دودستگی نمایندگان درباره محدودیت‌های اینترنتی

۱۴۰۱/۰۸/۱۵ - ۰۱:۲۵:۱۷
کد خبر: ۱۹۴۰۷۴
دودستگی نمایندگان درباره محدودیت‌های اینترنتی

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به جلسه این کمیسیون با حضور رییس‌جمهور اظهار داشت که رییسی در برابر درخواست او برای بازگشت وضعیت اینترنت به شرایط قبل، سکوت کرد. نوری با تاکید بر اینکه دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت یک حق اساسی است گفت که روش‌های برخورد با این فضا مثل طرح صیانت، به کشور آسیب می‌زند. در مقابل این اظهارات، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است برخی از کسانی که در این ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند، اقرار کرده‌اند که به دنبال شبیه‌سازی بازی‌های کامپیوتری و اینترنتی در دنیای حقیقی بوده‌اند.  هفته گذشته اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با رییس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی جلسه‌ای برگزار کردند که بر اساس روایت این نماینده مجلس، در آن انتقاداتی نسبت به محدودیت‌های اخیر اینترنت مطرح شده است. غلامرضا نوری، عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به این موضوع در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «من بحث فضای مجازی را در آن جلسه مطرح کردم و به رییس‌جمهور گفتم محدودیت‌هایی که در روزهای اخیر برای اینترنت پیش آمده و بعضاً برخورد‌های موردی که با برخی از فعالان در این حوزه شده است، استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را با مشکل مواجه کرده است. این شرکت‌ها در حقیقت پیشران‌های اقتصادی ما در این حوزه هستند و در حال تعدیل نیرو یا تعطیلی کلی کسب‌و‌کار خود هستند. حتی بعضی از متخصصان این شرکت‌ها دارند مهاجرت می‌کنند و کشور آسیب می‌بیند.» او با تاکید بر اینکه در زمینه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که خیلی سرمایه‌گذاری و تشویق صورت گرفته، در حال حرکت منفی هستیم، اظهار داشت: «از رییس‌جمهور درخواست کردم با توجه به اینکه شورای عالی فضای مجازی، حوزه اینترنت و فضای مجازی را در اختیار دارد و با مصوبات جدیدی که گذرانده تقریبا اشراف آن کامل شده و ریاستش با شما است، برای برگشت هرچه سریع‌تر اینترنت به شرایط یکی دو ماه قبل کمک کنند و حداقل وضعیت عادی که پیش از این وجود داشت را بازگردانند، اما در این خصوص ایشان سکوت کردند و پاسخی به این خواسته نداشتند.» عضو کمیسیون طرح صیانت در پاسخ به این سوال که برداشت او از این سکوت چیست و آیا محدودیت‌ها پایدار است، گفت: «امیدوارم کسب‌و‌کارها و مردم را درک کرده و بیش از این در این حوزه به کشور خسارت و آسیب وارد نکنند. امیدوارم دسترسی‌ها و گردش آزاد اطلاعات در کنار تقویت پلتفرم‌های داخلی فراهم شود، الان بعضا داخلی‌ها هم گله‌مند هستند و مشکل دارند.»

   قانونمند کردن فضای مجازی  باید براساس تعامل باشد

نوری با بیان اینکه هیچگاه طرفدار ولنگاری در فضای مجازی نیست و علاقه‌مند است که مانند خیلی از کشور‌ها این حوزه قانونمند شود، عنوان کرد: «شاه‌بیت قوانین آنها تعامل در حوزه اینترنت و ارتباطات با دنیا است نه تقابل. با این تعاملات می‌توانند اهداف و برنامه‌های خودشان، منافع مردم و امنیت خودشان را در فضای مجازی پیگیری کنند و می‌توانند با تعرفه‌گذاری‌ها پلتفرم‌های داخلی را تقویت کنند.» وی تاکید کرد بایستی حق اساسی مردم برای دسترسی به اینترنت پرسرعت، به رسمیت شناخته شود: «این باید مطلع آن قانونگذاری باشد و در قالب آن به مسائلی همچون امنیت کاربران و مسائل امنیتی کشور هم پرداخته شود و همه این دغدغه‌ها باید تامین شود. اما اگر سبک و سیاق مانند طرح صیانت و صرفا برای مسدودی و آنچه که الان با آن مواجه هستیم باشد، قطعا کشور آسیب می‌بیند.». البته به گفته نوری در حین طرح این صحبت‌ها، نماینده دیگری از اقدام شجاعانه دولت و رییس‌جمهور با این عنوان که «شما نوجوانان و جوانان کشور را از دست فضای مجازی رها کردید» تشکر کرد؛ او از رییسی خواست همین راه را ادامه دهد که البته در این زمینه هم رییس‌جمهور اظهارنظری مبنی بر رد یا تایید این صحبت‌ها نداشت.

   لزوم توجه ویژه به تقویت اقتصاد فضای مجازی

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعی و اختلال اینترنت در کشور باعث بروز مشکلات و ضرر و زیان کسب و کارهای فعال در فضای مجازی شده است، گفت: باید توجه ویژه‌ای به تقویت اقتصاد مجازی در راستای حمایت از کسب و کارها شود. مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قطعی و اختلال اینترنت و خسارت‌های وارد شده به کسب و کارهای فعال در فضای مجازی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که باید به صورت جدی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار بگیرد بحث جبران خسارت‌های واردشده به کسب و کارهای فعال در فضای مجازی است. وی با بیان اینکه با توجه به صحبت‌های انجام‌شده، وزارت ارتباطات برنامه‌های خوبی برای حمایت از کسب و کارهای فعال در فضای مجازی دارد، افزود: باید توجه ویژه‌ای به تقویت اقتصادمجازی در راستای حمایت از کسب و کارها انجام شود. نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که در دولت‌های پیشین به آنها توجه نشده بحث توجه به اقتصاد دیجیتال، پلتفرم‌ها، شبکه‌های داخلی و توسعه اینترانت است تا با توسعه این بخش‌ها کسب و کارهای داخلی بتوانند به راحتی در بسترهای داخلی رشد و توسعه یابند. یوسفی عنوان کرد: اگر چنین مهمی در دستور کار قرار بگیرد قطعا شاهد بالارفتن امنیت داده در کشور خواهیم بود. یکی از مشکلاتی که در خصوص کسب و کارهای فعال در پلتفرم‌های خارجی وجود داشت بحث عدم وجود دفاتر این پلتفرم‌ها در داخل کشور بود که باعث می‌شد سوءاستفاده‌ای از برندها و کسب و کارهای داخلی انجام شود و کسی نیز پاسخگو نباشد. وی با بیان اینکه قطعی و اختلال اینترنت در کشور باعث بروز مشکلات و ضرر و زیان کسب و کارهای فعال در فضای مجازی شده است، ادامه داد: وزارت ارتباطات باید هرچه سریعتر برنامه‌های حمایتی خود را از صاحبان مشاغل فعال در فضای مجازی ارایه کند.

   برخی گیمرها در ناآرامی‌ها به‌دنبال تخلیه خود بودند

در مقابل این اظهارات، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به دستگیری 6 گیمر در مشهد طی اتفاقات اخیر اظهار داشت این افراد اقرار کرده‌اند که به دنبال شبیه‌سازی بازی‌های کامپیوتری و اینترنتی در دنیای حقیقی بوده‌اند. به گفته ذوالنوری نمونه‌های متعددی از این افراد وجود دارد که تحت تاثیر بازی‌های خشن اینترنتی با آمدن در صحنه (خیابان) به دنبال تخلیه هیجانات خود بودند. مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که به موضوع «تحلیل عملیات روانی دشمن در حوادث اخیر» اختصاص داشت، به عوامل حضور مردم در ناآرامی‌ها اشاره کرد و گفت: «یک جمعیت هیجانی در کشور داریم که به دنبال تخلیه هیجانات خود بودند. اگر یک جوانی حین راه رفتن در خیابان به تیر برق لگد یا به کیوسک تلفن مشت می‌زند، الزاما بدین معنی نیست که می‌خواهد خشم خود را نشان دهد بلکه یک جایی باید این هیجانات روانی را تخلیه کند.» او در ادامه به دستگیری 6 گیمر در مشهد اشاره کرد و گفت: «این بچه‌ها که سن و سال کمی داشته و 15-16ساله بودند، خودشان اقرار کردند در بازی‌های خشن اینترنتی، مثلا بازی را انجام می‌دادند که اگر جایی اشتباه کردند و امتیازشان کاهش یافت بایستی یک بچه را می‌کشتند تا امتیاز آنها بازگردد. آنها تصریح داشتند که آمدیم این (بازی) را در عالم حقیقی اجرا کنیم». به گفته ذوالنوری نمونه‌های متعددی از این دست در صحنه دستگیری وجود داشت که تحت القائات و تاثیرات «بازی‌های خشن اینترنتی» به صحنه آمده بودند تا هیجاناتشان را تخلیه کنند. البته این برای اولین‌بار نیست که یک مقام مسوول، حضور نوجوانان و جوانان در ناآرامی‌های اخیر را تحت تاثیر بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین، تحلیل کرده است. اواسط مهرماه، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مدعی شد که دشمنان روی متولدین دهه‌های هشتاد و نود سرمایه‌گذاری کرده و قصد دارند این قشر را در مقابل اسلام و دین قرار دهند و در این راستا اذعان داشت: «برخی بازی‌های هیجانی رایانه‌ای برای به میدان آوردن نوجوانان در چنین روزی برنامه‌ریزی شده بودند». پس از چنین اظهارنظری، ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد افراد از اتهام زنی خارج از اندازه و انداختن تمام گناه حوادث اخیر به گردن بازی‌های کامپیوتری باید پرهیز کنند و تا زمان بررسی دقیق ابعاد تاثیرات هر یک از عوامل، از چنین اتهاماتی پرهیز شود.

 

ارسال نظر