آخرین وضعیت بازار رمزارزها

۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - ۰۱:۴۷:۱۷
کد خبر: ۱۹۵۰۲۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزها

بیت‌کوین آخر هفته در حال تثبیت بود اما قیمت‌ بار دیگر به زیر ۱۷هزار دلار سقوط کرد. این حرکت در حالی صورت گرفت که معامله‌گران تحت تاثیر آخرین گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده قرار داشتند، اتریوم نیز با کاهش قیمت به زیر نقطه‌ مقاومت کلیدی، اندکی کاهش یافته است. بیت‌کوین به دنبال گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده (NFP) در آخر هفته در حال تثبیت بود. ارقام دیروز نشان داد که ۲۶۳هزار شغل به اقتصاد امریکا اضافه شده که بهتر از انتظار ۲۰۰هزار شغل بازار است. این افزایش ارقام مربوط به مشاغل باعث شده است که بازارهای ارزهای دیجیتال در مورد سیاست بعدی فدرال رزرو مطمئن نباشند. بیت‌کوین/دلار امریکا پس از انتشار این خبر به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۶هزار و ۸۷۷.۸۸ دلار سقوط کرد که کمتر از اوج روز جمعه ۱۷هزار و ۱۱۶.۰۴ دلار است. شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه (RSI) نیز کاهش یافته و اکنون در ۵۲.۱۶ و نزدیک به کف ۵۲.۰۰ است. با وجود این، اکنون میانگین متحرک ۱۰ روزه به‌طور کامل از همتای ۲۵ روزه خود عبور کرده است که به نظر می‌رسد سیگنالی از حرکت صعودی آینده باشد. اتریوم نیز قرمز شد زیرا قیمت دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان به زیر نقطه مقاومت کلیدی سقوط کرد. پس از بالاترین سطح ۱۲۹۹.۸۴ دلار در روز جمعه، در اوایل روز گذشته به پایین‌ترین سطح ۱۲۷۵.۰۹ دلار سقوط کرد. این افت باعث می‌شود اتریوم، پایین‌تر از سقف اخیر خود در سطح ۱۲۸۵ دلار حرکت کند، علی‌رغم اینکه اخیراً میانگین متحرک ۱۰ روزه و ۲۵ روزه افزایش یافته است. افت امروز زمانی رخ داد که شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه به زیر نقطه حمایت بلندمدت خود در ۵۱.۷۰ سقوط کرد. به نظر می‌رسد معامله‌گران هنوز نسبت به حرکت بالقوه بالای ۱۳۰۰ دلار خوش‌بین هستند، با این حال، شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه احتمالاً باید از مرز ۵۲.۰۰ عبور کند. اگر این اتفاق رخ دهد و حرکت میانگین متحرک بالاتر رود، می‌توانیم شاهد حرکت اتریوم به سمت سقف ۱۳۷۰ دلار باشیم. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۸۵۲.۹۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۶۹ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۳۸.۲۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۱۵ درصد افزایش داشته است.

  شمارش معکوس برای بزرگ‌ترین کاهش  سختی استخراج بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲

از طرف دیگر تنظیم مجدد سختی استخراج بیت‌کوین که حدود دو روز دیگر اتفاق می‌افتد، ممکن است بزرگ‌ترین کاهش سختی امسال باشد. این تغییر محسوس می‌تواند فعالیت ماینرها را در شرایط دشوار کنونی تا حدی آسان‌تر از قبل کند. سختی استخراج بیت‌کوین سه‌شنبه این هفته مجدداً تنظیم می‌شود و طبق برآوردها قرار است در این دوره سختی استخراج این ارز دیجیتال بین ۸ تا ۷درصد کاهش یابد. پلتفرم‌هایی که تغییرات این نرخ را پیش‌بینی می‌کنند، از جمله لاکسور، بریانز و بیت‌راور به‌ترتیب انتظار دارند در این دوره میزان سختی استخراج ۷.۹۸ درصد، ۷.۹ درصد و بین ۷.۹ تا ۷.۵ درصد کاهش یابد. این برآوردها ممکن است طی روزهای باقی‌مانده تا دوره جدید دست‌خوش تغییر شوند و تغییرات آن به این بستگی دارد که چه تعداد دستگاه ماینر در این مدت روشن یا خاموش شوند. با وجود این، تصویری که این برآوردها در اختیار ما قرار می‌دهند، شرایط کنونی صنعت ماینینگ را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد. ماینرهای زیادی در حال حاضر متحمل ضرر شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین آنها از نظر هش ریت، مجموعه کور ساینتیفیک است که طبق اعلام مدیران خود، ممکن است بزودی اعلام ورشکستگی کند. فعالان صنعت ماینینگ تحت‌تأثیر افزایش هزینه‌های انرژی و کاهش قیمت بیت‌کوین، در این مدت فشار زیادی را تحمل کرده‌اند و برخی از مجموعه‌ها مشخصاً با بحران نقدینگی و بدهی‌های سنگین مواجه هستند. اتان وِرا، از مدیران مجموعه لاکسور، گفته است: «تنظیم مجدد سختی استخراج بیت‌کوین در این دوره به‌میزان قابل‌توجهی با کاهش همراه خواهد بود و دلیل آن هم رسیدن قیمت هش به سطوحی مقاومتی خود هم‌زمان با منفی‌شدن سود‌آوری ماینینگ است.» هش پرایس یا قیمت هش درآمدی است که ماینرها به ازای هر واحد هش ریت (مثلاً تراهش بر ثانیه) در یک بازه زمانی خاص (مثلاً یک روز) کسب می‌کنند. شمارش معکوس برای بزرگ‌ترین کاهش سختی استخراج بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲؛ سودآوری ماینینگ بیشتر می‌شود؟ وِرا افزود: «بسیاری از ماینرها که اکنون در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برندِ مشغول خاموش‌کردن دستگاه‌های خود و نقل مکان به جایی دیگر [با هزینه انرژی کمتر] هستند و این جریان فشار نزولی بیشتر بر سختی شبکه وارد خواهد کرد.» جف بورکی، معاون بخش توسعه کسب‌وکار مجموعه استخراج فاندری، در این باره می‌گوید: «کاهش [شدید] سختی استخراج بیت‌کوین در این دوره، نتیجه توقف فعالیت ماینرهایی است که به‌خاطر نداشتن سودآوری دستگاه‌های خود را خاموش کرده‌اند.» ویلیام فاکسلی، مدیر رسانه‌ای کامپس ماینینگ گفته است: «انتظار دارم شاهد کاهش دیگری هم در سختی استخراج باشیم؛ چراکه فروش دستگاه‌های ماینر در قیمت‌های فعلی هم سودآوری ندارد. بسیاری از ماینرهای مدل S۱۹J Pro در شرایط کنونی دیگر دارای بازدهی نیستند.» با افزایش عرضه دستگاه‌های ASIC به بازار، قیمت این ماینرها در مقایسه با دسامبر سال گذشته (آذر ۱۴۰‍۱) چیزی حدود ۸۰درصد کاهش یافته است. سختی شبکه در واقع میزان دشواری یا پیچیدگی فرایندهای مربوط به استخراج بیت‌کوین است که تقریباً هر دو هفته یک‌بار (هر 2.016 بلاک) به‌صورت خودکار و به‌تناسب هش ریت کلی مجدداً تنظیم می‌شود.  گفتنی است هش ریت بیت‌کوین از دوره تنظیم مجدد قبلی در ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) تا به امروز بیش از ۷درصد کاهش یافته است. بزرگ‌ترین کاهش سختی در سال ۲۰۲۲ نیز به ماه ژوییه (تیر) باز می‌گردد که با سقوط ۵.۰۱درصدی این نرخ همراه بود.

 کاهش سختی استخراج تا این اندازه، می‌تواند جایی برای نفس‌کشیدن ماینرها در شرایط سخت کنونی فراهم کند. وِرا در این رابطه گفته است: «این کاهش سختی به‌نفع ماینرهایی خواهد بود که هزینه‌های عملیاتی کم و دستگاه‌های با بهره‌وری بالا در اختیار دارند و می‌توانند در این شرایط با پایین‌بودن قیمت هش کنار بیایند.» تغییر سختی استخراج در این دوره، در تضاد کامل با افزایش سختی در ابتدای اکتبر (مهر) است. کوین ژانگ، معاون مجموعه فاندری، درباره علت این افزایش سختی در ابتدای پاییز می‌گوید که دمای هوا در تابستان امسال ملایم بود و به همین خاطر ماینرها این دوره را به عنوان فرصتی مناسب برای فعالیت، همراه با کاهش محدودیت‌های عملیاتی در نظر گرفتند. وِرا در پایان افزود: «در نیمه اول سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ شاهد عرضه نسل جدید ماینرهای بیت‌کوین و استقرار آنها در مزارع استخراج بودیم؛ اتفاقی که به‌ضرر مزارع دارای دستگاه‌های قدیمی و پرهزینه‌تر تمام خواهد شد.»

 

ارسال نظر