بیت‌کوین به 17 هزار دلار سقوط کرد

۱۴۰۱/۰۸/۱۹ - ۰۱:۴۶:۳۵
کد خبر: ۱۹۴۲۴۰
بیت‌کوین به 17 هزار دلار سقوط کرد

به‌دنبال انتشار اخبار بحران در صرافی ‌FTX، ارزش بازار ارزهای دیجیتال به زیر ۹۰۰میلیارد دلار کاهش یافت. در نتیجه این اتفاق که باعث شد قیمت بیت‌کوین برای مدت کوتاهی به پایین‌ترین حد خود در دو سال گذشته برسد، نزدیک به یک میلیارد دلار موقعیت معاملاتی نیز لیکوئید شد، اکنون باید دید روند ریزش بیت‌کوین تا کجا ادامه خواهد داشت. برخی تحلیلگران می‌گویند اگر روند ریزش همچنان ادامه داشته باشد، باید منتظر بیت‌کوین ۱۴ هزار دلاری نیز باشیم و اگر این روند جهت معکوس پیدا کند، می‌توانیم مجدداً شاهد بیت‌کوین ۳۰ هزار دلاری در بازار باشیم.

قیمت بیت‌کوین، محبوب‌ترین رمزارز بازار کریپتو طی 24 ساعت گذشته ریزش حدود بیش از ۷ درصدی را تجربه کرده و پایین‌ترین قیمت طی دو سال گذشته را به نام خود رقم زده است. داده‌های وب‌سایت کوین‌ مارکت‌کپ نشان می‌دهد طی یک روز گذشته، قیمت این رمزارز حتی تا حدود ۱۷,۶۰۰ دلار نیز کاهش یافته است. همچنین این داده‌ها نشان می‌دهند که طی یک هفته گذشته، پادشاه رمزارزهای بازار ریزشی بیش از ۱۱ درصد داشته است. با اینکه به نظر می‌رسد خرید FTX توسط بایننس وضعیت را کمی آرام کرده باشد، اما تحلیلگران هنوز نسبت به پایان شرایط آشفته کنونی خوش‌بین نیستند. داده‌ها نشان می‌دهند که بحران (نقدینگی) صرافی FTX باعث سقوط قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال شده است. با وجود بازگشت قیمت بیت‌کوین تا بالای 20.000 دلار به‌دلیل انتشار اخباری مبنی بر خرید FTX توسط صرافی بایننس، پس از باز‌شدن وال‌استریت، ترس دوباره به بازار بازگشت. نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) آخرین باری بود که بیت‌کوین در این محدوده قیمتی معامله می‌شد؛ این یعنی بیت‌کوین به سطحی پایین‌تر از کف قیمتی 17.600 دلاری پیشین خود سقوط کرده است که در ژوئن (خرداد) سال جاری ثبت کرده بود. داده‌های دفتر سفارشات بایننس نشان می‌دهد ایجاد یک روند نزولی ناگهانی باعث شد تا قیمت حمایت کلیدی 18.000 دلاری را از دست بدهد. با بسته‌شدن کندل روزانه در ۸ نوامبر (۱۷ آبان)، بیشتر حجم معاملات بیت‌کوین در محدوده 18.400 دلاری انجام شده بود، اما با کاهش ۱۰درصدی در ۲۴ ساعت، قیمت بیت‌کوین در محدوده 17.700 دلاری نوسان یافت. در همین زمان، داده‌های پلتفرم پایش درون‌زنجیره‌ای کوین‌گلس، اشتباه بزرگ معامله‌گران لانگ را نشان می‌دهد که در زمان نامناسبی به دام بازار افتاده‌اند. در ۸ نوامبر (۱۷ آبان)، در حالی که ۲۱۴میلیون دلار از موقعیت‌های معاملاتی لانگ بیت‌کوین لیکوئید شدند، ارزش موقعیت‌های معاملاتی لانگ لیکوئیدشده دیگر ارزهای دیجیتال ۶۷۰میلیون دلار بود. اگر ارزش موقعیت‌های معاملاتی شورت را نیز در نظر بگیریم، مجموع ارزش دارایی‌‌هایی لیکوئیدشده بیش از ۹۱۵میلیون دلار خواهد بود.

    هفته‌های مهمی در پیش است

صاحب‌نظران مشهور ارز دیجیتال در تحلیل وضعیت کنونی برای اعلام پایان روند آشفته قیمت‌ها همچنان محتاط هستند. تِک‌دِو، تحلیلگری که معمولاً نگاهی خوش‌بینانه دارد، در توییتی نوشت: «هنوز خیلی زود است که متوجه شویم این مشکل چگونه تمام می‌شود؛ اما این واقعیت که ما شاهد یک بحران نقدینگی دیگر ناشی از صرافی‌ها در این نقطه از ساختار [اقتصاد] کلان هستیم، واقعاً اتفاقی قابل‌توجه است. هفته‌های مهمی در پیش است.» در حالی که برخی تحلیل‌گران به‌دنبال روزنه‌های امید با منشایی خارج از فضای ارزهای دیجیتال می‌گردند، بعضی دیگر اذعان کردند که خودشان گرفتار این نوسانات شده‌اند. کاهش قدرت دلار امریکا در جریان انتخابات میان دوره‌ای، برای تحلیل‌گر شناخته‌شده‌ای به نام اینکام‌شارکس نشانه امیدوارکننده‌ای برای رشد دارایی‌های پرریسک بود. او امروز در مورد شاخص دلار امریکا نوشت: «به نظر می‌رسد که [شاخص دلار] برای کاهش به زیر خط حمایت خود آماده است.» اینکام‌شارکس همچنین بیان کرد: «وضعیت بازار سهام خوب به نظر می‌رسد. رویداد ناخوشایند قوی سیاه (اشاره به نگرانی از سقوط FTX) حرکات قیمتی ارزهای دیجیتال را دچار مشکل کرد، اما زمانی که احساسات بد مردم فروکش کند، شاهد رشد کوچک قیمت بیت‌کوین و اتریوم خواهیم بود. یک بار دیگر [تأکید می‌کنم] مساله به خود دارایی‌ها مربوط نمی‌شود.» پیش از این قرار بود تا ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) به‌دلیل انتشار نرخ تورم ماه اکتبر (مهر) ایالات متحده، روز پرنوسان هفته باشد.

  چرا قیمت بیت‌کوین سقوط کرد؟

انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بر قیمت بیت‌کوین تاثیر منفی و افت قیمتی بیش از ۵۰ درصد به همراه داشته است. امسال نیز این انتخابات توانست تاحدی بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار باشد. اما طی ۲۴ ساعت روز گذشته و در شبی که گذشت اتفاقات دیگری هم افتاد و بازار رمزارزها با شوک‌های دیگری نیز روبرو شد. در واقع انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا از یک‌سو و واقعه مربوط به صرافی FTX، باعث شد قیمت بیت‌کوین به کمترین میزان خود طی دو سال گذشته حتی حدود ۱۷ هزار دلار برسد. عصر مورخ ۱۷ آبان‌ماه ابتدا خبرهایی در مورد گزارش توقف برداشت از صرافی FTX مطرح شد که خبر از تنش جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال می‌داد. از آنجایی که صرافی FTX نقش برجسته‌ای در بازار کریپتو دارد و در پروژه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده است، انتشار خبر مربوط به توقف برداشت‌‌ها از این صرافی، توانست شوک جدیدی به بازار وارد کند. بلافاصله بعد از انتشار این خبر در مورد صرافی FTX، توکن FTT با ریزش بدی روبرو شد. ساعاتی بعد خبر توافق صرافی FTX و بایننس مطرح شد و مدیرعامل صرافی بایننس از تصمیم خود برای خرید صرافی FTX خبر داد. بعد از اعلام این خبر، بار دیگر وضعیت بازار در شرایط خاصی قرار گرفت و شوک دیگری به بازار وارد شد. قیمت توکن اختصاصی صرافی FTX افزایش پیدا کرد و سرمایه‌گذاران منتظر بودند ببینند وضعیت به چه سمت‌وسویی خواهد رفت. اما شرایط پایدار نماند و برخی از فعالان بازار کریپتو نسبت به تصمیم صرافی بایننس واکنش نشان دادند. از نظر این فعالان و سرمایه‌گذاران کریپتو، تصاحب صرافی FTX توسط بایننس، مغایر قوانین رقابتی بازار است و قدرت بازار در دست یک صرافی بزرگ یعنی بایننس قرار خواهد گرفت. درنتیجه آنها با این تصمیم مخالفت کرده و آن را مغایر قوانین رقابتی اعلام کردند. از سوی دیگر برخی از سرمایه‌‌گذاران نیز نگران هستند سناریوی مشابه سقوط لونا رقم بخورد. بعد از مخالفت سرمایه‌گذاران بازار نسبت به تصاحب صرافی FTX توسط بایننس بار دیگر بازار شاهد ریزش دیگری شد و شبی پرتلاطم را برای تریدرها و سرمایه‌گذاران رقم زد. داده‌های بلاک‌چین نشان می‌دهد که ریزش شب گذشته باعث لیکویید شدن حدود ۳۲۶ هزار تریدر و بیش از ۷۰۰ میلیون دلار شده است. اکنون و در شرایط فعلی، در کنار نرخ تورم و انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا، بازار کریپتو با تنش دیگری روبرو است که می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. برخی تحلیلگران بازار می‌گویند اگر صرافی FTX نتواند تعهدات خود را پرداخت کند، به دلیل جایگاهی که این صرافی دارد، باید منتظر ریزش شدیدتری در بازار کریپتو باشیم که می‌تواند نگران‌کننده باشد.

 

ارسال نظر