زمستان سخت بیت‌کوین ادامه‌دار است

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ - ۰۱:۳۵:۵۷
کد خبر: ۱۹۵۰۹۰
زمستان سخت بیت‌کوین ادامه‌دار است

سختی استخراج بیت کوین روز گذشته ۷.۳۲درصد کاهش یافت و این در حالی است که بخشی از ماینرها به خاطر سود‌آوری پایین استخراج در ماه‌های اخیر، دستگاه‌های خود را خاموش کرده‌اند. دراین میان سوءاستفاده از اعتماد سرمایه‌گذاران توسط سام بانکمن-فرید، بنیان‌گذار صرافی رمزارزی FTX، باعث شده است بسیاری از افراد به دنبال یافتن گزینه‌های دیگری برای نگهداری ایمن رمزارزهای خود باشند.  دشواری استخراج بیت‌کوین ۷.۲ درصد کاهش می‌یابد زیرا دستگاه‌های غیر سودآور در حال خروج هستند. بر اساس داده‌های به روزرسانی منتشر شده، دشواری استخراج بیت‌کوین ۷.۲ درصد کاهش یافته است که بزرگ‌ترین کاهش از جولای ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. این مورد بزرگ‌ترین گام کاهشی از زمان سقوط تقریبا ۲۸ درصدی، پس از سرکوب استخراج ماینرهای بیت‌کوین توسط چین در تابستان سال گذشته است که باعث کاهش شدید هش ریت شبکه شد. کاهش اخیر نشان‌دهنده مشکلات سختی است که شرکت‌های ماینینگ در چند ماه گذشته با آن مواجه بوده‌اند زیرا حاشیه‌ها سخت‌تر و با افزایش هزینه‌های برق و کاهش قیمت بیت‌کوین همراه شده است. شرایطی که برخی از ماینرها را در تنگنا قرار داده و در بدهی مدفون شدند. تغییر قابل توجه در دشواری که به پیچیدگی فرآیند محاسباتی مورد استفاده در ماینینگ اشاره دارد احتمالاً به دلیل دستگاه‌های بدون برق است که توسط خودی‌های این صنعت در هفته گذشته ذکر شد. جف بورکی، معاون توسعه کسب و کار در فاندری هفته گذشته گفت: «کاهش دشواری، نتیجه این است که ماینرها دستگاه‌هایی را که دیگر سودی ندارند، خاموش می‌کنند». به گفته ویلیام فاکسلی، مدیر رسانه و استراتژی کامپس ماینینگ صنعت ممکن است در ماه‌های آینده با توجه به زیان‌آور بودن برخی دستگاه‌ها، شاهد کاهش بیشتر سختی استخراج باشد. دشواری استخراج تقریباً هر دو هفته (یا هر ۲۰۱۶ بلاک) مطابق با هش ریت شبکه تنظیم می‌شود. به گزارش کوین دسک، این اصلاح دوره‌ای سختی، بزرگ‌ترین کاهش سختی شبکه از ژوییه سال ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) محسوب می‌شود. ژوییه سال گذشته بخش قابل‌توجهی از ماینرها به خاطر ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال در چین از شبکه خارج شده بودند. تا پیش از آن، چین به عنوان بزرگ‌ترین مرکز استخراج بیت کوین در جهان شناخته می‌شد. طبق برنامه‌ریزی موجود در بلاک چین بیت کوین، میزان سختی استخراج به‌صورت دوره‌ای (تقریباً هر دو هفته یک‌بار) و به‌تناسب 

هش ریت کلی تنظیم می‌شود (یعنی افزایش یا کاهش می‌یابد) تا زمان لازم برای استخراج هر بلاک در شبکه بیت کوین به‌طور میانگین در حدود ۱۰ دقیقه ثابت بماند. بنابراین هرچه تعداد ماینرهای فعال در شبکه بیشتر باشد، سختی استخراج نیز افزایش می‌یابد و برعکس، با کاهش تعداد ماینرهای فعال، این نرخ (تحت‌تأثیر افت هش ریت) ریزش خواهد کرد. طی چند ماه گذشته ماینرهای بیت کوین از یک سو با کاهش درآمد خود به خاطر پایین‌ماندن قیمت این ارز دیجیتال مواجه بودند و از سوی دیگر با افزایش هزینه‌های انرژی دست‌وپنجه نرم‌ می‌کردند. برخی از مجموعه‌های بزرگ استخراج بیت کوین از جمله کور ساینتیفیک و آرگو بلاک چین همین حالا هم با مشکلات مالی مواجه هستند و بدتر از این دو، مجموعه کامپیوت نورث نیز رسماً اعلام ورشکستگی کرده است. با تحویل دستگاه‌های استخراج جدید و کارآمدتر به مزارع و رشد هش ریت تحت‌تأثیر بیشترشدن تعداد ماینرهای فعال طی ماه‌های قبل، سودآوری پایین ماینینگ و تبعات آن تشدید شد. در واقع بین اوایل اوت (مرداد) تا آخرین رشد نرخ سختی در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، سختی استخراج و هش ریت کلی شبکه هر دو چیزی حدود ۳۳درصد رشد کردند.

   بخشی از ماینرها ناچار به  خاموش‌کردن دستگاه‌های خود شده‌اند

اکنون به نظر می‌رسد زمستان ارزهای دیجیتال این صنعت را عمیقاً تحت‌تأثیر قرار داده است و بخشی از ماینرها ناچار به خاموش‌کردن دستگاه‌های خود شده‌اند. این جریان، به‌وضوح از کاهش هش ریت کلی شبکه از اواسط نوامبر (آبان) پیداست. با این حال، نرخ هش همچنان بالاتر از سطوحی است که در زمان آغاز ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال در چین شاهد بودیم. یاران ملرود یکی از تحلیلگران لاکسور، گفته است در شرایط آشفته کنونی حتی ماینرهایی که از دستگاه‌های کارآمد استفاده می‌کنند، صرفاً در حالی از فعالیت خود کسب سود می‌کنند که بهای پرداختی‌شان به ازای هر کیلووات ساعت برق کمتر از ۰.۰۸ دلار باشد. او می‌گوید متوسط بهای پرداختی به ازای هر کیلووات ساعت برق در شبکه بیت کوین ۰.۰۵ دلار است و این در حالی است که بسیاری از ماینرها بین ۰.۰۷ تا ۰.۰۸ دلار برای انرژی مورد نیاز خود هزینه می‌کنند. افزون بر این، قیمت برق و گاز در برخی کشورها طی چند روز گذشته نیز افزایش یافته است. ملرود می‌گوید: «ماینرهایی که برق را با قیمت لحظه‌ای بازار خریداری می‌کنند و از قبل در وضعیتی نزدیکی به درآمد سربه‌سر (نه سود و نه ضرر) فعالیت می‌کردند، ممکن است به خاطر افزایش دوباره هزینه‌های انرژی در وضعیت زیان‌دهی قرار گرفته باشند.» این کاهش سختی و افت هش ریت اخیر قرار نیست شبکه  بیت کوین را در برابر حملات احتمالی آسیب‌پذیرتر کند. ضمن اینکه قدرت محاسباتی شبکه بین ۵ استخر بزرگ و ۱۲ استخر کوچک‌تر تقسیم شده است.

   راه‌های نگهداری ایمن رمزارز  بعد از سقوط FTX

 اعتماد به صرافی‌های رمزارزی قبل از برملا شدن کلاهبرداری FTX باعث شده بود بسیاری از کاربران سرمایه خود را در همین پلتفرم‌های معاملاتی نگهداری و این روش را به عنوان یک راه امن و راحت تلقی کنند. حال با فریب خوردن حدود یک میلیون نفر در جریان فروپاشی صرافی FTX روند نگهداری دارایی‌های دیجیتال در میان افکار عمومی منطقی‌تر شده و دیگر صرافی‌ها محل خوبی برای نگهداری به حساب نمی‌آید. سام بانکمن_فرید و FTX در حال سرمایه‌گذاری با استفاده از وجوه مشتریان دستگیر شدند و به همین دلیل خیلی زود بسیاری از صرافی‌ها برای به دست آوردن اعتماد کاربران شروع به ارایه مدارک مرتبط با ذخیره‌سازی درست و امن بودن محل نگهداری سرمایه کاربرانشان کردند. سام بانکمن_فرید نشان داد که می‌توان در روز روشن و بدون عواقب قانونی کلاهبرداری کرد و اگر نگاهی منطقی داشته باشیم تقریباً این موضوع می‌تواند در هر جایی صادق باشد و مسوولیت نگهداری سرمایه به عهده شخص است نه صرافی. در ادامه برخی از راه‌های نگهداری امن رمزارزها را مرور می‌کنیم.

   رمزارز خود را از صرافی خارج کنید

صرافی‌های رمزارزی به صورت گسترده برای خرید، فروش و تجارت رمزارزها استفاده می‌شوند. این پلتفرم‌ها در کنار سایر روش‌های معاملاتی مانند نقل و انتقال همتا به همتا یا مستقیم، همواره به عنوان یک گزینه راحت‌تر و با نقدینگی بالاتر در نظر گرفته می‌شوند. استفاده از صرافی‌های رمزارزی برای انجام معاملات شاید برای بسیاری از کاربران گزینه مناسبی باشند با این حال مانند اتفاقی که برای کاربران صرافی FTX پیش آمد، مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که کاربران تصمیم می‌گیرند سرمایه خود را در کیف پول‌های ارایه شده توسط صرافی‌ها نگهداری کنند. با این کار عملاً کاربر اختیار استفاده از دارایی را از خود سلب و به صرافی واگذار کرده است، موضوعی که در FTX باعث کلاهبرداری شد. فرار از این خطر به سادگی انتقال وجوه از صرافی به کیف‌پول با کلید خصوصی اختصاصی ممکن است. کلید‌های خصوصی رمزنگاری ایمنی ایجاد می‌کنند که دسترسی به دارایی کاربر را تنها برای خود فرد ممکن می‌کند.

   کیف پول سخت‌افزاری:  نگهداری ایمن رمزارز

کیف‌پول‌های سخت‌افزاری به دلیل شرایط ذخیره‌سازی دارایی و همچنین صدور کلید خصوصی، مالکیت کامل دارایی‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند. برای استفاده از این کیف‌پول‌ها کافی‌است کاربر بعد از تهیه رمزارز از صرافی، موجود خود را به آدرس کیف‌پول سخت‌افزاری خود منتقل کند. با استفاده از این روش بعد از نهایی شدن تراکنش و انتقال کامل دارایی به کیف‌پول، دارای کاربر دیگر در معرض تعرض افراد دیگر و همچنین خطراتی مانند هک قرار نمی‌گیرد. این کیف‌پول‌ها راحتی کمتری برای استفاده به نسبت دیگر هم نوعان نرم‌افزاری خود ارایه می‌دهد و همچنین نیازمند هزینه اولیه تهیه می‌باشند. اما با این حال بیشترین امنیت را فراهم می‌کنند و بهتر است برای حجم زیاد دارایی و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت استفاده شوند. در تمامی مشکلات کریپتویی امسال موضوع از بین رفتن اعتماد بسیار مشخص است. به همین دلیل شعار معروف «اعتماد نکن، تایید کن» بین سرمایه‌گذاران جدید و با تجربه دوباره به یکی از اصول تبدیل شده است. صرافی‌های رمزاری محبوبی مانند بایننس و بای‌بیت هم رویکردهای فعالانه‌ای را در پیش گرفته‌اند و با ارایه گواهی اثبات ذخیره در حال احیای اعتماد کاربران هستند. با استفاده از این روش کاربران می‌توانند روند حسابرسی دارایی‌های صرافی‌ها را به صورت لحظه‌ای و شفاف پیگیری کنند. هرچند که اثبات ذخیره می‌تواند تصویر شفاف‌تری از نحوه استفاده از دارایی‌های در اختیار صرافی‌ها را ارایه دهد اما با این حال شامل اطلاعات مربوط به بدهی‌ها نمی‌شود که می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

 

ارسال نظر