سقوط تاریخی بیت‌کوین ادامه دارد

۱۴۰۱/۰۸/۲۳ - ۰۳:۳۰:۵۴
کد خبر: ۱۹۴۳۵۸
سقوط تاریخی بیت‌کوین ادامه دارد

طی هفته‌ای پرتلاطم، ارزهای دیجیتال همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند و بیت‌کوین و اتریوم هر دو در حال سقوط هستند. روز شنبه با انتشار گزارش هک صرافی اف‌تی‌‌ایکس، بیت‌کوین بار دیگر به زیر ۱۷هزار دلار سقوط کرد و اتریوم نیز امروز مسیر کاهشی طی کرد و به زیر ۱۳۰۰ دلار رسید، اما برخی تحلیلگران معتقدند بیت‌کوین مانند بحران‌های قبلی بازار، از فروپاشی صرافی FTX نیز جان سالم به‌در خواهد برد و رویدادهایی که اکنون شاهدش هستیم برای بیت‌کوین چیز جدیدی نیست.

با واکنش بازارها به آخرین اخبار پیرامون صرافی اف‌تی‌‌ایکس، بیت‌کوین در آخر هفته به زیر ۱۷هزار دلار بازگشت. گزارش شده است که FTX هک شده و با برداشت ۶۰۰ میلیون دلار، پلت‌فرم در حال فروپاشی است. در هفته‌ای که اخبار مربوط به FTX بر خبرها سلطه افکنده بود، کریپتو تا حدودی به سرفصل‌ها واکنش نشان داد و در نتیجه بیت‌کوین قرمز شد. بیت‌کوین در روز شنبه، کمتر از ۲۴ ساعت پس از ثابت ماندن در بالاترین قیمت ۱۷هزار و ۴۸۰.۱۸ دلار، به پایین‌ترین سطح روزانه ۱۶هزار و ۵۴۳.۴۸ دلار سقوط کرد. اتریوم نیز آخر هفته را زیر ۱۳۰۰ دلار آغاز کرد و توکن به زیر سطح حمایت کلیدی حرکت کرد. پس از بالاترین قیمت ۱۳۰۱.۸۰ دلار در روز جمعه، اتریوم در اوایل امروز به ۱۲۱۱.۳۳ دلار سقوط کرد. برخی بر این باورند که اتریوم ممکن است به ۱۰۰۰ دلار برسد و احتمال افت بیشتر به زیر این نقطه نیز وجود دارد. در حال حاضر، شاخص قدرت نسبی در ۴۰.۸۲ است و رقم قابل مشاهده بعدی در نقطه ۳۸.۱۵ است. در صورتی که قدرت قیمت در این سطح حفظ نشود، احتمال وقوع نزول فوق‌العاده به ۱۰۰۰ دلار افزایش می‌یابد. قیمت بیت‌کوین حتی در بحبوحه آشفتگی ناشی از ورشکستگی احتمالی FTX و شکست در معامله با بایننس به 15هزار و 698 دلار نیز کاهش یافت. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۸۴۰.۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت ۰.۷۷ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۳۸.۲۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۱۲ درصد افزایش داشته است. همچنین حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت منتهی به یکشنبه، ۴۸.۹۱ میلیارد دلار است که ۴۶.۲۴ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۲.۹۶ میلیارد دلار است که ۶.۰۵ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. 

    فعلا نشانه‌ای از بازیابی قیمت‌ها دیده نمی‌شود

بازار ارزهای دیجیتال طی روزهای اخیر نوسانات شدیدی را پشت سر گذاشته است و تا به امروز نشانه‌ای از بازگشت روند یا پایان نوسانات دیده نمی‌شود. روز پنجشنبه نیز داده‌های نرخ تورم ماه اکتبر (مهر) امریکا منتشر شد که نشان می‌دهد در سال منتهی به اکتبر ۲۰۲۲ تورم در این کشور ۷.۷درصد رشد داشته است؛ نرخی که از پیش‌بینی ۷.۹درصدی تحلیلگران و تورم ۸.۲درصدی ماه سپتامبر (شهریور) به‌وضوح کمتر است. به‌دنبال انتشار این آمار مثبت قیمت بیت‌کوین تا بالای 18 هزار دلار رشد کرد؛ اما در ادامه مجدداً تا نزدیکی 16 هزار دلار پایین آمد. شرایط بازار در مجموع همچنان آشفته به نظر می‌رسد؛ اما برخی از کاربران امیدوارند FTX موفق به اجرای توافق یا طرحی شود تا بتوان این مشکل را تا حدی زودتر حل و در صورت امکان دارایی کاربران را بازیابی کند. 

    نظر تحلیلگران: بیت‌کوین از بحران FTX هم گذر خواهد کرد

با وجود سقوط ۲۵درصد قیمت بیت‌کوین طی تنها چند روز، نمی‌توان گفت ورشکستگی FTX، آلامدا ریسرچ و بروز بحران‌های احتمالی در دیگر مجموعه‌های بزرگ فعال در این حوزه، بیت‌کوین را هم محکوم به شکست کرده است. به گفته تیم استوک مانی لیزردز، شرایط کنونی بازار تفاوتی با بحران‌های نقدینگی قبلی تاریخ بیت‌کوین ندارد. این تیم معاملاتی گفته است: «اخیراً شاهد یک رویداد «قوی سیاه» واقعی بودیم؛ ورشکستگی اف‌تی‌ایکس. تاریخ بیت‌کوین پر از چنین رویداد‌هایی است و بازار مانند گذشته از آن سر بر خواهد آورد.» زین تاکت، یکی از مدیران سابق صرافی ‌FTX، اخیراً پیشنهاد کرده بود تا این پلتفرم معاملاتی برای خروج از بحران کنونی از همان الگوی بازیابی نقدینگی (ساخت توکن) صرافی بیتفینکس استفاده کند، FTX اما به‌جای این کار در امریکا اعلام ورشکستگی کرد. فیلب‌فیلب، هم‌بنیان‌گذار مجموعه دیسنتریدر، شکل‌گیری یک روند بازیبای چندساله را برای بیت‌کوین پیش‌بینی کرده است. 

    سقوط FTX صنعت ارزهای دیجیتال را چند سال عقب انداخت

از طرفی، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس که در مقطعی برای خرید FTX برنامه‌ریزی کرده بود، گفته ورشکستگی این پتلفرم معاملاتی باعث شده است صنعت ارزهای دیجیتال چند سال عقب بیفتد. چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس، درباره سقوط اخیر صرافی FTX و پیامدهای آن برای کل صنعت ارزهای دیجیتال گفته است: «فکر می‌کنم [با این اتفاق] اساساً چند سال عقب افتادیم. مقامات قانونی از این پس این صنعت را با حساسیت و سختگیری بیشتری زیرنظر خواهند گرفت؛ اتفاقی که اگر بخواهیم صادق باشیم، احتمالاً حرکت مثبتی خواهد بود.» او همچنین گفته است سوءاستفاده FTX از دارایی‌های کاربران باعث شده است تا آنها از تصمیم خود برای خرید این صرافی عقب‌نشینی کنند.

    کاهش موجودی بیت‌کوین صرافی‌ها به پایین‌ترین سطح ۵ سال اخیر

کاهش میزان اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار در کاهش موجودی بیت‌کوین صرافی‌ها به‌وضوح دیده می‌شود. طبق داده‌های درون‌زنجیره‌ای، موجودی بیت‌کوین صرافی‌ها اکنون در پایین‌ترین سطح خود از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶) قرار دارد. طی روزهای ۹، ۱۰ و ۱۱ نوامبر (۱۸، ۱۹ و ۲۰ آبان) نیز موجودی صرافی‌های تحت‌نظر پلتفرم تحلیلی کریپتو کوانت به‌ترتیب 35 هزار، 26 هزار و 53‌هزار واحد کاهش یافته است. میزان کاهش در این سه روز رکوردی چند ماهه در تغییرات موجودی صرافی‌ها محسوب می‌شود، اما از برداشت 67 هزار و 700 واحد در ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) امسال بیشتر نیست. تاکنون چهره‌های مختلفی از کاربران خواسته‌اند سرمایه خود را از صرافی‌ها به کیف پول‌های شخصی (غیرامانی) منتقل کنند. سیف‌الدین آموس، نویسنده کتاب استاندارد بیت‌کوین نیز در این باره گفته است: «صرافی‌های بیت‌کوین را افرادی اداره می‌کنند که امور مالی وابسته به ارزهای فیات را آموخته‌اند. قمارکردن با پول سپرده‌گذاران برای آنها امری عادی و سالم محسوب می‌شود؛ چراکه در سک سیستم فیات، بانک مرکزی با هربار اشتباه، برای نجات سپرده‌ها ارز خود را بی‌ارزش می‌کند.» همچنین داده‌های پلتفرم تحلیلی کوین‌گلس نشان می‌دهد طی هفت روز منتهی به ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان)، 177 هزار واحد بیت‌کوین به ارزش حدوداً ۳میلیارد دلار از صرافی‌های ارز دیجیتال خارج شده است. گفتنی است موجودی بیت‌کوین صرافی‌ها نیز اکنون به پایین‌ترین سطح خود از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶) رسیده است. همچنین طبق داده‌های پلتفرم تحلیلی «Nomics»، حجم معاملات صرافی ارز دیجیتال کوین بیس ساعاتی پس از اعلام ورشکستگی FTX، حدود ۷۵درصد کاهش یافته است. کوین بیس بزرگ‌ترین صرافی در ایالات متحده امریکا از نظر حجم معاملات است و گفته می‌شود ۹۰درصد از درآمد خود را از منبع کارمزد معاملات کاربران تأمین می‌کند.

 

ارسال نظر