بخش‌هایی از طرح موسوم به صیانت در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است، گفت این بخش‌ها قاعدتاً وارد مرحله اجرا می‌شوند.

در عین حال در حالی که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت رفع فیلترینگ تاکید می‌کنند، این روش برای مسدود کردن دسترسی کاربران به پلتفرم‌های پرکاربرد که نارضایتی‌های زیادی هم به دنبال داشته، ادامه دارد.

به گزارش «تعادل»، بیش از سه ماه از محدودیت‌های فضای مجازی می‌گذرد، اتفاقاتی که اکنون در فضای مجازی کشور رخ داده و فضایی که به اینترنت حاکم است، نتایجی است که کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات انتظار داشتند با تصویب طرح موسوم به صیانت رخ دهد.

اکنون در حالی که مناقشات در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تا حد زیادی کاهش یافته، کاربران که درگیر سرعت پایین اینترنت بی‌کیفیت و فیلترینگ‌های مکرر پلتفرم‌های خارجی هستند، دیگر واکنش زیادی به موضوع صیانت نشان نمی‌دهند، اما به نظر می‌‌رسد صیانت که از مجلس آغاز شد و به مرکز ملی فضای مجازی راه یافت، در گیرو‌دار مخالفت‌های کارشناسان و اصرار مسوولان، کم‌کم به فضای اینترنتی کشور حاکم شده است.

فیلترینگ کنونی ربطی به طرح صیانت ندارد

در این میان احمد نادری، عضو هیات‌رییسه مجلس اعتقاد دارد فیلترینگ اخیر نه به‌خاطر طرح صیانت، بلکه با توجه به شرایط کشور صورت گرفته است. او با بیان اینکه بخش‌هایی از طرح موسوم به صیانت در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است، گفت این بخش‌ها قاعدتاً وارد مرحله اجرا می‌شوند.

نادری البته فیلترینگ اخیر را جدای از طرح صیانت دانست و ابراز امیدواری کرد نهادهای مربوطه در سیاستشان درباره فیلترینگ تجدید‌نظر کنند.
عضو هیات‌رییسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چیزی به اسم طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس وجود ندارد، گفت: «با توجه به اختلاف‌نظر در مجلس ترجیح داده شد که این طرح کنار گذاشته شود، لذا به شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده شد. بخش‌هایی از این طرح در این شورا به تصویب رسید و قاعدتاً وارد مرحله اجرا می‌شود. بخش‌هایی باقی مانده‌اند که درحال بررسی هستند، ولی در‌نهایت ما چیزی به نام «صیانت» نداریم.»

وی همچنین اعتقاد دارد فیلترینگ فعلی ربطی به صیانت ندارد: «در چند ماه اخیر در بستر فضای مجازی تحرکاتی رخ داد که به‌واسطه آن شرایط کشور خاص شد. پس در چنین وضعیتی نباید کسی انتظار داشته باشد که دسترسی به فضای مجازی همچون شرایط عادی باشد. سیاست فیلترینگ فعلی ادامه فضای چندماهه اخیر در کشور است، منتها با توجه به آرام‌شدن فضا باید منتظر تصمیم مسوولان در نهادهای مربوطه بود.»

نادری با تأکید بر اینکه بایستی تحولاتی جدی در سیاست فیلترینگ به وجود‌ آید، گفت: «در مجلس موضع خود درباره فیلترینگ را بارها مطرح کردیم. تلاشمان هم نمایندگی کسانی است که به سیاست فیلترینگ اعتراض دارند. ‌امیدواریم نهادهای مربوطه به‌سمت تجدیدنظر در این سیاست حرکت کنند. در همین راستا هم باید اجازه بیان اعتراض به مخالفان سیاست فیلترینگ را داد.»

در تمامی دنیا حکمرانی مجازی اعمال می‌شود

وی با بیان اینکه کشور به حکمرانی مجازی نیاز دارد، اظهار داشت در تمامی دنیا حکمرانی مجازی اعمال می‌شود که نمونه آن را می‌توان در اروپا، امریکا، چین و روسیه دید: «قواعدی برای استفاده از فضای مجازی در دنیا در نظر گرفته شده است، اما در ایران نه‌تنها هیچ قاعده‌ای، بلکه سیاست‌گذاری درباره اینترنت نیز وجود ندارد. اینکه چطور باید حکمرانی درباره فضای مجازی را اجرایی کرد، موضوع قابل‌بحثی است. باید فضای جامعه را آماده کرد و از نظرات متخصصان نیز بهره برد تا به اجماعی رسید.»

این نماینده مجلس تأکید کرد حکمرانی صرفاً به‌معنای اعمال محدودیت و بگیر و ببند نیست: «حتی باید در موارد مختلف تسهیلات و مشوق‌هایی نیز داده شود؛ پس حکمرانی دو جنبه سلبی و ایجابی دارد. ما حکمرانی فضای مجازی نداریم که باید به آن سمت حرکت کنیم. بخشی از آن قانون‌گذاری برای فضای مجازی است تا همه کنشگران و فعالان فضای مجازی بدانند که مثلاً اگر علیه کسی موضعی به دروغ گرفتند و اظهارنظری کردند، باید هزینه آن را پرداخت کنند.»

فیلترینگ کنونی همان باتون فضای مجازی است

با وجود این، هنوز هم فیلترینگ در میان نمایندگان مجلس مخالفانی دارد، جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها می‌گوید که معتقد است راهگشاترین مسیر پیش روی ما تبیین مسائل است و بهترین بستر برای انجام این کار فضای مجازی است.

او که از همان روزهای ابتدایی مطرح شدن طرح صیانت با آن مخالف بود و حتی زمانی که صیانت از نمایندگان رای مثبت می‌گرفت، تنها نماینده‌ای بود که به اجرایی شدن آن و بررسی‌اش به‌صورت غیرعلنی رای منفی داد، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت اینترنت در سطح کشور، بیان کرد: در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته شد که تا آرام شدن فضای جامعه دو پلتفرم مسدود شود؛ از نظر من اکنون زمان آن رسیده است که رفع مسدودیت شود چرا که فضای جامعه آرام است. در دیداری که مقام معظم رهبری در سالروز قیام ۱۹ دی با جمعی از این مردم داشتند به این نکته تاکید کردند که ما باید مسائل را تبیین کنیم، یعنی جوانی که وسوسه شده است با باتون اقناع نمی‌شود. این تبیین باید کجا صورت گیرد؟ از نظر بنده مهم‌ترین فضا برای تبیین مسائل جامعه، بسترهایی است که در فضای مجازی شکل می‌گیرد. بنده موافقم که امروز فضای مجازی نوعی فضای جنگی است اما ما باید در آنجا حضور داشته باشیم. 

ارسال نظر