اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۱۹ - ۰۱:۵۰:۵۰
کد خبر: ۱۹۴۲۴۳

بیش از ۶۰ درصد کسب‌وکارها در پلتفرم‌های بومی حضور پیدا کردند

اعلام شده حضور کسب و کارها در پلتفرم‌های بومی رشدی ده درصدی داشته و بیش از ۶۰ درصد آنها در بسترهای بومی هستند. اعضای شورای‌ عالی فضای مجازی بر استفاده بیشتر از پلتفرم‌های داخلی و تقویت ثبات شبکه به‌خصوص سرعت و کیفیت اینترنت تأکید و با اشاره به افزایش قابل توجه حضور کسب‌و‌کارها در این پلتفرم‌ها مقرر کردند وزارت ارتباطات برای بهبود وضعیت خدمات شبکه اقدام کند. آنها اعلام کردند حضور کسب‌و‌کارها در پلتفرم‌های بومی با رشدی ده درصدی همراه بوده و حالا بیش از ۶۰ درصد آنها در این بسترها حضور دارند. آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی که عصر روز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه برگزار شد، به موضوع حضور کسب‌و‌کارهای ایرانی در پلتفرم‌های بومی پرداخته شد. این جلسه با ریاست ابراهیم رییسی برگزار شد و گزارشی از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات در آن ارایه شد. صیانت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در پلتفرم‌های ایرانی نیز از دستورات جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی بود که اعضا پس از بحث و بررسی درباره آن مقرر کردند قوه قضاییه بخشنامه‌ای در این رابطه به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ نماید. در این جلسه همچنین بر استفاده بیشتر از پلتفرم‌های داخلی و تقویت ثبات شبکه به‌خصوص سرعت و کیفیت اینترنت تأکید شده و نیز مقرر شد وزارت ارتباطات برای بهبود وضعیت خدمات شبکه اقدام کند. همچنین بر‌اساس گزارش ارایه‌شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی در این جلسه، در حوزه اقتصاد دیجیتال، حضور کسب‌و‌کارها بر ۱۰ پلتفرم داخلی افزایش داشته و بیش از ۶۰ درصد از کسب‌و‌کارها در پلتفرم‌های ایرانی حضور پیدا کرده‌اند. در همین گزارش تأکید شده میزان تحویل بسته‌های پستی نسبت به شهریور‌ماه افزایش قابل توجهی داشته است که اعضای شورای عالی فضای مجازی این موضوع را نشان از رونق اقتصاد دیجیتال در حوزه کسب‌و‌کارهای خرد در فضای مجازی دانسته‌اند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که بر‌اساس گزارش نهادهای مختلف، طی روزهای اخیر ضرر و زیان هنگفتی به کسب و کارهای مجازی وارد شده و برخی از این گزارش‌ها حکایت از ارقام چند ده هزار میلیارد تومان ضرر مالی دارند. ورود کسب‌و‌کارها به پلتفرم بومی نیز در حالی رشد پیدا کرده که عملاً پلتفرم‌های بین‌المللی دچار فیلترینگ شده‌اند و بر‌اساس گفته بسیاری از فروشندگان اینستاگرامی، آنها نمی‌توانند در بسترهای بومی درآمدی مشابه فعالیت خود در اینستاگرام داشته باشند.

اینترنت ثابت قطع نشد در نتیجه بسته جبرانی هم ندارد

به گفته زارع‌پور با توجه به عدم قطع اینترنت ثابت، خبری از بسته جبرانی برای مشترکین آنها نیز نخواهد بود. وزیر ارتباطات اعلام کرد طی ناآرامی‌های اخیر، هیچگاه اینترنت ثابت قطع نشده و تنها محدودیت برای دو پلتفرم وجود داشته است. از همین رو، بسته جبرانی نیز برای مشترکین آن در نظر گرفته نشده است. اختلال و محدودیت‌های اینترنت از ابتدای مهرماه، مردم را با چالش‌های مختلفی روبرو کرد. این محدودیت‌ها موجب تضییع حق بسیاری از مشترکین اپراتورهای اینترنت شد، چرا که هزینه اینترنتی را پرداخت کرده‌اند که روی آن امکان دسترسی به پلتفرم‌های پرکاربرد وجود ندارد. همین موضوع باعث شد تا رگولاتوری وعده دهد زمان استفاده از بسته‌های اینترنت همراه پس از رفع محدودیت‌های حاکم بر اینترنت و عادی‌شدن شرایط کشور، تمدید می‌شود. اگرچه یک ماه از این وعده گذشته، اما هنوز عملی نشده است. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال فارس که با اعلام بسته جبرانی برای اینترنت موبایل، آیا بسته جبرانی برای اینترنت ثابت هم ارایه خواهد شد؟ گفت: «اینترنت ثابت هیچگاه قطع نبوده. در این مدت اینترنت ثابت همیشه بدون محدودیت باز بوده است؛ البته به غیر از محدودیتی که آن دو پلتفرم (واتس‌اپ و اینستاگرام) داشته‌اند.» به گفته وی چون در این مدت هیچ محدودیتی روی اینترنت ثابت وجود نداشته است، خبری از بسته جبرانی نیز نیست. به گزارش دیجیاتو، موج فیلترینگ در یک ماه گذشته، بازی‌ها و پلتفرم‌های پرطرفداری را از دسترس مشترکین اینترنت ثابت و همراه کشور خارج کرد. نکته مهم نیز اینجاست که اینستاگرام معمولا بخش اعظمی از حجم مصرفی اینترنت کاربران را به خود اختصاص می‌داده است. نارضایتی از اینترنت ثابت را می‌توان حتی در صورت‌های مالی یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت به‌خوبی مشاهده کرد. گزارش مالی مهرماه آسیاتک که در کدال منتشر شده است، نشان می‌دهد درآمد این شرکت در مقایسه با تابستان، حدود 16 درصد کاهش یافته است. گفتنی است وعده چند ماه پیش وزارت ارتباطات برای جبران خسارت وارد‌شده به برخی از مشترکین اینترنت از سوی مخابرات نیز هنوز عملی نشده است. 11 مرداد‌ماه امسال، پس از آتش‌سوزی حوضچه فیبر نوری مخابرات و اختلال گسترده در اینترنت، وزارت ارتباطات اعلام کرد که این شرکت باید خسارت‌های وارده به مشترکین را جبران کند.

 

ارسال نظر