ترس و شک به بازار رمزارزها غلبه کرد

۱۴۰۱/۰۸/۲۹ - ۰۲:۵۱:۳۱
کد خبر: ۱۹۴۵۳۵
ترس و شک به بازار رمزارزها غلبه کرد

بازار رمزارزها همچنان به دلیل تأثیر احتمالی سقوط صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) در هراس است. در نتیجه، فعالان بازار دارایی‌های خود را از مبادلات خارج می‌کنند و ممکن است آخرین مرحله تسلیم چرخه نزولی آغاز شود. در عین حال کاربران صرافی‌ها در روزهای پس از سقوط FTX بیش از ۳ میلیارد دلار برداشت کردند؛ روندی که همچنان ادامه دارد.

روند نزولی قوی بیت‌کوین در چند ماه گذشته فشار زیادی بر همه فعالان بازار وارد کرده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران از ترس کاهش ارزش، سکه‌های خود را با زیان هنگفت معامله کرده و بازار را ترک کرده‌اند. با این حال، با توجه به معیار، سود/زیان خالص تحقق نیافته و بازار اخیرا شاهد تسلیم عظیمی بوده زیرا این شاخص به میزان قابل توجهی افت کرده است. این معیار نسبت سود و زیان تحقق نیافته را اندازه‌گیری می‌کند و یک شاخص مفید برای ارزیابی احساسات بازار است. در جریان نوسانات اخیر قیمت به دلیل سقوط اف‌تی‌ایکس و بحران نقدینگی، شاخص سود و زیان خالص تحقق نیافته (NUPL) سقوط کرده و به پایین‌ترین حد خود رسیده است، سیگنالی که قبلاً نشان‌دهنده پایان بازارهای نزولی و آغاز یک روند صعودی جدید بود. با این وجود، با توجه به مراحل قبلی بازار نزولی، این متریک هنوز جای نزول دارد که نشان می‌دهد ممکن است کف نهایی نزولی نهایی هنوز شکل نگیرد. با کاهش قابل توجه قیمت، احتمالاً بازار وارد مرحله جدیدی از ادغام کوتاه‌مدت تا میان‌مدت شده است. با این وجود، در طول مرحله ادغام، قیمت ممکن است منطقه ۱۸ تا ۱۹ هزار دلار را مجدداً آزمایش کند سپس نزول تا سطح ۱۵ هزار دلار ادامه یابد. از سوی دیگر، میانگین متحرک ۱۰۰ روزه که در ۱۹ هزار دلار قرار دارد نیز با خط روند نزولی همسو می‌شود و این سطح ایستا را به مقاومتی قدرتمند تبدیل می‌کند. از این رو، ادغام به سمت میانگین متحرک ۱۰۰ روزه و خط روند نزولی در محدوده قیمتی ۱۸ تا ۱۹ هزار دلار محتمل‌ترین سناریو برای بیت‌کوین در کوتاه‌مدت خواهد بود. به‌طور معمول، بازار پس از یک حرکت انبساط وارد مرحله تثبیت می‌شود و الگوهای اصلاحی ممتد را تشکیل می‌دهد. قیمت پس از لرزش اخیر یک الگوی مثلثی تشکیل داده و در آستانه شکستن الگو به بالاست. در صورت شکست، قیمت احتمالاً افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، طی افت اخیر، یک عدم تعادل در بازه زمانی چهار ساعته بین سطوح ۱۸.۷ هزار دلار و ۱۹.۲ هزار دلار شکل گرفته است که با سطح شناخته شده ۶۱.۸ اصلاحی فیبوناچی برای رالی نزولی اخیر همخوانی دارد و آن را تبدیل به یک مقاومت قابل توجه می‌کند بر این اساس، قیمت احتمالاً به سمت منطقه ۱۸.۵ تا ۱۹.۲ هزار دلار تثبیت می‌شود و از عدم تعادل موجود برای ادامه روند نزولی به سمت حمایت ۱۵ هزار دلاری استفاده می‌کند.

    بیشترین ورود سرمایه به بایننس  از سال ۲۰۱۸

 جریان ورودی بیت‌کوین به بزرگ‌ترین صرافی جهان، بایننس، به‌تازگی شاهد جهشی بزرگ بود که یادآور تسلیم بازار نزولی سال ۲۰۱۸ است. با این حال، دلایل این حرکت بزرگ بایننس هنوز نامشخص است و تحلیلگران درباره حرکت بعدی قیمت بیت‌کوین نظراتی متفاوت دارند. داده‌های پلتفرم تحلیل آن‌چین کریپتوکوانت نشان می‌دهد که در ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان)، تقریباً 60.000 بیت‌کوین که مبلغ واقعا هنگفتی است وارد کیف پول بایننس شده است. ترس از سرایت شوک قیمتی به بیت‌کوین به‌لطف ورشکستگی FTX و (فشار) فروش شتاب‌زده مرتبط با آن همچنان ادامه دارد. اکنون، آخرین داده‌های آن‌چین بایننس می‌تواند مانند کاتالیزوری اضافی برای افزایش نگرانی در بازار باشد. این صرافی شاهد ثبت بیشترین میزان سرمایه ورودی روزانه خود بوده است. داده‌های کریپتوکوانت نشان می‌دهند که میزان سرمایه ورودی تاکنون بیش از 138.000 بیت‌کوین در روز بوده است. برای درک اهمیت این اتفاق، حتی اگر سرمایه خروجی بایننس و دیگر صرافی‌های بزرگ را هم در نظر بگیریم، این مقدار بیت‌کوین همچنان بزرگ‌ترین میزان سرمایه ورودی‌ از ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸ (۹ آذر ۱۳۹۷) خواهد بود. این امر برای بایننس به این معنی است که در حال حاضر ارزش ذخایر بیت‌کوین آن از زمان پیش از فروپاشی FTX بیشتر است. انتشار هیچ اطلاعیه‌ای از سوی بایننس به این معنی است این بیت‌کوین‌ها پول مشتریان یا سرمایه‌گذاران است. بنابراین، فکر می‌کنم بسیار محتمل است که این اتفاق از سوی مشتری یا مشتریانی انجام شده باشد که در شرایط اضطراری هستند. 

    هفته‌ای پرفشار برای صرافی‌ها

با این حال، توافق زیادی بر سر این نظریه وجود ندارد. بسیاری استدلال می‌کنند که سرمایه ورودی عظیم صرفاً یک سازمان‌دهی مجدد داخلی است که پیامد‌های بیشتری نخواهد داشت. کالین وو، روزنامه‌نگار ارزهای دیجیتال در توییتی که به‌طور گسترده مورد توجه قرار گرفت، اعلام کرد: «بایننس امروز شاهد ورود نزدیک به 127.351 بیت‌کوین و خروجی نزدیک به 50.000 بیت‌کوین بود. اعتبارسنجی آن‌چین نشان می‌دهد که این سرمایه‌های ورودی‌ و خروجی را کیف‌پول‌های داخلی سازمان‌دهی می‌کنند که نوعی انتقال بین کیف پول سرد و کیف پول اثبات ذخایر (Proof of Reserves) است.» اندرو تی، یک متخصص فنی در پلتفرم تحلیلی نانسن، در توییتی درباره آمار کلی جریان سرمایه ورودی به بایننس گفت: «من واقعاً شایعات رشد (ناگهانی) قیمت را درک نمی‌کنم. سرمایه خروجی در هفت روز گذشته بسیار عظیم بوده، البته جریان ورودی سرمایه هم وجود داشته است. این ایده درست به‌ نظر نمی‌رسد که آنها در حال انتقال بیت‌کوین به بایننس برای دامپ هستند.»

    روند صعودی بعدی بیت‌کوین  بر پایه ترس و شک شکل خواهد گرفت

 در حالی که بحران فروپاشی FTX ترسی گسترده در بازار ایجاد کرد و به روند خروج سرمایه‌گذاران سرعت بخشید، یک تحلیلگر شناخته‌شده ادعا می‌کند شک و تردیدی که معامله‌گران را نسبت به شروع روند صعودی بیت‌کوین فراگرفته، همان محرکی است که به بازار نزولی پایان خواهد داد. تحلیلگر ارزهای دیجیتال با نام مستعار رکت کپیتال به بیش از 330.000 دنبال‌کننده توییتر خود هشدار داده است که هرگونه باور قاطعانه نسبت به ادامه روند نزولی بیت‌کوین، ممکن است باعث شود که آنها روند صعودی بزرگ بعدی را از دست بدهند. شک افراد به اینکه آیا بیت‌کوین بازار صعودی دیگری را تجربه خواهد کرد، دقیقاً همان چیزی است که برای اتفاق‌افتادن آن لازم است. بازارهای صعودی بیت‌کوین بر پایه فومو (ترس ازدست‌دادن) ساخته شده‌اند. برای تبدیل‌شدن فومو به یک روند صعودی، باید احساس کنید که فرصت را از دست داده‌اید. و باور قاطعانه به ادامه روند نزولی باعث می‌شود احساس کنید جا مانده‌اید. سپس، این تحلیلگر به بررسی روان‌شناختی محدوده‌های قیمتی می‌پردازد. او از فرازها و فرودهای قیمت در ماه ژوئن (خرداد) به عنوان مثال استفاده کرده و با این نکته اشاره می‌کند که کف‌ قیمت بیت‌کوین در ماه ژوئن، اکنون به عنوان یک سطح مقاومت عمل می‌کند. او می‌گوید: «کف‌های قیمت بیت‌کوین در ماه ژوئن زمانی خط حمایت بودند، در حال حاضر، پایین‌ترین قیمت بیت‌کوین در ماه ژوئن به عنوان مقاومت عمل می‌کند. از جنبه روانشناسی، مردم مایل به خرید در کف قیمت ژوئن بودند، اما اکنون مردم بیشتر مایل به فروش در کف قیمت ژوئن هستند. اوضاع چقدر در عرض چند ماه تغییر کرده است.» رکت به دنبال‌کنندگان خود توصیه می‌کند که صبور باشند. او می‌گوید از نظر تاریخی، تثبیت کف قیمت در بازارهای نزولی بیت‌کوین چند ماه زمان خواهد برد. پیش از شروع یک روند صعودی بزرگ، معمولاً تشکیل کف قیمت بیت‌کوین در بازارهای نزولی ماه‌ها طول خواهد کشید. او می‌گوید: «تسلیم‌شدن در کف مطلق قیمت یک دوره یک بحث است، تثبیت طولانی‌مدت قیمت که در پی آن رخ می‌دهد، یک بحث دیگر.»

    بحران FTX می‌تواند  زمستان ارزهای دیجیتال را طولانی‌تر کند

با وجود این، یک گزارش جدید نشان می‌دهد بحران FTX اعتماد سرمایه‌گذاران را از بین برده و بحران نقدینگی دیگری را در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. این گزارش عقیده دارد که در نتیجه این اتفاقات زمستان ارزهای دیجیتال می‌تواند طولانی‌‌تر از پیش‌بینی‌های کنونی باشد. پژوهش جدید کوین بیس به تحلیل پیامدهای سقوط FTX در اکوسیستم ارزهای دیجیتال پرداخته است. این گزارش تحقیقاتی نشان می‌دهد که فروپاشی سومین صرافی ارز دیجیتال بزرگ در جهان یک بحران نقدینگی ایجاد کرده است که می‌تواند باعث طولانی‌ترشدن زمستان ارزهای دیجیتال شود. پس از اعلام ورشکستگی FTX در ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان)، سرمایه‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران سازمانی در این پلتفرم گیر کرد. سقوط FTX همچنین، سرمایه‌گذاران و خریداران بزرگ را نسبت به اکوسیستم ارزهای دیجیتال دل‌سرد کرده است. کوین بیس تأکید کرد که دامیننس استیبل کوین‌ها‌ به بالاترین حد خود یعنی ۱۸درصد رسیده است. این امر نشان می‌دهد که بحران نقدینگی ممکن است حداقل تا پایان سال ادامه یابد. دامیننس استیبل کوین‌، تسلط نسبی استیبل کوین‌ها در اکوسیستم ارزهای دیجیتال را در مقایسه با کل ارزش بازار اندازه‌گیری می‌کند. افزایش دامیننس استیبل کوین‌ها نشان می‌دهد که فعالان بازار، ارزهای دیجیتال خود را می‌فروشند و بر روی استیبل کوین‌ها با پشتوانه دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. این گزارش پیش‌بینی کرده است که اگرچه پس از اعلام ورشکستی FTX، احتمال تأثیرگذاری این بحران بر دیگر ارزهای دیجیتال محدوده شده است، بازار ممکن شاهد اثرات جانبی از سوی پروژه‌هایی باشد که به FTX یا آلامدا وام‌ داده‌اند یا با آن در تعامل بوده‌اند. حوادث ناگواری که حول سقوط FTX رخ داده، بدون شک به اعتماد سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتال آسیب رسانده است. بهبود شرایط به زمان نیاز دارد و این امر به احتمال بسیار زیاد می‌تواند تداوم زمستان ارزهای دیجیتال را برای چندین ماه دیگر افزایش دهد؛ از نظر ما شاید تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه یابد. بحران FTX به‌شدت بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار داده است، به‌ویژه در زمانی که داده‌های منتشرشده تورم مصرف‌کننده از پیش‌بینی‌ها کمتر بودند و باعث جهش قابل‌توجهی در بازارهای مالی سنتی شدند. بسیاری بر این باور‌ هستند که اگر این بحران خودکرده جاری نبود، بازار ارزهای دیجیتال نیز می‌توانست شاهد رشدی مشابه باشد.


 

ارسال نظر